پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ / ۲۲:۱۱
کد مطلب: 56838
۴
اصل سوم

آیا انسان به اندازه ای که تصمیم می­گیرد خوشبخت باشد، خوشبخت است

آیا انسان به اندازه ای که تصمیم می­گیرد خوشبخت باشد، خوشبخت است
عفت حیدری
اصل سوم خوشبختی


به گزارش میگنا بنابر آنچه که در کتاب  چگونه می توانیم انسان خوشبختی باشیم؟ انسان به اندازه ای که تصمیم می­گیرد خوشبخت باشد، خوشبخت است زندگی خود را تحت کنترل بگیرید و به خودتان فرصت خوشبختی را بدهید به دست گرفتن سکان زندگی می­تواند کمی ترسناک باشد. اما وقتی تصمیم می­گیرید که با چیزی که ترسناک است، مواجه شوید زندگی می تواند برای شما سفر مهیجی باشد. وقتی به این شکل با زندگی مواجه می شوید، می­توانید از تجارب زیادی لذت ببرید.
 
آیا تا به حال احساس کرده اید که مسئول زندگی خود نیستید و در مورد آن اختیاری ندارید؟ آیا احساس می­کنید که سرنوشت شما را دیگران کنترل می­کنند؟ یا این که شاید شما مسایلی را که در کنترل تان نیستند، به چالش گرفته اید؟

اینها مسایل مهمی برای خیلی از افراد هستند. آنها احساس می کنند که توسط خانواده،دوستان،هم دوره ای های خود به چالش گرفته شده اند.

آنها احساس اجبار می­کنند که باید بر اساس توقعات و انتظارات دیگران زندگی کنند، احساس فشار می­کنند که باید در این قالب خاص اجتماعی که به آنها دیکته می­شود که در کجا زندگی کنند و چه سبک زندگی را در پیش بگیرند، زندگی می­کنند.

اجتماع به شما می­گوید که باید در قالب خاصی جا بگیرید، حتی اگر این این برای شما به معنای آن باشد که با توجه به شخصیت فردی،تمایلات و توقعات که دارید، این قالب برای شما قالب نامناسب و ناچیزی باشد.

با توجه به این گونه فشارها، خیلی راحت می­توانید خود و نیازهای خود را از یاد ببرید. زیرا احساس می­کنید که ناخدای زندگی خود نیستید، گویی مسافری در یک سیاره هستید که قرار بود سیاره شما باشد. می­خواهید خودتان سکان را به دست بگیرید، اما می­بینید که دیگران آن را برای شما هدایت می­کنند. امیدوارم که برخی از موضوعات مطرح شده و همچنین راه حل های ارائه شده در این فصل، برای شما مفید باشند.

به هرحال تا زمانی که باور نداشته باشید که زندگی شما از آن شماست و توسط فشارهای دیگران، فشارهای اجتماعی یا نیروهای خارجی تحت تاثیرقرار نخواهد گرفت، به سطح خوشبختی دلخواه خود نمی­رسید.


فرصت و سرنوشت
وقتی به دیگران اشاره می­کنید و می­گویید آنها سعی دارند. زندگی شما را کنترل کنند،ممکن است باور کنید که این سرنوشت و شانس شماست که خوشبختی بیشتری را تجربه نکنید.تحقیقات راجع به شانس و سرنوشت متفاوت است. اما حدود 60 درصد از مردم به شانس و سرنوشت باور دارند. به هرحال حتی اگر چنین عقایدی در مورد شانس و سرنوشت داشته باشید، مهم است بپذیریدکه شما بیشترین نقش را در زندگی خود دارید.حتی اگر باور داشته باشید که سرنوشت در برخی موارد شما را هدایت می­کند، همچنان از این شانس برخوردار هستید که چگونه نسبت به آن واکنش نشان بدهید.
 
فشارهای بیرونی،انتخابهای درونی

در فصل آخر من به عوامل بیرونی و درونی پرداخته ام.اما در رابطه با سطح خوددوستی این جا به طیف گسترده تر زندگی شما و جهت آن فکر می­کنم.فشار وارده از سوی دیگران و شانس و سرنوشت دو منبع متفاوت فشار روی شما و انتخابهای زندگی تان هستند.

از طرفی آنها که تلاش می­کنند شما را به یک جهت سوق دهند، منبع فشار خارجی هستند،می­توانید آنها را شناسایی کنید، به ویژه اگر از سوی شخص خاص یا گروه خاصی باشد که شما به نوعی با آن در ارتباط هستید.

ممکن است در صورت ناراحتی و احساس فشار مسئولیت زندگی تان را رها کنید و اجازه دهید که زندگیتان توسط شانس و سرنوشت هدایت شود.

در اینصورت کمتر احتمال می رود که خوشبختی را تجربه کنید چون خوشبختی را امری خارجی تلقی کرده اید.اگر چه به فرد خاصی اشاره نمی­کنید، اما معمولا به یک مفهوم کلی از شانس و سرنوشت اشاره دارید.

هر کدام از این موارد می­توانند منبع ناراحتی باشند.افراد خاصی می توانند شما را وادار کنند که کارهای خاصی را به شیوه ی خاصی انجام دهید یا به شیوه ی خاصی زندگی کنید و باور کنید که شانس و سرنوشت در زندگی با شما بد تا کرده است.اما در هر صورت به دست گرفتن مسئولیت زندگی خودتان واقعا موضوع مهمی است.

درونی فکر کنید
راه حل آن است که درونی فکر کنید.
قدرت از درون شما سرچشمه می­گیرید تا بتوانید زندگی تان را در مسیری که انتخاب کنید، هدایت کنید. از درون شما توانایی و امکان یافتن خوشبختی به شیوه های مختلف و در مراحل مختلف زندگی تان ریشه می­گیرد.

به گزارش میگنا البته انسان در مواردی به خصوص در زمان استرس و ناراحتی فکر می کند که دیگران وی را به این موقعیت ناخوشایند کشانده اند و سرنوشت باعث شده است چنین موقعیت ناخوشایندی داشته باشند.

این افکار با ایده ی بازی تقصیر در فصل مرتبط است، باز هم مثل احساسات انسانی دیگر، به سادگی می توانید عامل بیرونی را با خوشبختی و بدبختی خود مرتبط بدانیم.چون آن را به فشارهایی که از جانب دیگران وارد می شود یا فشارهای اجتماعی مرتبط می دانیم.

کنترل کردن زندگی و تعریف این که چه کسی هستید و کجا می روید به معنای موارد زیر است:
.خلق خوشبختی و لذت بردن از لحظات شاد
.لذت بردن از موفقیتها
.درس گرفتن از شکستها
.لذت بردن از انتخابهای موجود و تصمیم گیری در مورد آنها
.مدیریت فراز و نشیب های زندگی

 

حالا بیایید به دو مورد نگاهی بیندازیم:
یک: زندگی شما چقدر توسط دیگران هدایت می شود؟
دو: شما چقدر به شانس و سرنوشت اعتقاد دارید؟
 
هرچقدر بیشتر کنترل زندگی خود را در دست بگیرید، احساس خوشبختی بیشتری خواهید داشت.

برگرفته از کتاب چگونه می توانیم انسان خوشبختی باشیم؟
10 اصل اساسی برای ایجاد تحول در زندگی.
نوشته پام اسپور.برگردان عفت حیدری.نشر فراروان.




 بیشتر بخوانید
اصل اول چطور من به فردی که امروز هستم،تبدیل شده ام؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم