روانشناسی مدرسه
معلم کامل مسیر افزایش مهارتهای تدریس
برگرفته از کتاب معلم کامل انتشارات رشد
نوع مدرسه دانش آموزان
نوع انتظارات معلم
نوع درس یا موضوعی که تدریس میشود
و آنچه باعث موفقیت کسی در یک موقعیت می شود ممکن است باعث مشکلاتی در موقعیت دیگر شود
برای مثال وقتی با کارکنان برخی مدارس علمیتر مشورت می کردم معتقد بودند که شیوه های سخت و رسمی که آنها اعمال می کنند در مدارس که مسائل و مشکلات رفتاری موضوع اولیه مورد توجه آنها است تحت تاثیر خواسته های دانش آموزان چالشبرانگیز کنار گذاشته میشوند
همچنین معلمانی بودند که اظهار می داشتند با ایجاد ارتباط های معنادار با دانش آموزان مشکل دار با تاکید بر عزت نفس و شخصیت بیشتر انگیزه پیدا میکنند تا با نتایج رسمی درسی وقتی شخصیت معلم را مد نظر قرار می دهیم اصلاً نیازی نیست تا مزایای تنوع متداول تر باشد منظورم شخصیتی است که برای خودمان در مواجهه با دانشآموزان مان خلق میکنیم ناگزیر این شخصیت در ویژگی های اخلاقی عمومی ما خلاصه شده است
برای مثال خواه رفتار ما دوستانه یا خجالتی شوخ طبع یا آمرانه باشد اما همیشه چیزهایی وجود دارند که شاید کمتر انتظار داشته باشیم معلم آرام و منزوی که در گوشهای از اتاق کارکنان پنهان میشود صحبت نمی کند یا معلمی که همه دانش آموزانی را که از او ترسیدهاند اخراج میکند بسیاری از معلمان طرف مشورت من تمرین کلاسی را به مثابه نوعی اجرا یا نمایش می دانند در حقیقت آنها پیشنهاد کردند که این کار مفیدی است و باعث میشود در مواجهه با دانش آموزان احساس قدرت کنند و فضای اطمینان و اقتدار برجسته شود حتی زمانی که به خودشان احساس اطمینان کمتری داشتند
معلم باتجربهای اظهار میکند اگر شما همه خود واقعی تان را بذل و بخشش کنید آسیب پذیر می شوید و اعتبارتان را از دست خواهید داد میتوانید نمودی جزئی از شخصیت خود را نشان دهید یا به آنها گوشزد کنید که شما هم انسان هستید اما اگر در این کار زیاده روی کنید آنها از آن به نفع خودشان استفاده خواهند کرد به طور کلی شما باید طوری ظاهر شوید که گویی در فرماندهی کامل هستید و درست هربارکه کلاس وارد می شوید به آن نقش پا بگذارید البته حفظ کردن این حالت در تمام مدت مشکل است
او چند نکته اطمینانبخش نیز پیشنهاد کرد هر کسی روزهای تعطیلی دارد فکر میکنند تعطیلات به کسب تجربه به شما کمک میکند زمانی که شروع به تدریس میکنید بیشتر به اهمیت انجام دادن آن واقف هستید
اما سرانجام ایفای این نقش به نوعی عادت برای شما تبدیل می شود و در چنین شرایطی سخت ترین کار ترک کردن این حالت زمانی است که به خانه بر می گردید آیا به راحتی در نقش معلم ظاهر می شوید آیا از آن بی اطلاع هستید و یا گاهی آرزو می کنید زمان بیشتری برای تمرین و تکرار داشتید آیا نقش ها و شخصیت های متفاوتی را در مقابل دانش آموزان کلاس های مختلف ایفا می کنید.
نویسندۀ کتاب معلم کامل چون خود معلم و درگیر مسائل آموزشی است و روزانه با دانشآموزان سروکار دارد، به جزئیترین نکات و مسائلی که گریبانگیر معلمان و مربیان در کلاس درس است، آشنایی کامل دارد و حتی اموری همچون تشریفات اداری و سازمانی و نیز ارتباط و پاسخگویی به والدین دانشآموزان را مدنظر داشته است و برای مرتفع کردن این مشکلات راهحلهای ملموس و عینی ارائه میکند.
از این رو تجربیات خود را راهکارهای مفیدی برای رسیدن موفق و اثربخش میداند؛ که از این حیث، میتواند راهنمای عملی برای معلمان، مربیان، دانشجویان مراکز تربیت معلم و دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت باشد.
کتاب معلم کامل ، انتشارات رشد