کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رژیم کتوژنیک (Ketogenic Diet)

زنان چاق و پر کیستی تخمدان

شایع‌ترین علت نازایی

17 دی 1400 ساعت 14:20

پژوهشگران در مطالعه‌ای متوجه اثر رژیم کتوژنیک به عنوان درمانی غیر دارویی روی مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک شده اند


رژیم کتوژنیک (Ketogenic Diet) یک رژیم خاص است که مصرف کربوهیدرات در آن بسیار محدود است فرد موادی با قند بسیار پایین، پروتئین لازم و کافی برای رشد و چربی بالا مصرف می‌کند. در واقع نظریه پشت این رژیم غذایی، ایجاد حالت روزه داری یا ورزش سخت برای بدن بدون تاثیر منفی بر رشد بدن است.
رژیم پُرچربی یک گونه رژیم غذایی است با چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ اندک، که بدن را وادار می‌کند تا به‌جای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. از این رژیم برای درمان صرع‌های مقاوم به درمان در کودکان استفاده می‌شود. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز مبدل شده و در سرتاسر بدن — به‌ویژه مغز — پخش می‌شود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. حال اگر در رژیم غذایی، مقدار قند کم باشد، کبد، چربی را به اسید چرب و اجسام کتونی مبدل می‌کند.
میزان چربی موجود در رژیم را می‌توان با توجه به انرژی کلی مورد نیاز و نسبت کتوژنیک، محاسبه کرد سپس پروتئین آن را بر اساس نیازهای روزانه جهت رشد مناسب بیمار و حفظ سلامت بدن محاسبه می‌کنند که حدوداً ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن است در انتها، کربوهیدرات را بر اساس باقی‌ماندهٔ نیاز انرژی، ضمن حفظ نسبت کتوژنیک، تعیین می‌کنند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا «نشانگان تخمدان پُرکیستی» شایع‌ترین اختلالات غدد درون‌ریز (آندوکرینوپاتی) در زنان و شایع‌ترین علت نازایی ناشی از عدم تخمک‌گذاری است.
طی پژوهشی، محققان با توصیه به زنان دارای اضافه وزن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که شامل تغییرات سبک زندگی از طریق رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی می‌شد، به ارزیابی تاثیرات رژیم کتوژنیک میان بیماران مبتلا به این سندرم پرداختند.
محققان در این تحقیقات جدید که در «مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی» منتشر شده است، دریافتند به عنوان نخستین مرحله درمان غیردارویی برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که دچار چاقی نیز هستند، «رژیم کتوژنیک» و به ویژه محدودیت‌های کالری در کنار درمان دارویی می‌تواند امید بخش باشد.
محققان این پژوهش خاطرنشان کردند بیماری‌های شایع همزمان «سندرم تخمدان پلی کیستیک» شامل مقاومت به انسولین، دیس لپیدمی و چاقی است که می‌توانند خطر دیابت و سندرم متابولیک را در میان زنان با اختلال غدد درون ریز افزایش دهند.

در این پژوهش ۱۷ زن که به طور میانگین سنینی قریب به ۲۸ سال داشته اند و در عین ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک جزء افراد چاق دسته بندی می‌شدند، در این پژوهش شرکت کردند. تمامی این افراد در بخش خدمات پزشکی دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه فوجیا در ایتالیا ثبت نام کردند.

در این پژوهش محققان اعلام کردند شواهد نشان می‌دهد درمانی‌ترین گزینه برای زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، اصلاح سبک زندگی است طبق اعلام این محققان، این نخستین پژوهشی است که در خصوص تاثیرات رژیم کتوژنیک روی سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شده است.

کاهش کربوهیدرات دریافتی در رژیم کتوژنیک (Ketogenic Diet) بدن شما را به یک وضعیت متابولیکی به نام کتوسیس تبدیل می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن شما فوق العاده برای سوختن چربی برای تولید انرژی کار می کند ؛ همچنین در کبد، چربی را به کتون تبدیل می کند که می تواند انرژی را برای مغز فراهم کند. این رژیم ها می تواند باعث کاهش شدید قند خون و انسولین شود همراه با افزایش کتون ها، مزایای سلامتی فراوانی دارد.

انواع مختلف رژیم های کتوژنیک
  • رژیم استاندارد کتوژنیک (SKD):
    این یک رژیم حاوی کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط ​​و چربی بالا است. به طور معمول حاوی ۷۵٪ چربی، %۲۰ و پروتئین و %۵ کربوهیدرات است.
    رژیم کتوژنیک سیکلی (CKD):
    این رژیم شامل دوره هایی از کربوهیدرات بالاتر، مانند میزان کربوهیدرات ۵ روز کتوژنیک را در ۲ روز دریافت کرد.
    رژیم غذایی هدفمند کتوژنیک (TKD):
    این رژیم غذایی شما را قادر به اضافه کردن کربوهیدرات در کنار تمرینات می کند.
    رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا:
    این یک رژیم مشابه استاندارد کتوژنیک است، اما پروتئین بیشتری دارد. این نسبت غالبا ۶۰% چربی، پروتئین %۳۵ و ۵% و کربوهیدرات است.

     
مزایای استفاده از این رژیم غذایی
کمک به ایجاد کاهش وزن
کار تبدیل چربی به انرژی نیازمند زمان بیشتری نسبت به تبدیل کربن به انرژی می‌باشد و همین مسئله می‌تواند در کاهش وزن موثر واقع شود و از آنجایی که این رژیم حاوی مقادیر پروتئین بالایی است، باعث خواهد شد که شما دچار احساس گرسنگی نشوید. محققان بر اساس ۱۳ مدل آزمایش انجام شده در رابطه با تاثیرات رژیم کتوژنیک بر روی لاغری متوجه نتایج بسیار مثبت آن در ۵ مورد شده‌اند.
آکنه را کاهش خواهد داد
ایجاد آکنه در بدن افراد مختلف می‌تواند به دلایل گوناگونی باشد که یکی از آن‌ها مربوط به رژیم غذایی و قند خون است، مصرف رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات می‌تواند موجب ایجاد تغییراتی در باکتری‌های روده و همچنین میزان قند موجود در خون گردد که تمامی آن‌ها می‌توانند بر روی سلامت پوست اثرگذار باشند، بنابراین با کاهش مصرف کربوهیدرات جای هیچگونه تعجبی نیست که اگر یک رژیم کتوژنیک بتواند موارد مربوط به آکنه را کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان
دانشمندان به تازگی رژیم کتوژنیک را مورد آزمایش‌های دقیقی قرار داده‌اند، موضوع آزمایش تاثیرات این رژیم غذایی بر روی روند درمان سرطان و یا پیشگیری آن بوده است. بر اساس یکی از مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که رژیم کتوژنیک می‌تواند به عنوان یک مکمل درمانی برای بیماران در معرض شیمی درمانی و اشعه ایکس به حساب آید، دلیل آن هم فشار اکسیداتیوی بیشتری بوده که بر روی سلول‌های سرطانی به نسبت سلول‌های طبیعی وارد خواهد کرد. یکی دیگر از نظریه‌های موجود نشان می‌دهد که چون رژیم کتوژنیک قند خون را در افراد مختلف کاهش خواهد داد بنابراین می‌تواند عوارض انسولین را نیز به پایین‌ترین حد بکشاند، ماده‌ای که احتمالا همراه با سرطان خواهد بود.
بهبود سلامت قلب
هنگامی که افراد از رژیم کتوژنیک در سالم‌ترین وضعیت آن بهره می‌گیرند، بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته می‌توان اظهار داشت که کلسترول نیز با کاهش مواجه خواهد شد. یکی دیگر از مطالعات صورت گرفته توسط دانشمندان به خوبی حکایت از آن دارد که افراد دارای رژیم غذایی کتوژنیک از مقادیر بالای کلسترول خوب یا همان HDL بهره‌مندند و به دنبال آن سطح کلسترول بد یا همان LDL خونشان با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است.

حفاظت از عملکرد مغز
بهتر است بدانید که در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک و ارتباط آن با عملکرد مغز به آزمایش‌های بیشتری نیاز است. برخی تحقیقات صورت گرفته به خوبی نشان داده‌اند که رژیم غذایی کتوژنیک مزایای بسیار زیادی در رابطه با پیشگیری و یا درمان بیماری پارکینسون، آلزایمر و حتی اختلالات خواب خواهد داشت، یکی دیگر از تحقیقات نیز بیانگر افزایش هوشیاری و عملکرد شناختی کودکانی بود که از رژیم کتوژنیک استفاده می‌کردند.
کاهش تشنج‌ها
اینگونه تصور می‌گردد که ترکیب چربی، پروتئین و کربوهیدرات می‌تواند موجب ایجاد تغییراتی در ساختار بدن شود، این مسئله در ادامه کتوز را شکل خواهد داد. افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی همچون صرع هستند می‌توانند با استفاده از رژیم کتوژنیک تشنج‌ها را کاهش دهند، البته برای تایید این موضوع باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

بهبود زنان مبتلا به PCOS
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک نوع اختلال غدد درون‌ریز بوده که می‌تواند موجب تخریب کیست شود، استفاده از یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات بالا قادر است تاثیرات منفی بر روی این دسته از زنان و مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشد.

به‌طور کلی در این رژیم غذاهای با کربوهیدرات به شدت محدود می‌شوند. مواردی مانند قند و شکر و نوشابه با محدودیت شدیدی مواجه هستند و در مرحله بعدی نیز غذاهای دارای نشاسته مانند نان و پاستا و برنج قرار دارند. میوه‌ها نیز در این رژیم محدود هستند زیرا قند دارند.
از دیگر مواد غذایی محدود می‌توان به حبوبات، سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب زمینی، سس‌ها و غذاهای فرآوری شده، چربی‌های غیر سالم و الکل اشاره کرد. در عوض گوشت‌ها (مخصوصا از انواع پرچرب آن‌ها)، چربی‌ها و روغن‌های سالم مثل روغن زیتون، مغزها و دانه‌ها، تخم مرغ، سبزیجات با کربوهیدرات پایین، کره، پنیر و ماهی مخصوصاً با چربی بالا، در برنامه غذایی این رژیم به وفور یافت می‌شود
بهتر است بدانید که منبع اصلی انرژی مغز و بدن شما از گلوکز می‌آید و به همین دلیل حذف شدید کربوهیدرات روشی پایدار برای رسیدن به سلامتی محسوب نمی‌شود و برعکس، می‌تواند مشکلات بسیار جدی را نیز برایتان به وجود آورد، بنابراین در این زمینه باید با پزشک تغذیه مشورت‌های لازم را انجام دهید تا بتوانید در روشی کاملا حساب‌شده و دقیق، بدون رساندن کوچکترین آسیبی به خود کار را به انجام برسانید.
 


کد مطلب: 56908

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56908/زنان-چاق-پر-کیستی-تخمدان

میگنا
  https://www.migna.ir