چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 18 May 2022
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۷
کد مطلب: 56933
۱

خود شفقتی چیست / محمدرضا مقدسی

باشگاه تاب آوری
خود شفقتی چیست / محمدرضا مقدسی
خود شفقتی جیست ؟
برگرفته از کتاب تمرینات روانشناسی مثبت

به گزارش میگنا شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد خود شفقتی با سطح بهباشی و تحمل ارتباط مستقیم دارد (بارنارد و کاری، 2011؛ مک‌بث و گاملی، 2012). به عقیده نف (2003آ)، خود شفقتی به این معنی است که در برخورد با نارسایی‌‌های شخصی، خطاها، شکست‌ها و شرایط دردناک زندگی، با احتیاط و دلسوزی با خود رفتار کنید. خود شفقتی از سه مؤلفه متقابل تشکیل شده است: مهربانی نسبت به خود در برابر خود داوری، احساس بشردوستی در برابر انزوا و توجه‌آگاهی در برابر همانندسازی افراطی.

مهربانی نسبت به خود، به مراقبت و درک خویشتن به جای انتقاد افراطی اشاره دارد. در این حالت، به جای حمله و سرزنش خود به خاطر نارسایی‌های شخصی، به خود دلگرمی می‌دهید (حتی اگر رفتار اشتباه شما غیر مولّد بوده و نیاز به تغییر داشته باشد). همچنین وقتی زندگی دچار تنش می‌شود، یک واکنش دلسوزانه این است که به جای کنترل یا رفع فوری مشکل، دست نگه دارید، تامل کنید و به خود آرامش دهید.

احساس بشردوستی در زمینه خود شفقتی به معنیِ تصدیق این مسئله است که انسان جائزالخطاست، شکست می‌خورد، اشتباه می‌کند و با چالش‌‌های جدی در زندگی روبروست. خود شفقتی، ذات معیوب بشر را به ذات مشترک بشری متصل می‌کند؛ از این رو، خصوصیات انسانی از یک منظر گسترده و فراگیر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

توجه‌آگاهی در زمینه خود شفقتی، به آگاهی از تجربیات دردناک به شکل متعادل اشاره دارد؛ به طوری که نه افکار و عواطف دردناک را نادیده بگیریم و نه باعث تشدید آن شویم. برای آنکه نسبت به خود  مهربانی و شفقت کنید، باید از درد و رنج شخصی خود آگاهی داشته باشید. در عین حال، باید بتوانید از فرو افتادن در ورطه‌ی آنچه که نف (2003) آن را «همانندسازی افراطی» می‌نامد جلوگیری کنید. این نوع طرز فکر، دایره‌ی تمرکز فرد را کوچک‌تر کرده و درباره مفاهیم خودارزشی بزرگ‌نمایی می‌کند.

به گزارش میگنا مطالعات مختلف نشان داده‌اند که داشتن رفتار مهربانانه نسبت به خود در مواجهه با مشکلات شخصی، سلامت روانی را ارتقا می‌دهد. برای مثال، خود شفقتی بیشتر به سطح پایین‌تر افسردگی و اضطراب نسبت داده می‌شود (بارنارد و کاری، 2011). این نتایج در یک مطالعه جدید (مک‌بث و گاملی، 2012) نیز به تأیید رسید. در این مطالعه، اندازه تأثیر قابل توجهی (0.54- = r) در خصوص ارتباط بین خود شفقتی و تبعات متداول آسیب‌های روانی، نظیر افسردگی، اضطراب و استرس گزارش شده است . بعلاوه، سایر مطالعات همسو نیز نشان می‌دهند که خود شفقتی با حالات مثبت روانشناختی نظیر خوشبختی، خوش‎بینی، خردورزی، کنجکاوی و اکتشاف، ابتکار شخصی و هوش هیجانی ارتباط مستقیم دارند (هفرنان، گریفین، مک‌نالتی و فیتزپاتریک، 2010؛ هولیس-واکر و کولوسیمو، 2011؛ نف، رود، و کرک‌پاتریک، 2007



برگرفته از کتاب تمرینات روانشناسی مثبت
دکتر محمدرضامقدسی ، انتشارات سخنوران
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آشنایی با گروه درمانی و مزایای آن
گربه‌های هم‌خانه یکدیگر را به نام می‌شناسند!
چرا نداشتن شریک زندگی باعث قضاوت زودهنگام مردم می‌شود؟!
۱۰ توصیه برای مقابله با عصبانیت
بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان
۱۷ مهارت ضروری که بچه‌ها باید یاد بگیرند
علائم شخصیت ضد اجتماعی
.افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست می‌گذارند
در هر خودکشی شش نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند
۴‌ روان‌زخمِ کودکی و پیامدهای بی‌شمارش
آیا کودک شما گوشه‌گیر است؟!
مدت زمان افسردگی بعد از زایمان چقدر است؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند