دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - 24 Jan 2022
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ / ۰۰:۱۳
کد مطلب: 56936
۱

چگونه برای اولین جلسه روان درمانی خود آماده شویم؟

چگونه برای اولین جلسه روان درمانی خود آماده شویم؟
متناسب با واقعیت توقع داشته باشید و نهایت استفاده را از زمان جلسه مشاوره‌تان ببرید.

.قبل از مراجعه زمانی را برای تمرکز بر روی اهداف و انتظاراتی که از جلسه رواندرمانی دارید بگذارید.

.انتظاراتتان را متناسب با زمان مشاوره،کیفیت درمان و ترسی که احتمالا پیرامون قضاوت شدن و آسیب پذیر بودن برایتان بوجود خواهد آمد تنظیم کنید.

.قرار مشاوره را در زمان و مکانی مناسب و آرام برگزار کنید.
.آغاز جلسات درمان می‌تواند کمی ترسناک باشد. افرادی که به تازگی جلسات درمان خود را شروع می‌کنند سوالات زیادی دارند و گاهی اوقات درباره شکل کلی این جلسات دچار سوء تعبیر هستند.

پس اینگونه آغاز کنید:
1. درباره اهدافتان بیاندیشید
 دکتر شانی ترنر روانشناس بالینی و پروفسور دانشگاهِ ویلیام جیمز در اینباره میگوید: انتظاری که از مراجعین خود دارم این است که بدانند از جلسه درمان چه چیز را میخواهند بدست بیاورند. چند دقیقه بر روی این موضوع متمرکز شوید که چه چیز شمارا به جلسه درمان آورده است؟ شما اخیرا با چه چیز دست و پنجه نرم میکنید؟ مایل به ایجاد چه تغییراتی هستید؟ زمانی را برای یافتن پاسخ این پرسش ها بگذارید.

حتی میتوانید پاسخ هایتان را بنویسید و با خود به جلسه درمان ببرید. شما تا به الان هم مسیری طولانی برای پیدا کردن درمانگر و شروع درمان خود پیموده اید پس نگران شناسایی و قابل فهم بودن اهدافتان برای درمانگر نباشید. بعضی افراد با نگرانی های خاصی به مراجعه میکنند مانند اینکه من کودکی سختی داشتم و این بر روی روابطم تاثیرمیگذارد. برخی دیگر نیز به شیوه‌ای مبهم توضیح می‌دهند مثلا میگویند اخیرا احساس اضطراب میکنم و نمیدانم علت آن چیست. دوست دارم بدانم در حال رویارویی با چه چیز هستم. در هر حال هر روشی که شما برای به اشتراک گذاشتن دغدغه تان انتخاب میکنید معتبر است.

2. از ساختار جلسه اول اگاه باشید
جلسات درمان معمولا بین 45 الی 50 دقیقه هستند. درمانگر معمولا با پرسش اینکه چه چیز باعث مراجعه شما شده شروع میکند و در طول جلسه نیز با پرسش هایی سعی در شناخت بیشتر شما خواهد داشت این پرسش ها هم شامل گذشته و هم حال میشود و هنگامی که پاسخ میدهید نیز او از گفته هایتان نت برداری میکند.

درمانگر همچنین درباره‌ تاریخچه پزشکی، خانوادگی، مسائل تنش‌زای حال حاضر و همچنین علایم‌تان نیز اطلاعاتی را درخواست میکند و همان طور که دکتر پاملا گارسی توضیح میدهد انها ممکن است درباره اهدافتان از جلسه درمان مسائلی که میخواهید بین خودتان و درمانگر بماند و مسائلی مانند سوء استفاده هایی که ممکن است در کودکی از افراد شده بپرسند.

درست هنگامی که به پایان جلسه درمان نزدیک تر شود این حس به افراد دست میدهد که تازه تنها درباره لایه سطحی مسائل صحبت شده و انجایی که میخواهید به عمق مطلب برسید جلسه تمام میشود این احساس طبیعی است تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا جلسه بعد صبر کنید.

3.انتظاراتتان را در نظر بگیرید
محدودیت زمان
برخی افراد گمان میکنند که تنها با دو الی سه جلسه میتوانند به قلب مشکلات دست پیدا کنند و درمان شوند درحالی که این دیدگاه کاملا غیرواقع بینانه است. این پروسه زمانبر است و جلسه اول تنها صرف ایجاد ارتباط بین مراج و درمانگر میشود. انتظار فرد باید پیرامون درک شدن توسط درمانگر باشد. همان طور که گارسی میگوید اگر حس میکنید روانشناس شمارا درک کرده و درمان شما برایش مهم است یعنی جلسه اول به خوبی برگزار شده است.

رویکرد درمانی: رویکرد های درمانی بسیاری وجود دارند. تصور برخی از افراد از جلسه مشاوره ممکن است دراز کشیدن بر روی مبل و صحبت درباره جریان ناخواگاه در مقابل درمانگری صامت باشد اگر به این رویکرد علاقه دارید درمانگری با این رویکرد را انتخاب کنید. البته رویکردهای بسیاری نیز برا انتخاب وجود دارند مانند رویکرد شناختی رفتاری.

ترس از قضاوت شدن
یک تصور غلط دیگر این است که مراجعین گمان میکنند که بخاطر تجربیات و یا انتخاب هایشان، مورد قضاوت درمانگر قرار میگیرند. برخی از مراجعین جملاتشان را اینگونه شروع میکنند: ممکن است فکر کنید من دیوانه ام... یا شاید بخواهید مرا قضاوت کنید...

ترنر میگوید: اما درمانگرتان قصد قضاوت شمارا ندارد و فقط میخواهد شمارا درک کند این ترس از قضاوت شدن ممکن است بخاطر داغی باشد که بخاطر گرفتن تشخیص بیماری روانی ممکن است روی افراد بماند.

ترنر میگوید اگر درمانگرتان سعی در قضاوت یا سرزنش شما کرد نشانه این است که باید درمانگرتان را عوض کنید. صداقت: شما باید این نکته را بدانید که اگر می‌خواهید جلسه مشاوره تان تاثیر گذار باشد باید حقیقت را بگویید. اگر آسیب پذیر بنظر رسیدن برایتان ترسناک است به عنوان چیزی جدید که در حال امتحان آن هستید به آن نگاه کنید. برای چند جلسه باز کردن مسائل را امتحان کنید و اگر احساس راحتی نکردید میتوانید به فکر انتخاب درمانگر دیگری باشید.

4.زمان مناسبی را انتخاب کنید
برای بسیاری از افراد گنجاندن جلسه درمان در برنامه شلوغ روزانه شان به اندازه کافی چالش برانگیز است اما اگر امکان جابه جایی برنامه هایتان را دارید زمان مناسبی از روز را برای جلسه مشاوره انتخاب کنید، زمانی که بتوانید چند دقیقه قبل از شروع جلسه ذهنتان را آرام و آماده کنید و برای بعد از اتمام نیز زمانی داشته باشید تا جلسه را تحلیل کنید. برای مثال ممکن است در طول جلسه احساساتی شوید و این در حالی است که بلافاصله بعد از آن جلسه مهمی دارید.

5.مکانی خلوت را برگزینید
اگر جلسه مشاوره شما بصورت مجازی برگزار میشود مکانی را انتخاب کنید که ساکت باشد تا بتوانید صحبت های رواندرمانگر را بشنوید و حواستان پرت نشود. همچنین فضایی را انتخاب کنید تا بتوانید بدون سانسور همه مسائلتان را شرح دهید و اگر در خانه این امکان را ندارید به جایی بیرون از خانه مانند ماشینتان یا پارکی در نزدیکی خانه بروید.

منبع: Psycologytoday.com
مترجم: ستایش عزیزاللهی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا خاطراتمان را فراموش می‌کنیم؟
متلک ها و مزه‌پراکنی نوجوانان نشانه هوش آن‌هاست!
چرا تشخیص افسردگی در مردان سخت‌تر است؟
نشانه‌های ابتلا به افسردگی چیست؟
راهبردهاي آموزش براي دانش‌آموزان داراي ناتواني يادگيري باهوش
فشارهای روانی محیط اطرافتان را کنترل کنید
پنج پرسش برای بازنگری در معنای زندگی
کتاب رضایت جنسی در زنان مبتلا به سرطان منتشر شد
تاثیر استرس در زنان بیشتر است یا مردان؟
چطور صحبت کنیم که دیگران به ما گوش بدهند؟
اینفوگرافی/ خطرات گوشی هوشمند و بازی های آنلاین برای کودکان
منظور ما از به زیستی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود