کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بسته بندی شکیل اما تهی روانشناسان زرد

خبرگزاری شبستان , 20 دی 1400 ساعت 20:12

یک رواننشاس درباره تفاوت روانشناسان علمی با روانشناسان زرد گفت: روانشناس کسی است که توسط علم روانشناسی سعی در بهبود مشکلات رفتاری و بهبود روحی انسان ها و کاهش آثار مخرب برخی از مسایل عاطفی دارد.


خدیجه روشنی افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از مردم مخالف مشاوره گرفتن و مراجعه نزد روانشناسان هستند. علت آن هم رواج فرهنگ غلط و دید نامناسب  نسبت به این موضوع است که این راه را گامی برای بهبود بیماری های روحی خود نمی بینند.

روشنی ادامه داد: در حالیکه این ماجرا باعث افزایش رفتارهای نابهنجار اجتماعی می شود. در چنین  شرایطی عده ای که قصد دارند گامی در جهت حل مشکلات روحی و رفتاری خود بردارند سردرگم می شوند و با انتخاب اشتباه و مشاوره های غلط سرخورده شده و دوباره به همان چرخه سابق باز می گردند.

این روان درمانگر تصریح کرد: در روانشناسی زرد یا بازاری که  پایه و اساس علمی ندارد به شما القا می شود که یک شبه به اعتماد به نفس، ثروت و شهرت میرسید و ممکن است ظرف چند دقیقه از اضطراب و افسردگی رها شوید. این نوع روانشناسی ممکن است در کوتاه مدت حال شما را خوب کند اما با گذشت کمترین زمان دوباره مشکل شما نمایان می شود.

او با تاکید براینکه در روانشناسی علمی تغییر رفتار و درمان فرآیندی  مستمر و طولانی مدت است گفت: در روانشناسی علمی فرمول های رشد و  درمان پایه علمی و پژوهشی دارد و در طول زمان باعث خودآگاهی، رفع مشکل، تغییر رفتار و حال خوب می شود.

عضو انجمن روانشناسان ایران تصریح کرد: در روانشناسی زرد فرد نسبت به تغییر خود ناامید و پشیمان می شود اما در روانشناسی علمی هرگز به فرد آسیبی نمی رسد.

او با اشاره به ترویج روانشناسی زرد با استفاده از شبکه های اجتماعی گفت: این روزها در فضای مجازی صفحات متعددی در این زمینه پدید آمده است و کاربران برای اینکه راه اصلی درمان را دور بزنند متاسفانه در تله محتواهای غیرعلمی گیر می افتند که هدف پیروان این رشته چیزی جز کسب شهرت و ثروت نیست.

او ادامه داد:افراد به دلیل اینکه تمایل دارند واقعیت های زندگی خود را نادیده بگیرند و  با کمترین تلاش  و زمان برای حل مشکل خود به نتیجه دلخواه برسند بنابراین به روانشناسی زرد روی می آورند.

روشنی بیان کرد: از سویی دیگر عدم آگاهی مردم و نیاز به دسترسی سریع با کمترین هزینه یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود که مخاطب برای دریافت اطلاعات به روانشناس نماهای فعال در فضای مجازی رجوع کنند.

او با بیان اینکه روانشناسان زرد به جای استناد به روش ها و یافته های علمی از تجربیات شخصی خود یا شنیده های دیگران  به مخاطبان راه حل مشکل می دهند گفت: البته ممکن است گاهی و به صورت تصادفی این شیوه برای برخی از افراد با شرایط خاص درست از آب در آید.

این مشاوره خانواده تاکید کرد: روانشناسان زرد  نمی توانند واقعیت های زندگی را تحلیل کنند و به جای اینکه در ذهن مخاطب سوال ایجاد کنند، بیشتر پاسخ ارایه می دهند و هرگز مخاطبانشان را به تماشای واقعیت های تلخ زندگی و روابطشان دعوت نمی کنند.

او افزود: روانشناس های فعال در فضای مجازی  بعد از شناخت مخاطب برای آنکه بتوانند او را جذب و اعتماد او را جلب کنند، حرف هایی می زنند که خوشایند مخاطب باشد و بعضا جز ضرر سود دیگری ندارند.

روشنی با بیان اینکه شبه روانشناسان یا روانشناسان انگیزشی حرف های خوش رنگ و لعابی میزنند گفت: پشت این سخنان هیچ چیزی نیست و تنها بسته بندی شکیلی دارد و توسط افرادی ارایه می شوند که از درون تهی هستند و تنها مهارت گفتگو درجهت فریب مخاطب کسب نموده اند.

او با اشاره به اینکه جامعه علمی روانشناسی در مقابل روانشناسان منفعل عمل کرده است گفت: متاسفانه باید گفت تاکنون جامعه علمی روانشناسی ایران توانایی مقابله با این نوع جریان های مخرب را نداشته یا برای نشر چنین محتوایی برنامه ای تدبیر ندیده است.

عضو سازمان نظام روانشناسی کشور گفت: عموم مردم باید بدانند تنها راه حل مشکلات روحی و راه حل های ارایه شده از سوی روانشناسان در اتاق درمان است. مسئولین این حوزه باید بدانند در این باره سختگیری های لازم را داشته باشند تا هر کسی در حوزه ای که تخصص ندارد اجازه نداشته باشد  نشر اطلاعات داشته باشد.


کد مطلب: 56976

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56976/بسته-بندی-شکیل-اما-تهی-روانشناسان-زرد

میگنا
  https://www.migna.ir