کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قهرمان احمدیان

تیپ‌های رفتاری زیر مجموعه الگوی بادقت(C) با مدل جهانیDISC

21 دی 1400 ساعت 9:37

چنین فردی با الگوی "متفکر هدفمند" در محاسبات، دقیق و سخت‌گیر است. در شرایط سخت و دشوار مشکل‌پسند و آزاردهنده می‌شود با ابراز عقاید و نظرشخصی با رویکرد مثبت، گفتگوومشورت با دیگران، رجوع به خردجمعی می‌تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.


قهرمان احمدیان ، مدرس ومشاور کشوری دیسک
تیپ‌های رفتاری زیر مجموعه الگوی با دقت (C) با مدل جهانیDISC

الگوی متفکرهدفمند - High C
 به گزارش میگنا فردی با الگوی متفکرهدفمند تلاش می‌کند تعارضات درونی را از خود دور کند. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها و کشف حقایق و درستی کار را به عنوان هدفی جدی دنبال می‌کند. برای شناسایی و همکاری با دیگران توانایی تفکر منطقی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
با استفاده از حقایق ، آمار واقعی و بحث‌های منطقی و مستند بر دیگران اثرگذار است. با شفاف‌سازی اطلاعات، ارزیابی و آزمایش آن‌ها، راستی‌آزمایی فرآیندها، و ...در محیط ارزش‌آفرینی می‌کند. در تجزیه‌وتحلیل کردن داده‌ها، محاسبات، دقیق و سخت‌گیر است. در شرایط سخت و دشوار مشکل‌پسند و آزاردهنده می‌شود. از رفتار نامعقول، مسخره شدن و زیر سوال بودن هراسان و نگران است. با ابراز عقاید و نظرشخصی با رویکرد مثبت، گفتگوومشورت با دیگران، رجوع به خردجمعی می‌تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.

الگوی کمال‌گرا - CS
تلاش می‌کند قابلیت خود را با خویشتنداری، احتیاط و کنترل شده بکار بگیرد. ثبات و پایداری، دستاوردهای قابل پیش‌بینی در امور هدف وی است. برای ارزیابی دیگران استانداردهای دقیق و با کیفیت بالا را مد نظر قرار می‌دهد. با توجه به جزئیات، دقت در استاندارسازی بر دیگران اثرگذار است. با وظیفه‌شناسی، حفظ استانداردها، کنترل کیفیت با اصول و روش‌های دقیق در محیط ارزش‌آفرینی می‌کند. در کنترل و نظارت با تضمین موفقیت، وابستگی فراوان به افراد، کارها و روش‌هایی که در گذشته بکار گرفته شده است، بیش از حد پافشاری می‌کند. در ناملایمات و تحت اجبار و فشارسنجیده و سیاستمدارانه رفتار می‌کند، از رویارویی و خصومت با اشخاص در محیط پرهیز می‌کند. با انعطاف پذیری بیشتر، استقلال بیشتر در عین وابستگی متقابل به دیگران، خودباوری و اعتمادبنفس بیشتر می‌تواند تاثیر خود را بر محیط افزایش دهد.

الگوی متبحر - CIS
خواستار مشارکت با دیگران در کارها و انجام امور فنی است. رشد شخصیتی و عملکردی را دوست دارد و به عنوان هدف دنبال می‌کند. با بررسی انضباط فردی، انجام امور به‌اندازه، به‌موقع و به‌جا دیگران را ارزیابی می‌کند. با ایجاد حس اطمینان بر توانائی، تسلط بر مهارتهای جدید، توسعه متناسب روش‌ها و فعالیت‌ها دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با افزایش مهارت در امور فنی و حل مشکل مردم... نشان دادن و استفاده از تبحر و تخصص در محیط ارزش‌آفرینی می‌کند.
در توجه زیاد به اهداف شخصی، انتظارات غیر واقعی از دیگران زیاده روی می‌کند. تحت اجباروفشار خوددار می‌شود و به انتقاد  دیگران حساس می‌شود. از قابل پیش‌بینی بودن، از اینکه در نظر دیگران فرد متخصص و کارشناسی قابل نباشد نگران می‌شود. با همکاری صادقانه و بیشتر جهت منافع جمع، واگذاری وظایف کلیدی به افراد توانمند، انجام امور به شکل تیمی می‌تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.

الگوی بهم‌فشرده
در برخی موارد نادر در آزمون رفتارشناسی دیسک فردی پیدا می‌شود، به روشنی در الگوی خاصی نیست بلکه در زمان، مکان و فعالیتی خاص در نقشی مناسب رفتار می‌کند، به عبارتی توانایی و انعطاف پذیری ویژه‌ای در اجرای رفتاری در خور انتظار و محیط را انجام می‌دهد.

جمع بندی:
با توجه به پیچیدگی و ناشناخته های علوم انسانی، شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی نکاتی به شرح ذیل شایان ذکر است:
انسان از نظر روانشناختی دارای احساس و عاطفه، و از نظر فلسفی دارای منطق و استدلال است، همچنین نیمکره راست و چپ مغز انسان این دو موضوع را در خود دارد و هر دو با ارتباطی پیچیده با هم فکر، احساس و رفتار وی را کنترل و مدیریت می‌کنند.
با بررسی شرایط زیست‌شناختی و روانشناختی پیچیدگی بیشتر می‌شود. ابزار آزمایشات علم آمار است که در زمان، مکان، اشخاص، مختلف و با دیدگاه مختلف بکار گرفته شده است. علم آمار نیز به تکامل نهایی نرسیده است لذا؛ روایی، پایایی و دقت هر نوع آزمون آماری هم مورد بحث و بررسی است. در نتیجه الگو، تیپ رفتاری، درجات یا درصد و گرافهای روش سنجش را باید با دقت و توسط خبرگان تجزیه و تحلیل شود.
 در شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی الگوی خوب یا بد مطلق وجود ندارد، با شناخت نسبی خود و دیگران می‌آموزیم در رشد و توسعه زندگی فردی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی و اجتماعی، درک متقابل و تعامل سازنده، ارتباط موثر، قانون برنده_برنده... افکار، احساس و رفتار خویش را مدیریت کرده و زندگی با آرامش، آسایش و امنیتی داشته باشيم.

قهرمان احمدیان مدرس و مشاورشخصیت شناسی دیسک


کد مطلب: 56987

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56987/تیپ-های-رفتاری-زیر-مجموعه-الگوی-بادقت-c-مدل-جهانیdisc

میگنا
  https://www.migna.ir