جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۹
کد مطلب: 57010
۱

نقش محیط کار در سلامت روان یا نقش سلامت روان در محیط کار

نقش محیط کار در سلامت روان یا نقش سلامت روان در محیط کار
بهداشت روان و محیط کار 
نقش محیط کار در سلامت روان یا نقش سلامت روان در محیط کار مساله این است !!
به گزارش میگنا مشاغل بخش مهمی از زندگی انسانها هستند. اشتغال بکار همراه با ایجاد یک منبع درآمد به افراد کمک می کند تا خواسته های شخصی خود را برآورده ساخته ، شبکه های اجتماعی تشکیل داده و به جامعه خدمت کننددر عصرتکنولوژی جدید در دنیا استرس های مختلفی وجود دارد که بعضی از این استرس ها مربوط به محیط کار است.
مردم احساس می کنند که سوار بر یک دستگاه تردمیل هستند و فرار از آن امکان پذیر نیست. همه چیز با سرعت و شدت در حال انجام است و هیچ فرصتی برای توقف فرد و لحظه ای برای تفکر در تنهایی وجود ندارد. کاملاً قابل درک است که این شکل از زندگی و چنین فشارهایی سبب اضطراب و مشکلات روحی و جسمی فراوان برای فرد خواهد شد. بیشتر افراد شاغل، فشارهای روانی در کار را به گونه ای تجربه کرده اند.

فشار روانی و کار
استرس تا حدی که فرد را در جریان کاری که بر عهده دارد هوشیار نگه دارد، مفید است و انسان با روبرو شدن با استرس به آن دسته از الگوهای رفتاری روی می آورد که قبل از آن برایش کارایی نداشته است. برای برخی افراد استرس محرکی است که انجام بعضی کارها را حتمی می سازد، اما گاهی در برخی دیگر،به سبب فشارهای روانی کار، فرسودگی شغلی یا کارزدگی ایجاد شده و شخص توان مقابله با آن را نداشته و می تواند براحتی زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. فشار کار باعث فرسودگی روانی می شود، حالتی که با خستگی روحی و نگرش های منفی و بدبینانه نسبت به خود و دیگران همراه می باشد.

در کنار ضررهای ناشی از استرس کاری بر روان مثل افسردگی، اضطراب، خشم و ...طولانی شدن آن می تواند بر سلامت جسمانی نیز تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث کاهش رضایتمندی شغلی و تعهد سازمانی، افزایش غیبت کاری و کاهش بهره وری گردد. بیشتر وقت افراد در محیط کار می گذرد و به همین دلیل محیط کار اهمیت زیادی در تامین سلامت جسمانی و روانی افراد دارد.

عوامل موثر بر فشار روانی در محیط کار
فشار هیئت مدیره یا روسای اداره یا سازمان به مدیر یا کارکنان، مشکلات مدیریت، عملکرد ضعیف مدیریت، تغییرات مدیریتی و سازمانی، برچسب زدن به کارکنان، انتظارات و توقعات سازمان از کارمندان، پیشرفت تکنولوژی و نگرانی از کهنه شدن معلومات و اطلاعات، مهم بودن شرایط کار، دیر رسیدن به سرکار، خشونت،تبعیض، محروم شدن از حقوق یا پاداش یا اضافه کار، ناسازگاری بین افراد و نزاع با همکار، ترس از اخراج، مشغولیت ذهنی مداوم با مسائل کاری، نگرانی افراد نسبت به کار، خانواده و فرزند، دوری اعضاء خانواده از یکدیگر، نگرانی مادران کارمند نسبت به وضع کودکان خود و احساس گناه بخاطر دور بودن از فرزندان، مشکلات اجتماعی، وضع اقتصادی و نیازهای گوناگون، سهیم نبودن در تصمیم گیری ها، شرایط بدکاری، محیط فیزیکی و روانی نامطلوب، کار خسته کننده و تکراری، کار خیلی کم و کار خیلی زیاد و طولانی، توقع کارکنان و ...باعث می شود یک فرد شاغل از لحظه بیداری تا هنگام خواب همواره دچار هیجان، تنش، نگرانی و ترس باشد که گاهی با ظرفیت جسمی، عصبی و روانی وی متناسب است و گاه با آن سازگار نیست و بهداشت روان او را به خطر می اندازد.

اهمیت بهداشت روان در محیط کار
بهداشت روان در محیط کار یعنی مقاومت در مقابل پیدایش پریشانی های روانی و اختلالات رفتاری در کارکنان، یعنی سالم سازی فضای روانی کار، به نحوی که هیچ یک از کارکنان به دلیل عوامل موجود در محل کار گرفتار اختلال روانی نشوند، هر یک از کارکنان از فعالیت ها و محل کار خود احساس رضایت کنند و علاقمند به آن محل باشند، همه کارکنان قادر به ایجاد روابط مطلوب با محیط کار و عوامل موجود در آن باشند و هر یک از کارکنان نسبت به خود، رؤسا، همکاران و بطور کلی نسبت به محیط کار خود و خصوصاً نسبت به جایگاه خود در آن اداره یا سازمان احساس مثبتی داشته باشند. به گزارش میگنا بهداشت روان کارکنان در هر سازمان و موسسه از جمله مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود و مدیران باید به نیروی انسانی و تأمین امکانات رفاهی، خواسته ها و نیازهای آنان به عنوان عاملی برای افزایش کارایی و سطح بهره وری توجه کنند.

مدیران یک سازمان به سبب مسئولیتی که در شغل خود دارند بیشتر از دیگران در معرض حوادث استرس زا قرار می گیرند و به همین دلیل بیشتر باید مراقب وضعیت عصبی و روانی خود باشند. لذا مدیران و کارکنان باید با آگاهی از میزان تاب آوری و  تحمل نسبت به سطح استرس پذیری خود و بکارگیری راهکارهای عملی برای افزایش قدرت تحمل و فشارپذیری فردی خود قدم برداشته و در راستای سالم سازی محیط و ارتقای بهداشت روانی سازمان حرکت کنند تا انرژی هایی که ناخواسته صرف تنش های محل کار می شود برای ارتقاء کمیت و کیفیت و تحقق اهداف سازمان مربوطه بکار گرفته شود.

ارائه توصیه هایی برای رسیدن به بهداشت روانی مطلوب در محیط کار: برخی از راهها که می تواند برای مدیران و کارکنان مفید باشد عبارتند از: شناخت موقعیت ، تجربه در کار، استراحت بموقع ، پرهیز از اشتغال به چندکار و هدف گرا بودن.
رعایت اصول بهداشت روان در محیط کار می تواند تا حدود زیادی از تنش جلوگیری کند. شناسایی،ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور در محیط کار ،ایجاد جو صمیمیت، همدلی،صداقت،همکاری و احترام متقابل در میان کارکنان،پرهیز از اعمال روش های مبتنی بر زور و اجبار
 
در محیط کار، شناسایی استعدادهای بالقوه کارکنان و فراهم ساختن شرایط برای بالفعل شدن و رشد و شکوفایی این استعدادها در حد توان و امکانات محیط کار، استفاده صحیح از افکار و نظرات کارکنان در تصمیم گیری ها، اطلاع رسانی در مورد گزارش عملکرد و برنامه های آینده سازمان، پرهیز از قضاوت های سطحی و مبتنی بر پیش داوری در مورد کار و اساس رفتار کارکنان، شناسایی دلایل واقعی کم کاری و غیبت از کار، بی حوصلگی و بی علاقگی به کار ، کم توجهی و بی دقتی کارکنان توسط مدیر یا رئیس، توجه به مشکلات و مسائل شخصی و خانوادگی کارکنان،آشنا ساختن کارکنان با واقعیت محیط کار، فراهم آوردن شرایط ارتقاء از لحاظ علمی و عملی در فعالیتی که به آن مشغولند، تشریح  اهداف و خط مشی سازمان و حذف آن دسته از معیارها و عوامل سازمانی که از لحاظ اخلاقی، انسانی و فرهنگ سازمانی صحیح تلقی نمی شود، عدم تبعیض در محیط کار، صادر نکردن دستورات متناقض، مورد توجه قراردادن نظر کارکنان در مواقع انتقال یا تغییر پست، راهنمایی گرفتن در صورت بروز مشکل ، مضایقه نکردن از بکار بردن تشویق به موقع، داشتن اطلاع کافی از نوع کار هر یک از کارکنان و میزان مهارت و تخصص آنان، هماهنگی کار و مسئولیت و پرهیز از بردن کارهای اداری به منزل، استفاده بموقع از مرخصی بخصوص پس از اوج فشارکاری، دادن استراحت لازم در موقع خستگی به کارکنان، دسترسی و ارجاع به مشاور یا روانشناس سازمان در صورت نیاز و .... می تواند باعث ایجاد محیط کاری لذت بخش و برانگیزاننده شود.یک مدیر کارآزموده باید طوری رفتار کند که حتی کارمندی که در پایین ترینرده شغلی مشغول بکار است به اهمیت مقام خود و نقشی که در جامعه ایفا می کند پی ببرد سعی در بهبود روابط بین همکاران نماید، از انتقاد شدید کارمندان خودداری کرده و اشتباهات را قابل اغماض و اصلاح پذیر جلوه دهد، لیاقت حسن انجام وظیفه را مورد تحسین قراردهد،از بزرگ نمایی نکات منفی پرهیز کند و از بکار بردن عبارات تشویق آمیز دریغ نکند.

مواردی که باعث سلامت جسم و روان در محیط کار می شود را رعایت نمایند مثل : استراحت کوتاه چند دقیقه ای در فواصل کاری، استفاده از موسیقی ملایم از طریق پیچر در زمان کوتاهی از روز بخصوص در ساعات آخر که خستگی زیاد دیده می شود، استفاده از رنگ های شاد  در اتاق ها، تزئین اتاق مطابق میل کارمند ولی بر اساس ضوابط بدون افراط و تفریط ، استفاده از امکانات رفاهی مثل اردوهای تفریحی،گردشگاهها، جنگ های شادی همایش ها و... فراهم کردن محیط فیزیکی مناسب و تلاش جهت جذابی مجیط کار حتی با گذاشتن یک گلدان کوچک روی میز یا کنار اتاق، یا یک عکس زیبا زیر شیشه میز میتواند از سایر راهکارهای موثر بشمار آید
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند