پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۶
کد مطلب: 57014
۲
تعریف جدید سواد از نگاه یونسکو

دانشگاههای مدرک گرای ما فقط لیسانس، فوق لیسانس و دکترای بیکار تحویل جامعه می دهند

مهدی بذرافکن
دانشگاههای مدرک گرای ما فقط لیسانس، فوق لیسانس و دکترای بیکار تحویل جامعه می دهند
یا اگر کار دارد، بار ندارد! یعنی دخلش به خرجش نمی رسد. صبح می رود سر کار مثلا در اداره یا شرکتی، ماهیانه حقوقی می گیرد و با تورم فعلی هم که این حقوق پاسخگو نیست و می شنویم حیف فلانی و بیساری که با این مدرک از فلان دانشگاه یا بیکار است یا کار درست و درمانی ندارد و حقوقش بخور نمیر است.

در میانه های دوران خدمت سربازی یکی از رفقا در دانشگاه آزاد یکی از شهرستان های فارس پذیرفته شد. خانواده اش به خاطر تحصیل فرزند، خودرو زیرپایشان را فروختند تا بلکه یگانه پسرشان دانشگاهی شود و با اخذ مدرک، آینده اش تامین و وارد بازار کار شود. نتیجه کار فقط فروش خودرو آنان بود و دریافت مدرک کارشناسی مساوی با یک تحصیل کرده ای که دیگر به هر کاری تن در نمی دهد و منتظر میزی است تا پشت آن بنشیند. این یعنی همان جامعه مدرک گرای ما که سالهاست دانشگاه هایش فقط لیسانس و فوق لیسانس و دکترا تحویل جامعه می دهد و هیچ کاری هم به «کار»شان ندارد.

با تعریف سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو با سوادی توانایی تغییر است و با سواد کسی است که بتواند با خوانده ها و آموخته هایش تغییری در زندگی خود ایجاد کند. با این وصف دیگر شاید تعریف باسوادان هم تغییر کرده و ممکن است مثلا کسی که مدرک بالای دانشگاهی دارد اما توانایی حضور در بازار کار ندارد و گرفتار نان شبش باشد «بی سواد» باشد.

یکی که مدرک لیسانس جامعه شناسی داشت و مانند هم کلاسی هایش بیکار بود به این نتیجه رسید که مدرک جامعه شناسی دردی از او دوا نمی کند. نتیجه این شد که با کمی پشتکار ابتدا به کلاس یادگیری طراحی ایندیزاین و اینفوگرافیک و بعد آموزش ساخت مونشن گرافیک رفت. بعدش آموزش تدوین فیلم هم دید. الان و کمتر از یک سال با چند شرکت کار می کند و درآمدش حداقل ماهی ده میلیون تومان است و بعضی مواقع دو برابر هم می شود.

از نظر یونسکو این فرد به عنوان کارشناس جامعه شناسی فردی بی سواد اما به عنوان کسی که مهارت های کارآفرینی آموخته و از آن به خوبی استفاده می کند باسواد است.

این دست باسواد ها و بی سوادها چقدرمی شناسیم؟
منِ بی سواد از نظر یونسکو در تلاشم با سواد شوم. شما هم اگر شبیه من هستید بسم الله.



*مهدی بذرافکن
کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه رسانه/ دانشگاه پیام نور اصفهان


خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو