جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ - 28 Jan 2022
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ / ۰۳:۱۴
کد مطلب: 57022
۱

کنترل خشم در شرایط مختلف چگونه امکانپذیر است؟

کنترل خشم در شرایط مختلف چگونه امکانپذیر است؟
مریم مسکین گفت: برخی مسائل بهداشتی از جمله؛ فشار خون بالا، افسردگی، حمله قلبی، اضطراب و مشکلات هضم با فرایند خشم ارتباط مستقیم دارند.

وی با بیان اینکه در هنگام عصبانیت قلب و تنفس شما سریع‌تر می‌شود و شما در صورت توانایی نداشتن برای کنترل آن، آماده یک عمل فیزیکی هستید، افزود: راهکار کوتاه مدت، تنفس عمیق به مدت ۱۰ ثانیه و انجام آن برای چندین بار است.

مسکین ورزش را بخشی از زندگی روزانه و به عنوان یک راه خوب برای خلاص شدن از التهاب و خشم و همچنین راهکاری درازمدت برای کنترل خشم مطرح کرد و بیان داشت: سطوح استرس به طور کلی با انجام تمرینات ورزشی از جمله؛ پیاده روی، یوگا و شنا به کاهش استرس و در نتیجه کنترل خشم کمک می‌کنند.


نقش خواب کافی در کنترل خشم
کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت خواب کافی را راهکار دیگری در این زمینه دانست و اظهار کرد: استراحت به طور منظم و اجتناب از الکل می‌تواند مانعی برای ابتلا به خشم باشد و احتمال اقدامات خلاف قبول را هنگام خشم و عصبانیت کاهش دهد.

مسکین ادامه داد: بحث در مورد احساسات با شخص دیگر شما را در معرض دیدگاه‌های دیگر قرار داده و احتمال تصمیمات غیر منطقی هنگام خشم را کاهش می‌دهد.


خودداری از واکنش‌های خشونت آمیز
وی با بیان اینکه فکر کردن قبل از صحبت در هنگام خشم مفید است و جمع آوری چند ثانیه‌ای افکار قبل از اینکه چیزی بگویید، اجازه هر گونه درگیری لفظی با دیگران را کاهش می‌دهد، گفت: به جای تمرکز بر روی آنچه موجب خشم شده، می‌توانید به راه حل‌های احتمالی و حل و فصل مسئله بیندیشید.

مسکین بر خودداری از واکنش‌های خشونت آمیز تاکید و تصریح کرد: بیان خشم مشکلی ایجاد نمی‌کند، به شرطی که به شیوه‌ای آرام و عقلانی آن را ابراز کنید، بنابراین کمی صبر کرده و هنگامی که توانستید به روشنی فکر کنید، ناراحتی خود را به طور غیرتهاجمی و نگرانی‌ها و نیازهایتان را به طور روشن و صریح بیان کنید، بدون اینکه عواطف دیگران را جریحه دار نمایید یا اینکه تلاش کنید به زور بر آنان مسلط شوید.

تاثیر طنز و استراحت در رهایی از تنش‌ها
وی اظهار داشت: استفاده از طنز و شوخی برای رهایی از تنش‌ها و کاهش آن‌ها کمک می‌کند، البته باید از زخم زبان زدن پرهیز کنید، چون این کار می‌تواند احساسات مخاطبانتان را جریحه دار کند و باعث بدتر شدن وضعیت شود.
مریم مسکین ادامه داد: باید به خودتان زمان استراحت دهید، به این صورت که در طول زمان‌هایی از روز که تنش زا هستند، دوره‌های کوتاه استراحت برای خود بگذارید، چند دقیقه زمان آرام ممکن است به شما کمک کند که آمادگی بیشتری برای مواجهه با امور بدون تحریک یا خشمگین شدن پیدا کنید.

وی تاکید کرد: اگرچه یادگیری کنترل خشم، یک چالش در هر زمان است، اما در مقابل یادگیری بخشش یک ابزار قدرتمند محسوب می‌شود که به شما اجازه می‌دهد خشم و احساسات منفی خود را تبدیل به احساسات مثبت کنید.


 
منبع: خبرگزاری صداوسیما
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

6 خطای ذهنی بزرگ که مانع تصمیم گیری درست می شوند
نظریه اریک برن
۱۰ مهارتی که کودکان برای شغل آینده‌شان به آن نیاز دارند
معرفی  کتاب “جادوی عشق به خویشتن” اثر دکتر مهوش معاذی نژاد
مشاوره پیش از ازدواج و باورهای نادرست
گزارشی از جزئیات تعرفه‌های مشاوره‌های روانشناسی و روانپزشکی در تهران و چالش بیمه‌ها
دختران از کجا به کجا فرار میکنند ؟!
چرا خاطراتمان را فراموش می‌کنیم؟
متلک ها و مزه‌پراکنی نوجوانان نشانه هوش آن‌هاست!
چرا تشخیص افسردگی در مردان سخت‌تر است؟
نشانه‌های ابتلا به افسردگی چیست؟
راهبردهاي آموزش براي دانش‌آموزان داراي ناتواني يادگيري باهوش
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.