کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در برابر رفتارهای «آزار دهنده» همسر «جبهه» نگیرید

خبرگزاری ایسنا , 23 دی 1400 ساعت 6:24


یک روانشناس با بیان اینکه تکرار رفتارهای عیب جویانه در روابط زوجین می‌تواند منجر به ایجاد عادت و اختلال در روابط آنها شود، گفت: زوجین نباید در برابر رفتارهای آزار دهنده همسر جبهه بگیرند بلکه باید نارضایتی خود را از برخی رفتارها به شکل معقول و توام با آرامش با همسر خود بیان کنند.

شبنم طلوعیاظهار کرد: زوجین نباید در برابر رفتارهای آزاردهنده و نا به هنجار همسر جبهه بگیرند، بلکه باید نارضایتی خود را به شکل معقول، منطقی  و توام با آرامش  ابراز کرده و همواره با خود بیاندیشند که حتما همسرشان برای این رفتارهای خود دلیلی دارد.
این روانشناس با بیان اینکه در واقع فرد عیب جو در تلاش است تا احساس بی‌ارزشی و ناتوانی خود را پنهان و یا ارزشمندی و توانایی‌های خود را اثبات کند، تصریح کرد: افراد عیب جو سخت کنترل‌گر و سلطه‌گر هستند و از این رو فردی که دائما در حال عیب جویی و انتقاد از زن یا شوهر خود است سعی در سلطه‌گری دارد و این سلطه را در زیر باورهای به ظاهر معقول خود پنهان می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه افراد باید برای این رفتارهای آزاردهنده همسر خود به دنبال راه حل و نه دائما عیب جویی و انتقاد و بعضا مچ‌گیری باشند، افزود: زوجین باید بیاموزند تا عیب جویی را به شیوه درستی که همان بیان نیازها به همسر است تبدیل کنند. اینگونه به جای عیب جویی و انتقادات تند، حذف یک سری از عادات آزاردهنده را از همسر خود درخواست می‌کنند.
طلوعی همچنین به اهمیت گفتگو زوجین با یکدیگر درباره نیازها و خواسته‌های خود نیز اشاره و تاکید کرد که زوجین باید زمان‌هایی خاص را به گفتگو با یکدیگر اختصاص دهند و می‌توانند در این زمان‌ها درباره رفتارهای آزاردهنده و لزوم حذف آنها نیز گفتگو کنند.
این روانشناس همچنین به زوجین توصیه کرد که به هنگام مطرح کردن نقاط ضعف همسر و بیان رفتارهای آزاردهنده او، گفت‌و گو را با جملات زیبا و ذکر رفتارهای مثبت همسر آغاز کنند.
طلوعی در عین حال "مچ گیری" را عادتی مرض گونه و متفاوت با رفتار عیب جویانه از دیگران دانست و این را هم گفت که اگر عیب جویی تبدیل به عادت مچ‌گیری شود باید زوجین برای درمان آن از مشاوران بهره بگیرند.
وی با بیان اینکه در رفتار عیب جویانه و انتقاد به همسر باید اعتدال وجود داشته باشد، ادامه داد: زوجین باید سعی کنند انتقادات خود به همسر را به گونه‌ای مطرح کنند که عیب جویی تلقی نشود.
طلوعی در پایان سخنان خود تصریح کرد: زوجین نباید تمام رفتارهای آزاردهنده همسر را به یکباره با او مطرح کنند چراکه اینگونه کدورتی شکل گرفته و اثر مثبتی نیز بر رفتار همسر نخواهد داشت. در این راستا زوجین می‌توانند در مقاطع زمانی خاص به بیان یک رفتار آزاردهنده خاص بپردازند و درباره چرایی انجام آن و چگونگی رفع آن با همسر خود گفت‌وگو کنند.


کد مطلب: 57023

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57023/برابر-رفتارهای-آزار-دهنده-همسر-جبهه-نگیرید

میگنا
  https://www.migna.ir