جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۲۹
کد مطلب: 57045
۵
عطیه سادت ضابطی ، روانشناس

تعارضات و دلزدگی زناشویی

تعارضات و دلزدگی زناشویی
خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی کوچک، از مهم­ترین نهادهای جامعه به ­شمار می­آید. در واقع هر خانواده باید به عنوان یک آجر از دیوارهای یک جامعه و مرکز اصلی حفظ و نگهداری سنت­ها و آداب و رسوم و همچنین ارزش­های مورد احترام و گرانبها، یک نهاد نیرومند برای روابط اجتماعی پایدار در میان بستگان، منشاء بیان و تجلی هیجان­ها، کانون صمیمی­ ترین روابط در میان افراد و پرورش فکر، ذهن، اخلاق و ارتقاء روح در نظر گرفته شود.

خانواده مهم­ترین واحد جامعه است. ازدواج به این دلیل که ساختار اولیه را برای ایجاد یک رابطه خانوادگی و پرورش نسل آینده فراهم می­کند، به عنوان مهم­ترین و اساسی­ترین رابطه انسانی توصیف شده است. شواهد نشان می­دهند بیش از 90 درصد از جمعیت جهان حداقل یک­بار ازدواج خواهند کرد.

درحالی­که ازدواج یک رابطه بسیار مطلوب به نظر می­رسد، آمارها نشان می­دهد که رضایت زناشویی امری نیست که به راحتی قابل دستیابی باشد. بنابراین میزان رضایت زناشویی از عوامل مهمی است که به طور کلی خانواده را تحت تأثیر قرار می­دهد.

ازدواج، که اساس تشکیل یک خانواده به­ شمار می­آید، یکی از مهم­ترین روابط میان­ فردی در زندگی انسان محسوب می­شود سازگاری زناشویی میتواند سازگاری زوجین با زندگی روزمره و تغییر شرایط زندگی و تغییر مناسب این شرایط در دوره زمانی خاصی محسوب شود برخی دیگر از صاحب نظران سازگاری زناشویی را رابطه زناشویی تعریف می­کند که در آن شرکا می­توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تعارضی در زمینه­ های مهم ازدواج به چشم نمی­خورد و یا اگر تعارضی پیش آید، به­ گونه­ ای حل می­شود که رضایت را برای هر دو زوج در پی خواهد داشت.

تعارض­ های زناشویی نیز به عنوان شاخصي در تقابل با سازگاري زناشويي در نظر گرفته می­شود. با افزایش تعارض در روابط زوجین، ناسازگاری افزایش یافته و نارضایتی بیشتری حاصل می­شود.

تعارض­های زناشویی تأثيرات زيان­باری بر سلامت جسمانی و روان­شناختی و خانواده دارد. تعارض­های زناشویی با بهزیستی روان­شناختی پایین، سبک­های دلبستگی ناایمن، اختلال­های روان­پزشکی، افسردگی، اختلال­های اضطرابی، اختلال­های عملکرد جنسی و مشکلات سلامت جسمانی نظیر فشارخون، درد مزمن و بیماری­های ایسکمی قلب به طور مثبت همبسته­ اند

به گزارش میگنا يكي از نزديك­ترين روابط بين ­فردي، پس از ازدواج و رابطه زناشوئي، شكل مي­گيرد با توجه به تأثیر به سزای سبک های دلبستگی هر یک از زوجین بر روابط زناشویی و متعاقباً تعارض های زناشویی و از سویی رابطه تعارض های زناشویی شاید بتوان گفت که هر یک از سبک های دلبستگی پیش بینی کننده دلزدگی زناشویی نیز هستند.

اما براستی سبک های دلبستگی و تعارض زناشویی پیش بینی کننده دلزدگی زناشویی هستند؟

دو عامل برای پریشانی و آشفتگی در روابط زناشویی شناسایی  شده است:­
تعارض­ های زناشویی آشکار یا عدم توافق و دلسردي و بی­تفاوتی یا به عبارتی دلزدگی  دانشمندی به نام کایزر دلزدگی زناشویی را فقدان تدریجی دلبستگی عاطفی تعریف کرد که شامل کاهش توجه به همسر، بیگانگی عاطفی و افزایش احساس دلسردي و بی­تفاوتی نسبت به همسر است

این شامل سه مرحله می­شود:
1) سرخوردگی و ناامیدي: ویژگی بارز این مرحله سرخوردگی از روابط زناشویی است. در این مرحله، فرد دلزده سرخوردگی نسبت به همسرش را در سکوت کامل، نشخوار فکري می­کند؛

2) خشم و تنفر: روشن­ترین احساس در این مرحله، احساس تنفر است که به نظر می­رسد ناشی از عود رفتارهاي منفی و آسیب­ رسان زن و شوهر باشد. چرا که چشم­ پوشی از خطاهاي همسر، که در مرحله اول کار آسانی بود، در این مرحله به سختی ممکن می­شود؛

3) دلسردي و بی ­تفاوتی: فاصله­ گیري عاطفی و جسمی، مشخصه آخرین مرحله از فرایند دلزدگی است.

برخلاف مرحله قبل، خشم و نفرت تا حدي کاهش می­یابد و سردي عاطفی به­ طور معناداری افزایش پیدا می­کند.

همچنین رفتارهاي ترمیمی مراحل قبل به علت مقصر دانستن همسر در ایجاد مشکلات، در این مرحله صورت نمی­پذیرد. دلزدگی در یک رابطه زوجی به معنای نگرش منفی و غیر لذت بخشی است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی خود دارند.

تعارض­ هاي مکرر زناشویی بروز دلزدگی زناشویی را نیز تسهیل می­کند. دلزدگی زناشویی پدیده پیچیده­ اي است که ضمن درگیر کردن بسیاري از زوج­ها، از عوامل بسیاري از جمله تعارض زناشویی تأثیر می­پذیرد.

به گزارش میگنا همچنین یافته های مطالعات نشان می دهد سبک های دلبستگی هر یک از زوجین افراد و روابط، رضایت و و سازگاری زناشویی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد و تعارض های زناشویی را منجر می شود از عوامل مهمی که در سال­های اخیر به آن توجه شده است و بر زندگی زناشویی زوجین تأثیر به سزایی دارد، تجارب اولیه فرد با والدین و یا نوع رابطه هیجانی فرد با والدین خود در دوران کودکی است تجارب افراد در روابط اولیه والد- فرزند میتواند روابط عاشقانه آن­ها در بزرگسالی را شکل دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .