پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۸
کد مطلب: 57080
۱

از چه سنی آموزش «زبان دوم» برای کودکان را آغاز کنیم؟

از چه سنی آموزش «زبان دوم» برای کودکان را آغاز کنیم؟
به گزارش میگنا دکتر مژگان ناقل در گفت‌وگو با ایسنا، یادگیری زبان دوم برای کودکان را امری مفید در جهت رشد ذهنی و مهارت های اجتماعی آنها دانست و اظهار کرد: سه تا هفت سالگی دوره حیاتی برای کودکان محسوب می‌شود که طی آن ذهن کودک آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد و از این رو کودک می‌تواند زبان دوم را به سرعت بیاموزد. 

این روانشناس که دانش آموخته دکترای علوم اعصاب است، درباره فواید یادگیری زبان دوم برای مغز کودکان سه تا هفت ساله، ادامه داد: در واقع نواحی از مغز کودکانی که مسلط به دو زبان هستند شروع به فعالیت می‌کند که در کودکان تک زبانه فعالیتی ندارد. از سوی دیگر  تداعی اطلاعات، دسترسی به حافظه و عملکرد حافظه در کودکان مسلط به دو زبان بیشتر و سریع‌تر است. همچنین تمرکز کودکان مسلط به دو زبان بیشتر است چراکه این کودکان آموخته‌اند چگونه اطلاعات اضافی و جزئیات غیر مهم را نادیده گرفته و به اصل مطلب بپردازند و از این رو این کمتر در معرض نواقص شناختی و مغزی که ممکن است در هنگام سالخوردگی در مغز رخ دهد قرار دارند. 

وی در عین حال با تاکید بر اهمیت عدم اجبار در آموزش زبان دوم به کودکان و نحوه صحیح آموزش این زبان، خاطر نشان کرد: اکثر والدین زمانی که کودک آمادگی برای یادگیری زبان دوم ندارد و یا با مشکلات یادگیری مواجه است او را مجبور به یادگیری زبان دوم می‌کنند، در این شرایط این یادگیری می‌تواند برای کودک آسیب زا باشد و بعضا می‌تواند یادگیریهای بعدی کودک در سنین مدرسه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. 

ناقل معتقد است که یادگیری زبان دوم در کودکان سه تا هفت ساله باید بر پایه شنیدن آواها باشد چراکه آموزش آکادمیک و آموزش حروف برای خواندن و نوشتن زبان دوم می‌تواند در کودکان نتیجه‌ای عکس ایجاد کند. 

این روانشناس تصریح کرد: همانگونه که کودکان زبان مادری را از طریق شنیدن می‌آموزند باید زبان دوم را نیز به طور غیر مستقیم و از طریق شنیدن کلمات بیاموزند. در واقع آموزش زبان دوم پیش از سنین مدرسه باید از طریق تصویر و شعر و نه خواندن و نوشتن اتفاق افتد چراکه اینگونه انگیزه کودک برای یادگیری در دوره مدرسه نیز بیشتر می‌شود. 

به گفته وی، والدین نباید کودکان را مجبور به آموزش زبان دوم کنند و در عین حال باید شرایط ذهنی کودک و استانداردهای آموزشی متناسب با سن کودک خود را نیز لحاظ کنند. 

ناقل در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه آموزش زبان دوم برای کودکان باید به طور مستمر انجام شود و اینگونه نباشد که والدین پس از مدتی این آموزش‌ها را قطع کنند، افزود: در واقع آموزش زبان دوم به کودکان سه تا هفت ساله اگر بدون اجبار و منطبق با روش‌های استاندارد انجام شود فواید بسیاری دارد چراکه هرچه کودک در سن پایین تر و به صورت غیر مستقیم در معرض آموزش‌های استاندرد قرار گیرد برای رشد مغزی او بهتر است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...