چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 18 May 2022
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۹
گزارش یک پژوهش

خداحافظی با کرم ضد آفتاب

دانشمندان در حال ساخت یک واکسن جدید با فناوری نوآورانه آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) هستند که می‌تواند در برابر سرطان پوست محافظت ایجاد کند.
دانشمندان کالج داروسازی دانشگاه ایالتی "اورگان"(OSU) در حال تلاش برای ساخت واکسن جدیدی هستند که می‌تواند به محافظت در برابر سرطان پوست ناشی از تابش بیش از حد نور خورشید که شایع‌ترین سرطان در ایالات متحده است، کمک کند.
این واکسن به مانند واکسن‌های "مدرنا" و "فایزر" برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ از فناوری جدید آران‌ای پیام‌رسان(mRNA) استفاده می‌کند.
"آروپ ایندرا" استاد علوم دارویی در دانشگاه اورگان و رهبر این مطالعه در بیانیه‌ای گفت: برخلاف تلاش‌ها برای بهبود آگاهی عمومی در مورد علائم هشدار دهنده ملانوما(سرطان پوست) و خطرات قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش، شیوع آن همچنان در حال افزایش است.
بیش از ۴۰ سال است که محققان، آنتی اکسیدان‌های رژیمی را به عنوان منبع احتمالی عوامل ارزان قیمت و کم خطر برای پیشگیری از سرطان بررسی کرده‌اند، اما آنها همیشه در آزمایشات بالینی خوب عمل نکرده‌اند و در برخی موارد واقعاً مضر نیز بوده‌اند. بنابراین نیاز به آزمایش روش‌های جدید مانند واکسن mRNA احساس می‌شود.

این تحقیق بر پایه پروتئینی در سیستم آنتی اکسیدانی تیوردوکسین به نام "TR۱" انجام می‌شود. اعتقاد بر این است که این پروتئین می‌تواند از فشار اکسیداتیو روی ملانوسیت‌ها که سلول‌های پوست هستند که توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید تحریک می‌شوند، جلوگیری کند.
محققان در مطالعه‌ای روی موش‌ها، "TR۱" را از سیستم‌های آنتی‌اکسیدانی آنها حذف کردند تا چگونگی تأثیر این پروتئین بر محافظت از ملانوسیت‌ها را ارزیابی کنند. آنها دریافتند که بدون "TR۱"، تکثیر ملانوسیت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که "TR۱" مستقیماً بر ملانوسیت‌ها که مسئول پیشگیری از سرطان پوست هستند، تأثیر می‌گذارد و اگر واکسنی بتواند TR۱های بیشتری تولید کند، می‌تواند در برابر آسیب‌های ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند.
"ایندرا" می‌گوید: به دنبال بکارگیری mRNA به درون سلول، سلول باید در سطح آنتی‌اکسیدانی بالایی باشد و بتواند از فشار اکسیداتیو و آسیب دی‌ان‌ای ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش مراقبت کند.
این محقق همچنین پیشنهاد کرد که افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند، می‌توانند سالی یک بار برای محافظت بیشتر در برابر آفتاب واکسینه شوند.
این مطالعه در مجله Journal of Investigative Dermatology منتشر شده است.

آشنایی با گروه درمانی و مزایای آن
گربه‌های هم‌خانه یکدیگر را به نام می‌شناسند!
چرا نداشتن شریک زندگی باعث قضاوت زودهنگام مردم می‌شود؟!
۱۰ توصیه برای مقابله با عصبانیت
بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان
۱۷ مهارت ضروری که بچه‌ها باید یاد بگیرند
علائم شخصیت ضد اجتماعی
.افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست می‌گذارند
در هر خودکشی شش نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرند
۴‌ روان‌زخمِ کودکی و پیامدهای بی‌شمارش
آیا کودک شما گوشه‌گیر است؟!
مدت زمان افسردگی بعد از زایمان چقدر است؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...