کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عفت حیدری

خانواده ، مدارس و تاب آوری / عفت حیدری

باشگاه تاب آوری

26 دی 1400 ساعت 21:23

مدارس می توانند به والدین کمک کنند تا در آموزش و توسعه تاب آوری کودکان خود را همراهی کنند علاوه براین روش و منش والدین هم در توسعه تاب آوری کودکان موثر است


به گزارش میگنا پیشینه مطالعات تاب آوری مکرر تاکید می­کند که کودکان نمی­توانند بدون روابط عاشقانه،حمایتگرانه و مثبت خانواده و یا مراقبان خود تاب آور شوند.( نیومن،2004) با توجه به این نکته،خانواده و چگونگی چارچوب آن می تواند در تقویت ارتباطات کمک کرده و همچنین بهبود تاب آوری و بهزیستی روانشناختی می بایست هدف اصلی جعبه ابزار باشد.
مدارس می توانند جایگاهی ویژه در ایجاد ارتباطات با خانواده ها داشته باشند و به والدین کمک کنند تا در آموزش  و توسعه توانایی و تاب آوری کودکان خود را همراهی کنند.ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه می­تواند به افزایش تعاملات بین کودک و والدین آنها کمک کند(اسکون و بارتلی،2008).
 
والدگری و ایفای نقش موثر و داشتن روابط خوب والد و فرزندی احتمالا تاثیر مهمی روی تاب آوری دارد، به این دلیل که این عامل، شاخص پیش بینی کننده در تغییرات سلامت روانی و مثبت مرتبط با اصلاحات در بهباشی رفتاری و اجتماعی است(گاتمن،براون، آکرن،اوبلنسکایا،2010).
 
اسکون و بارتلی (2008) دریافتند که کودکان خانواده های محروم که از خود تاب آوری نشان می­دهند، احتمالا از منابع حمایتی و ثبات در روابط برخوردارند.در حقیقت روش و منش والدین قوی ترین عامل در توسعه تاب آوری کودکان است ( نیومن و بلکبورن، 2002).
مدرسه می تواند با ایجاد روابط خلاقانه با والدین،خانواده ها و اجتماع منابع حمایتی دانش آموزان را افزایش و در توسعه تاب آوری به دانش آموزان کمک کند.
برای مثال مدارس می­تواند در افزایش تاب آوری خانواده محور با بهبود عوامل خاص تاب آوری که نمایانگر مشارکت است،سهمی داشته باشند،زمانی که والدین با انگیزه و اشتیاق در انجام تکالیف مدرسه کودک مشارکت می­کنند یا زمانی که والدین برای کودکان خود کتاب می­خوانند و آنها را برای ورزش و بازی به بیرون می­برند و یا آنها را وارد کارهای داوطلبانه می­کنند و به آنها محیطی غنی ارایه کرده اند( اسکون و بارتلی، 2008،فریدی،2009).
علاوه بر این مدارس می­توانند به بهبود مهارتهای فرزند پروری اقتدارگرا که نمایانگر حمایت،صمیمیت و قاطعیت است به بهبود تاب اوری دانش آموزان کمک کنند( گاتمن،براون،آکرمن، اوبلنسکایا،2010).
فین و راکگ ( 1997) معتقدند که مشارکت دادن اعضا خانواده در مداخلات بسیار موثرتر از سایر روشهاست.به این دلیل که مشارکت والدین می تواند به تعهد شاگردان نسبت به اهداف مدرسه و حس معنابخشی آنها در آموزش و زندگی درسی بیانجامد.گرچه در تشویق والدین و خانواده ها برای مشارکت در مدارس، ممکن است چالشهای مختلفی وجود داشته باشد.
برای مثال در انجمن اولیا و مربیان،جشن ها و مناسبت های ویژه و مراسم فارغ التحصیلی یا مسابقات سرود دانش آموزان، با مراسم خیریه و نمایشگاه های داوطلبانه و سایر فعالیتهای فوق برنامه.
علاوه بر این ممکن است قسمتهایی از این بسته آموزشی و مجموعه ابزارهای تاب آوری بخشی از تکالیف دانش آموزان باشد.پژوهش هایی در ایالات متحده آمریکا اثر بخشی اقداماتی چون جلسات آموزشی والدین ( سبکهای فرزند پروری )،ارتباطات و پشتیبانی خانوادگی و میزان گفتگوهای خارج از مدرسه را موثر اعلام کرده اند( کاتالانو و دیگران،2003، ادی،رید و فترو، 2003).
روابطی مبتنی بر حمایت و مهربانی
پایگاهی امن و وجود یک فرد بزرگسال مهربان،حامی و دلسوز نه تنها برای رشد کودک ضروری است،بلکه چشم انداز قابل توجهی از تاب آوری مبتنی بر حمایت بیرونی فراهم می­آورد.( برنارد، 1991،والش، 1998، اسکور، 1997)
مفهوم روابط دلسوزانه و حمایتگرانه ریشه های محکمی در نظریه سبکهای دلبستگی دارد.
اهمیت تئوری دلبستگی در رابطه با تاب آوری توسط راترفهرست شده است که اهمیت مکانیسم های زیربنایی را یاد آوری و اهمیت روابط امن و هماهنگ را مورد تاکید قرار می­دهد، ضمن این که موفقیت را منوط انجام کارهایی به عنوان بخش های اصلی در شکل دهی مفهوم خود در کودک می­داند.

ماستن و کوث ورث وظایف مفهمی در فرایند رشد مثل تعامل اجتماعی با همسالان،هماهنگی متناسب اجتماعی و مشارکت در فعالیتها شناسایی و گزارش کرده اند و در نتیجه این پژوهش آمده است که رابطه موثر و دلسوزانه با یک فرد بالغ معتمد در حقیقت یک عامل مهم حمایتی در تاب آوری است.
کیفیت دلبستگی، ممکن است در قالبی مستدل در حوزه های اصلی تاب آوری،ویژگی های فردی، عوامل بین فردی، اجتماع حمایتگر و تا حدودی فرهنگ ابزاری باشد.
دوستی ها
نقش دوستیها در این مجموعه ابزار برای توسعه تاب آوری به عنوان عامل مهمی که می­تواند در ایجاد و بهبود تاب اوری کمک کند، مورد تاکید قرار می گیرد.
با این حال مطالعاتی که نقش دوستیها را وارسی کرده باشند، محدود است.بهرحال شواهدی وجود دارد که تماس و ارتباط همسالان می تواند به ایجاد تاب آوری کمک کند.( هیل، استافورد،سیزمن،راس و دانیل،2007،اسکون،2006).
دوستیها می توانداز بهزیستی روانی و اجتماعی فرد محافظت کنند( گاتمن،براون،آکرمن، ابلنساکایا،2009)
بهرحال تماس با همسالان با خود خطر قلدری را به همراه دارد، که ممکن است تاب آوری را در کودکان و جوانان پایین بیاورد.انجام دوستی ها به وضوح عامل مهمی برای تاکید در جعبه ابزار ماست و ممکن است شامل مزایای دیگری در حوزه استعدادها،علائق و ارزشهای مثبتی باشد که در یک گروه از دوستان همراه است که می تواند از طریق طرحهای رهنمایی شاگردان تسهیل شود.

برگرفته از کتاب تاب آوری در مدارس
دستورالعمل هایی برای تاب آوری در مدارس،کودکان و خانواده ها.
مترجمین:محمدرضا مقدسی،عفت حیدری.نشرسخنوران.1400
 
 


کد مطلب: 57089

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57089/خانواده-مدارس-تاب-آوری-عفت-حیدری

میگنا
  https://www.migna.ir