کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنان شتابزده خسته اما مشغول

عفت حیدری

27 دی 1400 ساعت 19:36

علائمی که نشان میدهد سیستم عصبی دچار چالش است و بدن نیز بیشتر به مراقبت و توجه نیاز دارد


خسته اما همچنان مشغول
هنگامی که سخن از سلامتی و میزان آرامش شما به میان می آید، یکی از سیستم های بدن در جایگاه برجسته تری نسبت به سایرین قرار می گیرد و آن سیستم عصبی است.این سیستم متشکل از بخش هایی شامل مغز،نخاع و اعصابی است که مغز شما را به هر یک از ارگان های بدن متصل می­سازند.

سیستم عصبی از اجزای مختلفی تشکیل شده است کمه سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی خودکار دو جز از آن هستند.سیستم عصبی خودکار خود به دو شاخه سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم عصبی پاراسمپاتیک تقسیم می­شود.

نیازی نیست نگران به ذهن سپردن چنین عناوین طولانی باشید.تنها کافی است بدانید که سیستم عصبی سمپاتیک مسئول پاسخ ستیز یا گریز است، در حالی که سیستم عصبی پاراسمپاتیک امور مربوط به استراحت و هضم را بر عهده دارد و به عنوان مسئول واکنش استراحت و آرامش نیز شناخته می­شود.شما نمی توانید ناگهان از خواب برخیزید و به سیستم عصبی خودکار خود دستور دهید که موهایتان را تا نزدیکی کمرتان رشد دهد چرا که این عمل اثری نخواهد داشت.

اگر بخواهید موهای تان تا کمر بلند شود، این اتفاق صرفا در طول زمان مقتضی خود خواهد افتاد و در این رابطه تردیدی ندارید.سیستم عصبی خودکار به شدت از شتابزدگی اثر می­پذیرد و شما نیز شدیدا تحت تاثیر شیوه واکنش این سیستم نسبت به چیزهایی هستید که حتی ممکن است خود متوجه این نباشید که به آنها فکر یا آنها را درک کنید.

پیش از آنکه در درک نقش سیستم عصبی در سلامتی شما پیش تر برویم، مایلم علائمی را با شما در میان بگذارم که نشان دهنده سیستم عصبی دچار چالش و بدنی است که نیاز به مراقبت دارد.

.شما مرتب احساس استرس و یا قرار داشتن در وضعیت هشدار دارید
.علیرغم اینکه ورزش می­کنید و کالری مصرفی خود را به دقت محاسبه می کنید، همچنان در بهبود شکل و سایز بدن خود ناتوان هستید.
.تمایل به مصرف خوراکی های شیرین و کربوهیدرات دارید
.به مصرف قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و هر آنچه که حاوی کافئین باشد،بسیار علاقه مندید.هرچندگاه متوجه می­شوید که مصرف این مواد ضربان قلبتان را بالا می­برد.
.به سادگی از کوره در می­روید
.اغلب خوب نمی­خوابید
.پرانرژی و سرحال از خواب بیدار نمی­شوید
.چنانچه تا ساعت 10 شب نخوابید، انرژی شما بازمی­گردد و تا پاسی از شب به خواب نمی­روید. این می تواند نشانه ای رایج از ناتوانی غدد فوق کلیه باشد.
.مرتب احساس خستگی و در عین حال تنش و هیجان دارید
.دائما نگران هستید و از کاه کوه می­سازید
.به سادگی دچار اضطراب می­شوید
.تنفس شما کم عمق و سریع است
.گاه دچار تنگ نفس می­شوید
.به سختی می توانید نه بگویید
.کمتر از همیشه می­خندید
.هرکاری از نظر شما فوری و ضروری است
.احساس می کنید که در طول روز زمان کافی در اختیار ندارید
 
سیستم عصبی و چربی بدن
بیایید با بررسی نقش سیستم عصبی در افزایش وزن و استفاده از چربی ها به عنوان سوخت آغاز کنیم.این افزایش وزن اغلب منشا سرخوردگی و استرس برای بسیاری از زنان است و موجب که آنها حتی بیش از پیش درگیر شتاب شوند. شتابزدگی نه تنها بر تندرستی و سالم زیستی اثر منفی دارد،بلکه موجب می­شود بسیاری از زنان چربی های غیر ضروری را در بدن خود ذخیره کنند.
 
در هر لحظه معین، بدن انسان بر اساس اطلاعات دریافتی، در حال تصمیم گیری است تا چه نوع سوختی را مصرف کند. دو نوع سوخت قابل استفاده برای بدن قند و چربی است. بدن از پروتئین به عنوان سوخت استفاده نمی کند بلکه پروتئین را به آمینو اسیدها تجزیه می­کند که سپس به گلوکز تبدیل می­شوند و بدن می­تواند از آن به عنوان سوخت و انرژی استفاده کند. بدن انسان برای انجام هر کاری به سوخت نیاز دارد، از راه رفتن تا خوابیدن،از خندیدن تا پلک زدن، همگی نیاز به انرژی دارند.

آدرنالین از جمله هورمونهای استرس است که با تک تک سلولهای بدن ارتباط برقرار می­کند و این پیام را می­رساند که زندگی شما در معرض خطر است و باید آماده ی ستیز یا گریز باشید. ممکن است بدن شما به سادگی آدرنالین ترشح کند،شاید صرفا به دلیل این که ناچارید تماسی بگیرید که مایل به آن نیستیدیا به این دلیل که سه فنجان قهوه نوشیده اید.امروز استرس در غرب، بیش از علت جسمی، منشا روانی دارد.

برگرفته از کتاب سندرم زن شتابزده نوشته لی بی ویور.
برگردان عفت حیدری
نشر بهار سبز زمستان 1400
 
 
 


کد مطلب: 57108

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57108/زنان-شتابزده-خسته-اما-مشغول

میگنا
  https://www.migna.ir