پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۲۱:۴۲
کد مطلب: 57122
۶
روشهای نوین در تاب آوری و بهباشی

منظور ما از به زیستی چیست / عفت حیدری

باشگاه تاب آوری
منظور ما از به زیستی چیست / عفت حیدری
عفت حیدری

منظور ما از به زیستی چیست؟
مفهوم به زیستی در سطح گسترده ای روی مربیان و درمانگران و حمایت آنها از رشد سالم در مقابل تمرکز روی معایب جوانان و راههایی برای تصحیح رشد سالم تمرکز دارد. الگوهای تاب آوری پزشکی را روی الگوهای بیماری بررسی می کند ( مور و کیس ، 2003 میلادی )

این یک فرایند مثبت به موضوع رشد است. بجای تمرکز روی کاهش رفتارهای مسئله ساز خاص، هدف تمرکز روی به زیستی و بهبود رفتارهای مثبت است که باعث گذار مثبت به دوره بزرگسالی می شود. جایگاه به زیستی از دیدگاه ما اذعان میکند که سلامتی یک فرایند مستمر از انتخابهای سالم در زمانی است که بسیاری از انتخابهای ناسالم نیز وجود دارند.

در این زمینه مداخلات ارائه شده در این کتاب قصد دارد به جوانان بیاموزد تا بپذیرند زندگی چالش های خاص خود را دارد و آنها این قدرت را دارند که علیرغم چالش ها خوب زندگی کنند. در این مفهوم به زیستی، بیش از صرفا سلامتی خوب است. همچنین باعث رشد مثبت روانی جوانان می شود ( پولارد و روزنبرگ؛ 2003 میلادی ) با حمایت از رشد مثبت روانی جوانان؛ هدف به زیستی، کمک به جوانان در پیش گیری از رفتارهای مسئله ساز است که با آگاهی از چالش ها و انتخابهای مثبت به سمت سلامتی انجام می پذیرد. بنابراین پیش گیری تمرکز اصلی روی ادبیات به زیستی است.


نتایج و عواقب به زیستی
پیتمن ( 199 میلادی) چهار پیامد مطلوب را برای به زیستی و اعتماد به نفس و شخصیت و ارتباطات و توانمندی تعریف کرد. متعاقبا لرنر, فیشر, و وینبرگ ( 2000 میلادی ) یک پیامد پنجمی را اضافه کرد بنام دلسوزی و پنج پیامد رشد مثبت جوانان را 5 c نامید. بعدها پیامد ششمی را اضافه کرد ( لرنر و دیگران ؛ 2005 میلادی ). این شش ویژگی پیامدهای مرتبط با بهزیستی هستند. (لرنر و دیگران, 2000 میلادی, روث و دیگران؛ 1997 میلادی ) اعتماد به نفس شامل حس خود ارزشمندی با باور برتری آموزشی یا آموزش شغلی و اعتماد به نفس در چیزی است که آینده در بر دارد. ( پیتمن ؛ 1998 میلادی )

جوانان با اعتماد به نفس کسانی هستند که میتوانند توان و محدودیت های خود را به رسمیت بشناسند و ایده ها و انتخابها را با حس متقاعد شدن تایید کنند ( لرنر و دیگران ؛ 2000 میلادی؛ روث و دیگران؛ 1998 میلادی )جوانان توانمند یک نظر امیدوارانه از ظرفیت های خود به لحاظ اجتماعی و اکادمیک و شناختی و حرفه ایی دارند. ( لرنر و دیگران ؛ سال 2000 میلادی؛ روث و دیگران 1998 میلادی ). دلسوزی توانایی مراقبت از خود و ظرفیت برای مراقبت از دیگران و جامعه را نشان می¬دهد . ( لرنر و فیشر , وینبرگ , 2000 میلادی ).

جوانان دلسوز نسبت به خود و دیگران همدردی و دلسوزی نشان می دهند . نهایتا همکاری و مشارکت نشان می دهد که جوانان با مشارکت می توانند نسبت به خود و خانواده خود و موسسات یک جامعه مدنی سهیم شوند. ( لرنر و دیگران ؛ 2005 میلادی )

در کل تمام جوانان ظرفیت سلامتی و رفاه را داشته و لازم است به عنوان منابع در نظر گرفته شوند تا مسئله ایی که باید از بروز آن جلوگیری کرد. ( روث, بروکس, گان _ موری و فوستر؛ 1998 میلادی )


به زیستی و رشد
به زیستی به لحاظ قلمروهای رشد از جهات فیزیکی و اجتماعی – احساسی و شناختی در نظر گرفته می شود ( زاف , اسمیت ؛ راجرز و لویت, هال و برونشتاین, 2003 میلادی ). به زیستی فیزیکی شامل مراقبتهای بهداشتی و پیشگیری و تغذیه خوب و نرمش و امنیت و سلامتی و جلوگیری از مصرف مواد مخدر است. ( زاف و دیگران , 2003 میلادی )

رفاه اجتماعی – احساسی شامل سازگاری با شرایط متفاوت؛ توانایی برای کنترل و مدیریت استرس؛ رشد استقلال؛ اعتماد همدردی و خلق هویت – خود و توانایی برای خلق روابط مثبت با همکاران و خانواده و دوستان است ( زاف و دیگران؛ 2003 میلادی) به زیستی شناختی شامل ظرفیت برای تفکر و ارتباط موثر است ( زاف و دیگران , 2003 میلادی ) این حوزه های رشد با قالبی از به زیستی مفهوم گرایی می شوند و به عنوان بلوک های ساختمان برای زندگی سالم تلقی می شوند.


منظور ما از تاب آوری چیست؟
متاسفانه حتی با وجود بهترین قابلیت های ما برای حمایت از جوانان؛ اتفاقات بدی رخ می دهند. بنابراین لازم است که به جوانان کمک کنیم تا بیاموزند با وجود رخدادهای بد در زندگی چطور به سمت جلو حرکت کنند ( و تاب اورتر شوند ).


تاب آوری به پشت سر گذاشتن سختی ها و رشد به زیستی در مواجه با خطرات شخصی و میان فردی و اجتماعی اشاره می کند ( لوتار، 2003 میلادی؛ السون؛ بوند؛ برنز؛ ولا – بوردیک و سویر؛ 2003 میلادی) وارنر و اسمیت ( 1992 میلادی )؛ پیشروان مطالعات تحقیقاتی؛ در مورد جوانانی گزارش می کردند؛ که به تجربیات منفی با تمایل اولیه به مصرف مواد مخدر واکنش نشان می دادند؛ اما کسانی بودند که می توانستند براین مسائل غلبه کنند و مسیر خود را برای مسیرهای سالم تر عوض کنند. ( وارنر و اسمیت ؛ 1992 میلادی )

بنابراین تاب آوری غلبه تدریجی بر آسیب پذیری است. تاب آوری می تواند بقا بعد از یک واقعه استرس آمیز باشد. اما در شرایط دیگر , تاب آوری می تواند احساسات امید بخشی را ایجاد و باعث رشد شخصی و کشف هویت واقعی شود.



برگرفته از: کتاب روشهای نوین تاب آوری و بهزیستی جوانان.
نویسندگان: نیکول نیکوترا.جولی آن لیزر مایرا.
مترجمین: محمدرضا مقدسی.عفت حیدری.نشر ورجاوند.1397
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!