کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مولفه های احساس ارزشمندی

29 دی 1400 ساعت 9:18

احساس ارزشمندی شامل دو مولفه است. بخشی از آن مربوط به خودِ فرد و رسالتش است و بخش دیگری مربوط به خانواده، مدرسه، اجتماع و ... است


احساس ارزشمندی
مریم فرجی ، مشاوره و روانشناس

احساس ارزشمندی به این معناست که فرد چقدر در زندگی برای خود ارزش و اعتبار قائل است. هرچقدر افراد احساس خود ارزشمندی بالاتری داشته باشند می‌توانند فعالیت‌های مثبت‌تر و موفقیت‌آمیزتری را انجام دهند. اهمیت این احساس تا این حد است که اساس تمام افکار و احساسات ما را تشکیل می‌دهد و مفاهیمی نظیر اعتماد به نفس و عزت نفس نیز حول محور میزان خود ارزشمندی ما تعریف می‌شوند. حس ارزشمندی موضوع حساس و مهمی است. حس ارزشمندی وقتی به دست می آید که بدانیم چه کسی هستیم و چه ویژگی های مثبتی داریم.
برای رسیدن به معانی ارزش ها و ورود به این صحنه باید دقت داشت تا نتایج خوبی را کسب نماییم. اگر ما بتوانیم نقاط ضعف مان را در هر مرحله اي از زندگی در نظر بگیریم و آنها را تغيير دهیم، می توان نتایج مطلوبی کسب کرد، سپس دیگر دغدغه هایمان به مرور کمرنگ تر می شوند. از جمله این قدم ها برای احساس خود ارزرشمندی، پذیرش و عزت نفس و اعتماد به نفس است که با تقویت این ها میتوان به احساس ارزشمند بودن دست یافت.

در ادوار مختلف زندگی می بینیم مفهوم ارزشمندی به درستی درک نشده است چرا که در پاره ای از مسائل دیده شده نمی توانیم حرف هایمان را بازگو کنیم. عدم شناخت ارزش ها باعث می شود تا ما در قسمت های نامناسب دنبال جواب سوالاتمان بگردیم به عنوان مثال اساس زندگی ما حول محور عزت نفس است اما ما به دنبال ارزشی به نام اعتماد به نفس میگردیم.
نتیجه ای که حاصل می شود این است که درک اشتباه از ارزش ها، ما را از مسیر منحرف کرده و به بیراهه
می کشاند . انتخاب نادرست از این ارزش ها ما را گمراه میکند. پس به عمق ارزش ها و معانی آنها باید دقت کرد برای بوجود آوردن ارزش هایمان تلاش کنیم و با درک و فهم بیشتر و حل مسئله، تغییرات کوچکی ایجاد کنیم تا اثرات بزرگ و نتایج بهتری داشته باشیم.
احساس ارزشمندی شامل دو مولفه است. بخشی از آن مربوط به خودِ فرد و رسالتش است و بخش دیگری مربوط به خانواده، مدرسه، اجتماع و ... است که به دوران کودکی بر میگردد و از آن زمان نگاه شما به خودتان شکل گرفته است.  اگر افراد در هر کدام از این دو بخش، احساس ارزشمند بودن را دریافت نکرده باشند دچار طرد و بریدگی و ناامنی می شوند و شادی و نشاط را کمتر در زندگی احساس میکنند و به سمت افسردگی می روند.
احساس ارزشمندی به عملکرد شخص در زندگی او بر می گردد و میزان ارزشی است که فرد برای خود قائل است.انسان ارزشمند، پیشرفت هایش را مدنظر دارد و احساس خودشکوفائی میکند و افسوس زندگی دیگران را
نمی خورد.احساس ارزشمندی حسی درونی است. هنگامیکه فرد ازدرون احساس رضایت و لیاقت می کند این باور را در خودش پرورش می دهد که من روح خداوند هستم پس ارزشمندم.
احساس ارزشمندی برداشت ما از خودمان را شکل می دهد. هرآنچه احساسی که خودمان نسبت به خود داریم و رفتارهایی که انجام می دهیم همه اینها نتيجۀ ارزشی است که خودِ ما نسبت به خودمان داریم. بعضی از افراد احساس ارزشمند بودن را در موفقیت می دانند و معمولاً با رسیدن به اهدافشان خودش را به رسمیت می شناسند.برای پی بردن به درجۀ ارزشمندی خود نیاز به خودآگاهی داریم و همچنین کشف توانایی ها و استعدادها و مهارت ها که نشان دهنده این است که ما برای ارائه دادن، چیزهایی داریم، پس ارزشمندیم.
داشتن یک زندگی ارزش محور نیاز به یک هنر و مدیریت دارد، این مدیریت باید توأم با دانش و عمل باشد. پس آشنایی با معانی ارزش ها ما را از پیچیدگی ها و ابهامات بیرون آورده و مسیر را برایمان روشن ساخت. تا بتوانیم قدم های سازنده در طی مسیر برداشته و به نتایج مطلوبی دست یابیم. آنگاه باید خودمان را تحسین کنیم. زیرا هنر ارزشمندی را یاد گرفتیم و تجربه کردیم.
 


کد مطلب: 57128

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57128/مولفه-های-احساس-ارزشمندی

میگنا
  https://www.migna.ir