چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - 25 May 2022
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ / ۱۸:۲۰
کد مطلب: 57162
۳
دکترمانا چم زاده

روابط دوستانه و حمایت اجتماعی

مانا چم زاده
روابط دوستانه و حمایت اجتماعی
به گزارش میگنا یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد شادکامی پایدار، احساس خوشبختی، معنا و نیک زیستی در زندگی ما می شود، داشتن روابط دوستانه و حمایت اجتماعی در بلند مدت است.

نتایج تحقیقات بسیاری در روان شناسی مثبت، از کشورهای مختلف دنیا نشان داده است؛ کسانی که ارتباط های خوب و سازنده ی دوستانه دارند، همدلی، حمایت عاطفی و تعامل اجتماعی بهینه را دریافت می کنند، سلامت و بهداشت روانی پایدار بیشتری را تجربه می کنند.

پژوهش جدید و جالب توجه دیگری در عصب شناسی روانی مثبت، نشان داده است؛ افرادی که طرد اجتماعی یا رفتاری ناعادلانه را تجربه می کنند، بخش هایی از مغز فعال می شود که در هنگام تجربه درد فیزیکی نیز فعال سازی می شوند. در واقع پژوهش ها به طور فزاینده ای حاکی از آن است که بخش هایی از مغز که طبق بررسی های گذشته با دردهای فیزیکی مرتبط بودند- از جمله؛ قشر سینگولیت قدامی پشتی و قشر پیش پیشانی شکمی جانبی راست- هنگامی که فرد طرد اجتماعی و یا رفتار ناعادلانه ای را تجربه می کند نیز فعال می شوند(راندولف،2014).

به طور کلی می توان گفت: روابط اجتماعی حمایت کننده و دوستان خوب  به عنوان یکی از مهم ترین منبع خشنودی ما نام برده می شوند و به نظر می رسد استفاده از راهبردهای مثبت در گفتگوها و دیدارهای مان  با یکدیگر باعث ایجاد مسیری سازنده در عملکرد های آتی ما خواهد شد. این روابط دوستانه و حمایت کننده نه تنها تأثیرات مثبت و پابرجایی در خود ما دارد بلکه به صورت متقابل در دیگران همین تجربه را به وجود می آورد.

 اگر از چشم انداز راه حل های هدفمند در بهبود کیفیت روابط، به این راهبردها  نگاه کنیم، درمی یابیم اینها گام هایی برای رسیدن به یک زندگی معنادار و ایجاد فرصتی برای رشد و شکوفایی خود و دیگران است. در این زمینه، راهبردهای مثبت و تأثیر گزاری از جمله؛ بازخوردهای مثبت به یکدیگر دادن، تعریف از ویژگی های خوب و یادآوری توانمندی ها و موفقیت های گذشته ی طرف مقابل، شناخت و استفاده از قابلیت های فردی در زندگی روزمره و ... از ارزشمندی خاصی برخوردار هستند.

ببینید چه اتفاقی روی می دهد؟  زمانی که ما همدلی بیشتری با دوستان خود نشان می دهیم ، سعی می کنیم هیجانات خود و آنها را بهتر بشناسیم و درک دقیق تری از مدیریت هیجانی برای هدایت کارها پیدا کنیم . دقیقا اینجا می توانیم باعث بهبود مهارت های ارتباطی و درک متقابل و بهزیستی روان شناختی بیشتری شویم .

ایجاد گروه ها و جمع های دوستانه و بودن در میان آنها و استفاده از مهارت ها و راهکارهای ارتباطی مثبت و فعالانه،  احساسی از ارزشمندی فردی را در افراد به وجود می آورد. این دانسته های مهم نقش پر رنگی در رضایت از زندگی ، کیفیت زندگی و عملکردهای بهینه و ثمربخش دارد.

بنابراین یکی از بیشترین راه هایی که ما می توانیم در آن از تجربه های مثبت و متعالی گرفته تا القای حس امیدواری و دگرگونه بودن به یکدیگر سود ببریم، تجربه ، ایجاد و داشتن روابط دوستانه و اجتماعی مثبت است که در آن فرصت بی نظیری برای استفاده از توانمندی ها و قابلیت های فردی ما وجود دارد و بستری برای رشد، معنایابی و شکوفایی زندگی خود و دیگران است.

دکتر مانا چم زاده
متخصص و پژوهشگر روان شناسی مثبت
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

در تایید اقدام سازمان نظام در معرفی روانشناسان فاقد مجوز
اعلام اسامی روانشناس نماهای فاقد مجوز
چرخهٔ پُرخوری‌های هیجانی را بشناسید
روانشناسی انتقام
آشنایی با گروه درمانی و مزایای آن
گربه‌های هم‌خانه یکدیگر را به نام می‌شناسند!
چرا نداشتن شریک زندگی باعث قضاوت زودهنگام مردم می‌شود؟!
۱۰ توصیه برای مقابله با عصبانیت
بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر سلامت روان
۱۷ مهارت ضروری که بچه‌ها باید یاد بگیرند
علائم شخصیت ضد اجتماعی
.افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در اینستاگرام پست می‌گذارند
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...