کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکترمانا چم زاده

روابط دوستانه و حمایت اجتماعی

مانا چم زاده

30 دی 1400 ساعت 18:20

روابط اجتماعی حمایت کننده و دوستان خوب به عنوان یکی از مهم ترین منبع خشنودی ما نام برده می شوند


به گزارش میگنا یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد شادکامی پایدار، احساس خوشبختی، معنا و نیک زیستی در زندگی ما می شود، داشتن روابط دوستانه و حمایت اجتماعی در بلند مدت است.

نتایج تحقیقات بسیاری در روان شناسی مثبت، از کشورهای مختلف دنیا نشان داده است؛ کسانی که ارتباط های خوب و سازنده ی دوستانه دارند، همدلی، حمایت عاطفی و تعامل اجتماعی بهینه را دریافت می کنند، سلامت و بهداشت روانی پایدار بیشتری را تجربه می کنند.

پژوهش جدید و جالب توجه دیگری در عصب شناسی روانی مثبت، نشان داده است؛ افرادی که طرد اجتماعی یا رفتاری ناعادلانه را تجربه می کنند، بخش هایی از مغز فعال می شود که در هنگام تجربه درد فیزیکی نیز فعال سازی می شوند. در واقع پژوهش ها به طور فزاینده ای حاکی از آن است که بخش هایی از مغز که طبق بررسی های گذشته با دردهای فیزیکی مرتبط بودند- از جمله؛ قشر سینگولیت قدامی پشتی و قشر پیش پیشانی شکمی جانبی راست- هنگامی که فرد طرد اجتماعی و یا رفتار ناعادلانه ای را تجربه می کند نیز فعال می شوند(راندولف،2014).

به طور کلی می توان گفت: روابط اجتماعی حمایت کننده و دوستان خوب  به عنوان یکی از مهم ترین منبع خشنودی ما نام برده می شوند و به نظر می رسد استفاده از راهبردهای مثبت در گفتگوها و دیدارهای مان  با یکدیگر باعث ایجاد مسیری سازنده در عملکرد های آتی ما خواهد شد. این روابط دوستانه و حمایت کننده نه تنها تأثیرات مثبت و پابرجایی در خود ما دارد بلکه به صورت متقابل در دیگران همین تجربه را به وجود می آورد.

 اگر از چشم انداز راه حل های هدفمند در بهبود کیفیت روابط، به این راهبردها  نگاه کنیم، درمی یابیم اینها گام هایی برای رسیدن به یک زندگی معنادار و ایجاد فرصتی برای رشد و شکوفایی خود و دیگران است. در این زمینه، راهبردهای مثبت و تأثیر گزاری از جمله؛ بازخوردهای مثبت به یکدیگر دادن، تعریف از ویژگی های خوب و یادآوری توانمندی ها و موفقیت های گذشته ی طرف مقابل، شناخت و استفاده از قابلیت های فردی در زندگی روزمره و ... از ارزشمندی خاصی برخوردار هستند.

ببینید چه اتفاقی روی می دهد؟  زمانی که ما همدلی بیشتری با دوستان خود نشان می دهیم ، سعی می کنیم هیجانات خود و آنها را بهتر بشناسیم و درک دقیق تری از مدیریت هیجانی برای هدایت کارها پیدا کنیم . دقیقا اینجا می توانیم باعث بهبود مهارت های ارتباطی و درک متقابل و بهزیستی روان شناختی بیشتری شویم .

ایجاد گروه ها و جمع های دوستانه و بودن در میان آنها و استفاده از مهارت ها و راهکارهای ارتباطی مثبت و فعالانه،  احساسی از ارزشمندی فردی را در افراد به وجود می آورد. این دانسته های مهم نقش پر رنگی در رضایت از زندگی ، کیفیت زندگی و عملکردهای بهینه و ثمربخش دارد.

بنابراین یکی از بیشترین راه هایی که ما می توانیم در آن از تجربه های مثبت و متعالی گرفته تا القای حس امیدواری و دگرگونه بودن به یکدیگر سود ببریم، تجربه ، ایجاد و داشتن روابط دوستانه و اجتماعی مثبت است که در آن فرصت بی نظیری برای استفاده از توانمندی ها و قابلیت های فردی ما وجود دارد و بستری برای رشد، معنایابی و شکوفایی زندگی خود و دیگران است.

دکتر مانا چم زاده
متخصص و پژوهشگر روان شناسی مثبت
 


کد مطلب: 57162

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57162/روابط-دوستانه-حمایت-اجتماعی

میگنا
  https://www.migna.ir