کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبعات گرانی بر سلامت جامعه؛ اقشار آسیب‌پذیر قطعا دچار افزایش سوءتغذیه خواهند شد

2 بهمن 1400 ساعت 10:22

یک متخصص تغذیه با برشمردن اهمیت امنیت غذایی هشدار داد: وقتی سبد غذایی اقشار آسیب پذیر از نظر مواد مغذی اساسی کاهش پیدا کند قطعا دچار افزایش سو تغذیه خواهند شد.


به گزارش میگنا دکتر خدیجه رحمانی، در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که با توجه به موضوع حذف ارز 4200 تومانی احتمال افزایش قیمت بسیاری از مواد خوراکی وجود دارد. تبعات این تورم و تاثیر آن بر سبد غذایی خانوار چیست؟ گفت: قطعا اقشار آسیب پذیر جامعه بیشترین آسیب را می بینند، این آسیب پذیری را هم می توان از بعد اقتصادی و هم از بعد گروه های سنی که بیشتر در معرض خطر هستند می توان دید. از نظر اقتصادی اقشار کم درآمد و به ویژه کسانی که در مناطق محروم و کم برخوردار قرار دارند تاثیر سو تغذیه را می بینند. در مورد اقشار آسیب پذیر نیز گروه های سنی وجود دارند که مواد غذایی اساسی برای آنها ضروری تر است، مثل کودکان که در حال رشد هستند و مادران باردار و مادران شیرده و سالمندان و در کنار این گروه ها نوجوانان هستند که زیر بنای سلامت آینده آن ها در این سنین گذاشته می شود، از این رو این طیف به عنوان اقشار آسیب پذیری هستند که وقتی سبد غذایی آنها از نظر مواد مغذی اساسی کاهش پیدا کند قطعا دچار افزایش سو تغذیه خواهند شد.

وقتی انرژی و پروتئین کافی نباشد قطعا ریز مغذی ها هم کم خواهند بود
وی افزود: اولین بعد سو تغذیه انرژی پروتئینی است که بر اثر کمبود انرژی و پروتئین خواهد بود و باعث کاهش منابع انرژی بدن می شود که در گروه های در حال رشد اهمیت بیشتری دارد و این سو تغذیه که هم انرژی و هم پروتئین کم باشد می تواند زیر بنای سایر سو تغذیه ها باشد چون به اعتقاد ما تغذیه ای ها وقتی انرژی و پروتئین کافی نباشد قطعا ریز مغذی ها هم کم خواهند بود یعنی میزان ویتامین ها و مینرال های معدنی نیز کم خواهد بود و بنابراین بیماری های ناشی از این موارد می تواند در جامعه افزایش پیدا کند به همین دلیل باید برای اینکه به سلامت آینده جامعه اهمیت بدهیم از وضعیت سفره خانوار در اقشار آسیب پذیر باخبر باشیم.

بیماری های عفونی افزایش پیدا می کند
کم خونی خود به عنوان زیر بنای سایر مشکلات خواهد بود
باید مراقب بود تا سو تغذیه در جامعه شیوع پیدا نکند
در مورد ویتامین ها به ویژه در مورد کمبود ویتامین a شاهد شیوع عفونت خواهیم بود و بیماری های عفونی افزایش پیدا می کند که در مورد این بیماری ها سیکل معیوبی بین عفونت و سو تغذیه وجود دارد. عفونت موجب کاهش اشتها و کاهش دریافت مواد اصلی می شود و سو تغذیه تشدید می شود از این رو در این موضوع و بین این دو سیکل معیوبی وجود دارد و اگر مراقبت خوبی صورت نگیرد منجر به مرگ می شود. در مورد سایر ویتامین ها نیز به همین صورت است. در مورد مواد معدنی و آهن بهترین منبع گروه گوشت است که در اقشار آسیب پذیر مصرف پایین است و آنها در معرض سو تغذیه قرار می گیرند. وقتی کم خونی وجود داشته باشد کم خونی خود به عنوان زیر بنای سایر مشکلات خواهد بود و باید مراقب بود تا سو تغذیه در جامعه شیوع پیدا نکند.

پوکی استخوان در جامعه شایع می شود
دکتر رحمانی تصریح کرد: برای فکر کردن به سلامت جامعه لازم است به این موضوعات اهمیت بدهیم. حتی در گروه هایی که آسیب پذیر نیستند نیز سو تغذیه ریز مغذی ها وجود دارد بخصوص کمبود ریز مغذی های اساسی مثل کلسیم که به دلیل برداشتن گروه لبنیات از سبد غذایی خانوار اتفاق می افتد و می بینیم که بیماری های مربوط به پوکی استخوان در جامعه شایع است. بخصوص خانم ها به دلیل شرایط فیزیولوژیکی آنها سه برابر بیشتر از آقایان در معرض این بیماری ها قرار دارند. این بیماری ها نیز زمینه ابتلا به سایر مشکلات و بیماری ها را افزایش می دهد. از این رو رفع سو تغذیه به عنوان عامل سلامت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است.
 


کد مطلب: 57189

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57189/تبعات-گرانی-سلامت-جامعه-اقشار-آسیب-پذیر-قطعا-دچار-افزایش-سوءتغذیه-خواهند

میگنا
  https://www.migna.ir