شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۳
کد مطلب: 57197
۵
۱

مادر باید مهربان با اقتدار باشد

مادر باید مهربان با اقتدار باشد
به گزارش میگنا دکتر سیما فردوسی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: چه خوب است، همه بانوان سرزمین مان به عنوان پیروان بر حق حضرت فاطمه (س) از ایشان به عنوان یک بانوی مقتدر در زندگی پیروی کنند.

وی درباره نقش و صفات مادر یادآور شد: نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار مهم است و شامل یک سری صفات رفتاری می شود. مادر باید انسانی مهربان در حد تعادل بوده و چنان چه به اتفاق پدر خانواده، قانون و مقرراتی وضع می کند از آن قوانین به درستی پیروی کند. در واقع مادر موفق، انسانی منطقی است که پاسخ سئوالات فرزندش را با استدلال منطقی می دهد و از همه مهم تر این که مقتدر است.

این روانشناس بالینی تأکید کرد؛ برخی اقتدار را با پرخاشگری و خشونت اشتباه می گیرند که چنین برداشتی صحیح نیست چراکه منظور ما از اقتدار مادرانه این است که مادر، صاحب استراتژی و روش باشد و بداند در مقابل رفتار ناشایست فرزندش چگونه رفتار کند و به اصطلاح مدام نگوید به پدرت می گویم، به معلمت می گویم یا به فلانی می گویم، بلکه خودش با استفاده از سبک و روش خاص خود، بداند که با فرزندش چگونه رفتار کند و تنها در این صورت است که فرزند حرف شنوی دارد.

وی ادامه داد: شاید برای برخی سئوال باشد که آیا مقتدر بودن و مهربان بودن در تناقض با هم هستند؟ در پاسخ باید گفت؛ خیر. اقتدار و مهربانی در تناقض نیستند چراکه مادر می تواند انسان بسیار مهربانی باشد، عواطف را مدیریت کند، مهرورزی و عشق ورزی به فرزندش داشته باشد و در عین حال صاحب روش باشد  و اقتدار مادرانه خویش را حفظ کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر نقش مشترک پدر و مادر در تربیت فرزند، گفت: پدر و مادر باید هر دو خط مشی واحدی در خانواده داشته باشند و ضمن اینکه مادر نقش خود را با  اقتدار ایفا می کند پدر نیز پشتیبان مادر بوده و از وی حمایت کند تا هم الگوی خوبی برای فرزندان باشند و هم  حرف شنوی بیشتری از آنان دریافت کنند.
 
سیما فردوسی متولد ۱۳۳۲ در کرمان، روانشناس و استاد دانشگاه است. او فارغ‌التحصیل لیسانس روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس و دکترا در کشور انگستان است. دکتر فردوسی سالهاست غیر از تدریس و ارائه مشاوره روانشناسی در رادیو و تلویزیون به عنوان کارشناس مسایل خانواده به ایراد سخن می‌پردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

فادیا
Iran, Islamic Republic of
عععععععللللللللیییییییی😍🤩😍🤩😍🤩
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو