کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشکیل اولین جلسه کمیته امنیت روان و آرامش بخشی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا

4 بهمن 1400 ساعت 22:12

نخستین جلسه کمیته امنیت روان و آرامش بخشی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا روز چهارشنبه مورخ 29 دی ماه 1400، تشکیل گردید.


به گزارش میگنا اولین جلسه کمیته امنیت روان و آرامش بخشی قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با حضور سردار محمدحسین سپهر فرمانده عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و نمایندگان نهادها،سازمانها و متخصصین این حوزه در روز چهارشنبه 29 دی ماه 1400 در محل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره(یوسف آباد) تشکیل گردید.

در این جلسه ابتدا دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و رئیس کمیته امنیت روان و آرامش بخشی جامعه اظهار داشت: از بدو ورود کرونا سازمان نظام پیشنهاد تشکیل کمیته مقابله با عوارض روانی کرونا را به ریاست جمهوری ارائه نمود، اما این پیشنهاد با وجود نظر مثبت ریاست جمهوری اجرایی نشد؛ در دولت جدید جناب آقای دکتر رئیسی، در بدو مسئولیت شان به مسئله احیای اجتماعی زندگی مردم و استفاده از سرمایه های اجتماعی جهت مقابله با کرونا اشاره داشتند و قرار است، کمیته ای در این باب شکل بگیرد؛ قرارگاه در حال بررسی و کارشناسی این کمیته می باشد. قطعاً در دوره پساکرونا مسئله اصلی سلامت روان است و باید وظیفه ستاد ملی کرونا مسائل زندگی مردم و احیای سلامت روان باشد و مسئولیت ستاد و پسا کرونا بر عهده روانشناسان و مشاوران قرار گیرد. خدای بزرگ را سپاسگزارم، پیگیری مداوم سازمان نظام نتیجه داد و نظر مسئولین را به این مهم جلب نمودیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تاکید کرد: روانشناسان و مشاوران باید قدر این موقعیت را بدانند؛ یکپارچه و متحد آماده ایفای نقش تاریخی خود در ارتقاء رشته به قله های اول سلامت روان کشور باشیم. آنچه امروز شاهد آن هستیم، موفقیتی غیر قابل وصف است که انتظار آن را در 10 سال آینده داشتیم.

حاتمی ادامه داد: ما امروز در وزارت کشور و در قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا صاحب میز و کرسی شده ایم و از این طریق دیدگاه ها و نظرات روانشناسان و مشاوران به مسئولین انتقال داده میشود و در همین مدت کوتاه هم ما در آگاهی بخشی شرایط پساکرونا به بدنه حاکمیت موفق عمل کرده ایم.

رئیس کمیته امنیت روان و آرامبخشی جامعه بیان کرد: کمیته امنیت روان و آرامش بخشی وظایف مهمی را بر عهده دارد که در حکم اینجانب بیان شده است. ما در حال گشایش، کارزاری هستیم که 40 هزار عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و 300 هزار دانشجوی روانشناسی و مشاوره کنشگرهای اصلی آن میباشند.

وی افزود: به زودی با حکم فرمانده قرارگاه عملیاتی و با مسئولیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و مشارکت نهادهای مسئول در استانها کمیته امنیت روان و آرامبخشی تشکیل خواهد شد، این موقعیتی استثنایی برای استانها که جایگاه سازمان در استانها را ارتقا دهند.

رئیس سازمان نظام اظهار کرد: پژوهش، آموزش، مداخلات روانشناختی، برنامه های ارتقایی، سبک زندگی جدید و مقابله با آسیبهای روانی- اجتماعی اولویت ماست. هرچند مسائل و مشکلات دوره پسا کرونا گره خورده با مسائلی چون اقتصاد، فرهنگ، سیاست و مسائل اجتماعی که همه مد نظر قرار میگیرند.

حاتمی گفت: همانطوری که بارها گفته ام؛ ویروس کووید-19 نه فقط یک بیماری است، بلکه بحرانی بزرگ است که در قرون گذشته، نظیر آن را نداشته و همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. لازم میدانم از طرف خود و کل جامعه روانشناسان و مشاوران از رئیس محترم جمهوری، وزیر محترم کشور و فرمانده محترم قرارگاه به دلیل توجه ویژه به این موضوع تشکر و قدردانی نمایم.


در ادامه این جلسه دکتر محمدحسین سپهر فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با تبیین شرایط کنونی جامعه و بیان اینکه ما در ستاد کرونا نزدیک به 700 مصوبه داریم، عنوان داشتند: این مصوبات عمدتاً در راستای مدیریت و مقابله با بیماری کووید-19 میباشند. اما در بین این مصوبات پیوستهای سلامت روان، زندگی اجتماعی و احیای اجتماعی وجود ندارد و اما من اعتقاد راسخ دارم؛ ستاد ملی کرونا باید تبدیل شود به «ستاد ملی مقابله با عوارض روانی کرونا، ارتقاء سلامت روان و زندگی جاری مردم در دوران پسا کرونا " من آمده ام بگویم شما روانشناسان و مشاوران و کل نخبگان جامعه وقت آن رسیده به ما بگویید آینده را چگونه بسازیم؟ در این دو سال تمام تلاش ما جهت مقابله با بیماری بود اما متاسفانه بیماری اثرات اجتماعی مهلکی گذاشته است که از خود ویروس کرونا زیانبارتر است.

وی ادامه داد: اکنون دیر هنگام است اما باید شروع کنیم، وقت هم نداریم. شما باید بسیجی وار پیشنهادات و برنامه های خود را به ما ارائه کنید. از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره رئیس محترم سازمان جناب آقای دکتر حاتمی سپاسگزاری میکنم که مسئولیت این مهم را برعهده گرفتند. امیدوارم با برنامه های کوتاه مدت و حتی بلندمدت جامعه و مسئولین را یاری نمایند؛ نباید منتظر بخشنامه و سیستم اداری باشیم باید کارمان را شروع نماییم.

سپهر اظهار کرد:باز هم میگویم، وقت ما خیلی کم است، انتظارات ما زیاد است و چند مورد در این جلسه مهم که هم نهادها و سازمانهای مسئول حضور دارند و هم متخصصین بیان میکنم؛ برای اضطراب و ترس فعلی جامعه و حرکت به سوی آرامش بخشی پیشنهادات و برنامه های خود را ارائه نمایید: برای خودمراقبتی، عادی سازی (آرامسازی)، مدیریت رفتار، مدیریت بیماری، تاب آوری، بازگشایی، مقابله با آسیبهای اجتماعی-روانی و حتی بگویید چگونه از ظرفیت خود شما روانشناسان استفاده کنیم که بیشتر موثر باشد و در پیشگیری و مقابله با عوارض روانی کرونا در دوران پسا کرونا موفق عمل نماییم.

وی در پایان گفت: به هر حال امیدوارم این کمیته بتواند به اهداف خود که همان احیاء اجتماعی زندگی مردم با بسیج برنامه های اجتماعی موفق عمل نماید.

در ادامه حاضران در جلسه نظرات خود را در خصوص نحوه شکل گیری دبیرخانه مقابله با بحران کرونا با مسئولیت این کمیته و تشکیل کارگروه های تخصصی برای هر موضوع و سهم بخشی به نهادها و سازمانها و حمایت همه جانبه ستاد ملی کرونا و قرارگاه از اقدامات این کمیته بیان داشتند.


کد مطلب: 57231

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57231/تشکیل-اولین-جلسه-کمیته-امنیت-روان-آرامش-بخشی-قرارگاه-عملیاتی-مقابله-کرونا

میگنا
  https://www.migna.ir