جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۳:۳۵
کد مطلب: 57255
۰
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله رئیسی مصوب شد؛

تأثیر 60 درصدی معدل سال‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان در کنکور

تأثیر 60 درصدی معدل سال‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان در کنکور
به گزارش میگنا هشتصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر روز سه‌شنبه برگزار شد. دستور اصلی در این جلسه اصلاحی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سیاست‌‌های سنجش و پژوهش دانشجویان بود.

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این موضوع تأکید داشتند که هیچ‌گونه تعارضی بین مصوبه این شورا با مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد سیاست‌های سنجش و پژوهش دانشجویان وجود ندارد و این مصوبات مکمل یکدیگر هستند. ضمن اینکه شورای عالی از سال ۱۳۶۷، مصوباتی در خصوص کنکور داشته است.

در جلسه هشتصد و چهل و سوم شورای عالی انقلاب فرهنگی محاسبه سال‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در تعیین سرنوشت کنکور در پیش نویس شورا قرار داشت و همچنین در مصوبه مجلس شورای اسلامی هم تاثیر این 3 سال قید شده است اما به دلایلی در آن جلسه توافق نشد، لذا دستوری که در آن جلسه وجود داشت در جلسه امروز نهایی شد.

 بر اساس دستور قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعمال تاثیر قطعی معدل سال دوازدهم در سال 1402 به تصویب رسیده شد و امروز هم قرار شد که تاثیر قطعی سال یازدهم در سال 1403 و تأثیر قطعی سال دهم در سال 1404 اجرایی شود.

براساس این مصوبه سال‌های تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان تأثیر قطعی در کنکور پیدا می‌کند.

با این مصوبه 60 درصد معدل دوره دبیرستان برای دروس عمومی و تخصصی در کنکور نقش دارند و محتوای کنکور سراسری نیز تنها به دروس تخصصی تعلق پیدا می‌کند و تأثیر دروس عمومی در امتحانات دوره متوسطه نمایان می‌شود. نحوه محاسبه سهم سه سال متوسطه دوم مبتنی بر آئین نامه اجرائی خواهد بود که به تصویب شورای سنجش و پذیرش دانشجو خواهد رسید.

سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به دستور اصلی جلسه مبنی بر «اصلاح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو» بیان کرد: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی متفق القول تاکید داشتند هیچ‌گونه تعارضی بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش با مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود ندارد لذا این دو مصوبه مکمل یکدیگرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۶۷ به مسئله سنجش و پذیرش (کنکور) ورود داشته است و نیز ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه مصوب کرده است. در این جلسه اصلاحی بر روی سند مبنی بر «دخالت سال یازدهم و دهم» صورت گرفت که در دستور قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی محاسبه این سه سال وجود داشت و نیز در قانون مجلس شورای اسلامی هم این سه سال محاسبه شده است اما به دلایلی در آن دوره به توافق نرسیدند.

وی افزود: بر مبنای این مصوبه معدل سال دوازدهم و اعمال آن در سال ۱۴۰۲، و معدل سال یازدهم در سال ۱۴۰۳ و معدل سال دهم در سال ۱۴۰۴ تأثیر قطعی خواهد داشت. بر اساس این مصوبه سهم ۶۰ درصد ارزیابی توانایی داوطلبان کنکور به دوره تحصیلی دبیرستان منتقل می‌شود و صرفاً طی ۴ ساعت کنکور، سرنوشت دانش آموزان محترم تعیین نخواهد شد و وزن بیشتر به علم و دانش عمیق دانش آموزان اختصاص پیدا خواهد کرد.


عاملی تاکید کرد: این اصلاحیه بدین معنا است که آموزش و پرورش و دانش آموزان زحماتشان در دوران تحصیل معنادار می‌شود. در همه کشورهای پیشرفته دنیا داوطلبان دانشگاه بر مبنای توانایی علمی در دوره تحصیل، رشته مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند و پدیده‌ای به نام کنکور وجود ندارد. دانش آموزان به حواشی و بازار کلاس‌های کنکور توجه نکنند. اشخاصی که در کسب و کار کنکور منفعت دارند از زاویه دیگری خود را مخالف با مصوبات نشان می‌دهند و حتی اعلام تعارض بین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌کنند.

وی به اشاره به پیشینه تصویب مصوبه سیاست‌های سنجش و پذیرش در جلسه ۸۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: امروز این مصوبه تکمیل شد و دستوری که در جلسه ۸۴۳ داشتیم در این جلسه نهایی شد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه تأثیر قطعی معدل در کنکور تا چه اندازه است؟ اظهار داشت: ارزیابی دوره دبیرستان هم در دروس عمومی و هم در دروس تخصصی ۶۰ درصد وزن ارزیابی را به خود اختصاص می‌دهد و سهم کنکور ۴۰ درصد خواهد بود. کنکور صرفاً به دروس تخصصی اختصاص خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید