سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۲
کد مطلب: 57269
۹

خشم درون ریز و خصومت

خشم درون ریز و خصومت
مریم فرجی
خشم ، مسیر ابراز از درون به بیرون
به گزارش میگنا خشم یک احساس کاملاً طبیعی و یکی از نیرومندترین و واقعی ترین احساسات ما میباشد که نه تنها ما بلکه همه موجودات به لحاظ غریزه آن را دارند. به دلیل اینکه برای بقا لازم است.
 خشم یکی از واکنش عاطفی ماست که ریشۀ آن ترس است. خشم درجه ای از اختلال روانی است. خشم یک حالت واحد نیست بلکه طیف گسترده ای در بر دارد که از رنجش ملایم تا خشم شدید را شامل می شود. با داشتن آگاهی ما میتوانیم آن را مدیریت کرده و کنترل کنیم. گاهی خشم آنقدر شدید است که فرد نمیتواند آن را کنترل و مدیریت نماید و به گونۀ مخرب عمل کرده و مشکلات زیادی را ایجاد می کند.
خشم شامل دو عامل درونی و بیرونی است. عوامل درونی از قبیل: افکار، خاطرات، بینش، سرکوب ها است و عوامل بیرونی شامل : شرایط و حوادث میباشد. گاهی خشم ها به دلیل نقص های شخصیتی ما می باشد. مثل وجود خودشیفتگی ، غرور که طیف بسیار گسترده ای دارد.
وقتی ما خشمگین می شویم اتفاقاتی که در بدن رخ می دهد این است که ضربان قلب تند می شود، احتمال دارد قفسه سینه درد بگیرد و فشار خون افزایش پیدا کند، سردرد، خارش پوست، گُرگرفتگی رخ دهد. همانطور که در بالا گفته شد خشم ممکن است ناشی از  سرکوب ها باشد. وقتی احساسات خواد را چه در کودکی، چه در بزرگسالی سرکوب کرده باشیم باعث بیماری های روان تنی می گردد.
خشم ممکن است ناشی از ناتوانی در نه گفتن باشد خیلی وقت ها ما برای اینکه ترس از دست دادن داریم نمی توانیم نه بگوییم که در واقع برای خود احترام و ارزش قائل نیستیم .
گاهی خشم ممکن است از مورد تایید قرار نگرفتن باشد که فرد برای جلب رضایت دیگران تلاش میکند. هنگامیکه احساس کرد مورد تایید قرار نگرفته و ناکام مانده، خشمگین می شود.
خشم ناشی از توقعات. فرد هر چقدر سطح توقع خود را بالا ببرد و باید و نبایدهایی را تعیین کند بیشتر خشمگین می شود بدلیل اینکه سطح توقعات او بر گرفته از خشم است.
خشم اگر هم ابراز نشود و درون‌ریز شود خصومت را در درون فرد افزایش می‌دهد. وقتی ما خشم خود را سرکوب می کنیم و اجازه ورود از درون به بیرون را نمی دهیم در حقیقت به خود آسیب وارد می کنیم که باعث بروز بیماری می شود. بدون شک همه ما در زندگی خشمگین می شویم یا با افرادی روبرو می شویم که سراسر از خشم هستند. اما با داشتن آرامش، واکنش های درونی و بیرونی خود را می توان کنترل کرد. یکی دیگر از راهها این است که وقتی درخواستی داریم آن را با جسارت و صراحت بازگو کنیم. در میان نوجوانان رفتارهای برون ریز باعث می شود که آنها به گروه هایی که انحراف دارند وارد شوند.
ممکن است افراد به دلیل تجربیات گذشته کودکی خود از انعطاف کمتری برخوردار باشند. گاهی بدون اینکه خودمان بدانیم در حال فکر کردن هستیم . در این صورت وجود یک روانشناس و بکار بردن تکنیک ها و تمرینات از جانب وی، می توان بر آن ها واقف شد و در جهت بالابردن انتخاب فکر و باورها از او درخواست کمک کرد.  


مریم فرجی مشاور و روانشناس
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...