جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۲
کد مطلب: 57270
۷
صفورا قاضی مراد

شکست یک تجربه انسانی است

شکست یک تجربه انسانی است
 صفورا قاضی مراد
چرا شکست می تواند به ما کمک کند؟

به گزارش میگنا تاب‌آوری مفهوم یک توانایی روان‌شناختی ست که به افراد اجازه میدهد در برابر ناملایمات زندگی دوباره به همان قدرت قبلی برگردند.  افراد بسیار انعطاف پذیر به جای اینکه اجازه دهند مشکلات، رویدادهای آسیب زا یا شکست بر آنها غلبه کند و عزم آنها را از بین ببرد، راهی برای تغییر مسیر، بهبود شرایط عاطفی و ادامه حرکت به سمت اهداف خود پیدا می کنند.
 
آنچه تاب آوری می آفریند
روانشناسان برخی از عواملی که فرد را منعطف تر میکند ، نظیر نگرش مثبت، خوش بینی، توانایی تنظیم احساسات، و توانایی پذیرش شکست به عنوان نوعی بازخورد مفید را  شناسایی کرده اند.
به عنوان مثال، نشان داده شده است که خوش بینی در کاهش اثر استرس بر ذهن و بدن پس از تجارب آزاردهنده کمک می کند. این امر به افراد امکان می دهد تا به منابع شناختی خود دسترسی داشته باشند و تجزیه و تحلیل مناسب تر و خونسردانه ای از آنچه که ممکن است اشتباه رخ داده باشد انجام دهند و مسیر های رفتاری سازنده تری را در نظر بگیرند.
سایر علل و  ریشه‌های تاب‌آوری در دست مطالعه میباشد. برای مثال به نظر می رسد که تاب آوری دارای استعداد ژنتیکی است. اما  در نهایت محیط های اولیه و شرایط زندگی در نحوه بیان ژن های انعطاف پذیری  نقش دارند.
 آیا تروما باعث  کاهش انعطاف پذیری در فرد می شود؟
نه الزاما؛ افرادی که متحمل تروما شده اند، می توانند - و اغلب هم   - بسیار انعطاف پذیر می باشند. با این حال، در برخی موارد، افراد آسیب دیده ممکن است مهارت‌های مقابله‌ای ناسازگارانه ای  مانند مصرف مواد را تجربه کنند که بر آنها تأثیر منفی می‌گذارد و ممکن است توانایی آنها را برای مقابله با چالش‌های آینده کاهش دهد.
 
چطور تاب آوری ایجاد کنیم؟
فائق شدن بر درد و یأس و ناراحتی بدون اینکه اجازه دهید آنها چیره  بشوند، ضرورتا برای کسی آسان نیست.
پژوهشگرات با مطالعه کارهایی که افراد انعطاف پذیرتر از نظراحساسی و ذهنی ، در شرایط مرگ عزیزان شان ، یا از دست دادن شغل ، بیماری مزمن یا حاد ، و یا شکست های دیگر انجام میدهند ، دریافته اند  آنچه آنها آموخته اند ممکن است به دیگران کمک کند تا خودشان انعطاف پذیرتر شوند.
 
به عنوان مثال، آیا شکست‌های شخصی و حرفه‌ای را صرفاً به عدم کفایت خود نسبت می‌دهید یا می‌توانید عوامل مؤثری را که خاص و موقتی هستند شناسایی کنید؟ آیا شما خواهان یک بازی بی نقص هستید یا می توانید بپذیرید که زندگی ترکیبی از باخت و برد است؟ در هر مورد، کیفیت دوم به سطوح بیشتری از انعطاف پذیری گره خورده است.
 
چرا شکست می تواند به ما کمک کند؟
شکست یک تجربه ذاتاَ انسانی است. هر کسی، بدون توجه به پیشینه ی خود، فارغ از مهارت یا تجارب زندگی اش، حداقل یک بار  به طرز شگفت انگیزی ، به شکلی  شکست  خورده است با این حال،در فرهنگی که برنده همه چیز را می برد و موفقیت را به هر قیمتی در اولویت قرار می دهد به این معنی نیست که تجربه یک ضرر یا شکست بزرگ ، آسان یا براحتی پذیرفتنی است.
اما یاد گرفتن اینکه با اشتباهات بزرگ یا کوچک مشکلی نداشته باشید، مهارتی حیاتی است – مهارتی که نه تنها به انعطاف پذیری، بلکه شاید به موفقیت آینده نیز مرتبط است. به عنوان مثال، اخیرا در پژوهشی نشان داده شد که دانشمندان جوانی که در اوایل کار خود شکست قابل توجهی را تجربه کرده اند، نسبت به سایر دانشمندانی که با موفقیت‌های اولیه مواجه بوده اند، به موفقیت بیشتری دست یافته‌اند.
 
من یک شکست بزرگ را تجربه کردم. چگونه ادامه دهم؟
شما مجبور نیستید وانمود کنید که از شکست لذت برده اید و یا بخاطر دور از دسترس شدن هدف ، نا امیدی تان را نادیده بگیرید؛ در عوض با پذیرش احساس شکست و با یافتن علت اشتباه تان ، می توانید در آینده پیشرفت کرده و با تمرین شفقت و مهرورزی به خود کمک نمایید .
مزایای پذیرش شکست چیست؟
از فواید پذیرش شکست و اشتباه ، ایجاد نظم عاطفی بهتر در حوزه های مختلفی از روابط تا کار میباشد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل و پذیرش یک شکست می تواند تجاربی را ارائه دهد که از تکرار شکست در آینده جلوگیری کند.
 
ترجمه صفورا قاضی مراد از اینجا 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن