کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سندرم شتابزدگی زنان چیست؟

6 بهمن 1400 ساعت 19:25

سندرم شتابزدگی تشخیص پزشکی نیست.بلکه عنوانی است که من به تغییرات مختلف و آثار شتابزدگی روی بدن زنان می دهم


سندرم شتابزدگی زنان چیست؟
عفت حیدری

به گزارش میگنا سندرم شتابزدگی زنان به تاثیرات بیوشیمی بدن در اثر شتابزدگی و پیامدهای آن به لحاظ سلامتی برای بدن زنان می پردازد. سندرم شتابزدگی تشخیص پزشکی نیست.بلکه عنوانی است که من به تغییرات مختلف و آثار شتابزدگی روی بدن زنان می دهم و به بیماران کمک می­کنم تا بهتر موقعیت را درک و مراقب سلامتی خود باشند.
زن شتابزده و عجول چه یک کار داشته باشد چه چند کار همیشه حس می­کند خیلی کار دارد بندرت احساس رضایت و پیروزی می­کند. درحقیقت جزئیات باعث می­شود که حس کند بر اوضاع مسلط نیست.
 
او بدون آنکه بگوید و وانمود کند که تحت فشار است؛ممکن است چنین احساسی داشته باشد.علاوه براین دلهره دارد و مضطرب است.اگر هورمونهای جنسی اش به هم نخورد؛ شانس آورده  و معمولا عادت ماهانه منظمی ندارد و یا اگر دوره یائسگی را طی کند همراه با آشفتگی خواهد بود.
 
گروهی از زنان شتابزده به مشکلات تیروئیدی دچارند؛ آنها عاشق مصرف کافئین هسند.می گویند نمی توانند بدون قهوه و کافئین سر کنند. کافئین دلهره و اضطراب آنها را آرام می­کند.آنها مرتب کافئین مصرف می­کنند.تیروئید آنها از این حجم کافئین خسته است.آنها نمی­توانند به درستی بخوابند. اگر بعد از ساعت 10 شب نخوابند ؛ دیگر به سختی به خواب می روند و معمولا تا ساعت 2 بامداد بیدارند. موارد زیر لیستی است که به شما نشان می­دهد آیا به این سندرم مبتلا هستید یا نه:
. زنان مبتلا به سندرم شتابزدگی عاشق مصرف قهوه و نوشیدن قهوه اند. بدون قهوه روز را شروع نمی کنند.می گویند از قهوه انرژی می­گیرند.
.وقتی از آنها سوال کنی چطوری می­گویند خسته ام یا سرم شلوغه یا خیلی استرس دارم.
. ترشح هورمونهای استرس مثل آدرنالین یا کورتیزول را در بدن خود اغلب تجربه می­کنند.
پروژسترون کمی دارد ( به فصل 2 نگاه کنید)
چالش هایی را در عادت ماهانه تجربه می کند که ممکن است شامل پریدهای نامنظم و دردناک و سنگین و با خونریزیهای دردناک و پر لخته و نامنظم باشد.و مشکلاتی مثل استرس دوران ماهانه و سندرم تخمدان پلی کیستیک یا یائسگی پر از آشفتگی را تجربه می­کنند.
.زنان مبتلا به سندرم شتابزدگی هوس خوردن شکر به خصوص بعداز ظهرها یا نزدیک به دوران عادت ماهانه دارند.
.اغلب احساس می­کنند تحت فشار قرار دارند
.حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارند
.احساس می­کنند که ساعات روز برای انجام مشغله ها و کارهای شان کافی نیست
.به سادگی واکنش نشان می دهد؛ حتی اگر آنرا به شکل بیرونی نشان ندهد.
.اغلب احساس خستگی می­کند؛ اما نمی­تواند خوب استراحت کند
.نمی­تواند بنشیند و استراحت کند؛ حتی وقتی بی نهایت خسته است. هر وقت استراحت می­کند؛ احساس گناه می­کند.

.خوب نمی­خوابد و گاهی اوقات خواب آرامی ندارد
.خواب را فدای انجام کارهایش آن هم در آخر شب می­کند.
.بی حوصله و بی قرار است و من ترجیح می­دهم بگویم که رفتارش خشن است.
. موقع رانندگی دوست دارد سریع براند؛ حالا چه لازم باشد یا نه ؛ تند رانندگی می­کند و به نظرش راننده های دیگر خیلی آهسته رانندگی می­کنند.
. هیچ وقت تنهایی و خلوتی برای خودش ندارد.و می­گوید خلوت کردن کار خودخواهانه ایی  است و برای وی تجملی است که هرگز وصل نمی­دهد.
.لیست بی پایانی از کارهایی دارد که هیچ وقت نمی­رسد آنها را تمام کند و این لیست بی پایان او را اذیت می­کند
.خیلی راحت مضطرب می­شود
.مشکلات مختلف گوارشی مثل نفخ یا سندرم روده تحریک پذیر را تجربه می­کند.
.اگر خیلی خسته باشد؛ به خصوص عصر ها ؛ زمانی که حس می کند نمی­تواند با زندگیش کناربیاید؛مصرف شکر و کافئین و الکل ممکن است تنها راهی باشد که به نظرش می­رسد؛ برایش کارساز باشد.
.از بس آشفته است؛ نمی تواند به لحظات خاص زندگی توجه کند.
.زیاد نمی­خندد
.بدون مصرف الکل نمی تواند استراحت کند
.همیشه گیج و سرشلوغ است و تنها زمانی متوجه می­شود که تصادفا روز آرامی داشته باشد و ذهنش آرامش داشته باشد.
.خودش را سرزنش می­کند که همسر و مادر و دوست خوبی نیست.
.مدام به دنبال راههای بیشتری است تا احساس محبوب بودن و یا مورد ستایش بودن کند؛ چه متوجه این نکته باشد چه نه
.مرتب در مورد تلفن همراهش مضطرب است و مدام دارد بررسی می­کند مبادا پیام و یا تلفن مهمی داشته باشد. و به این دلیل ای میل هایش را پشت چراغ قرمز و یا آخرهای شب چک می­کند و حتی تلفن همراهش را به توالت هم می­برد.
. به تعطیلات می­رود تا استراحت کند ولی هیچوقت به خوبی استراحت نمی­کند. در واقع در تعطیلات هم به ادامه کارهایش می­رسد.
. وقتی از تعطیلات به محل کار می­رسد؛ حتی بیشتر از قبل احساس خستگی می­کند.
.نفس های کوتاه و عمیقی می­کشد و اغلب تنگ نفس دارد و ممکن است مرتب آه بکشد.
.اشتهای کمی دارد؛ یا بر عکس می­تواند به خصوص شبها پرخوری کند.
. در صدد است تا دیگران را به خاطر آنکه حجم کاری اش اضافه شده و یا بخاطر بهم ریختگی ها و فشارهای درونی آشفته است؛ سرزنش کند.
. به عنوان یک الگوی عاطفی معمول احساس گناه می کند.
. نمی­تواند به آسانی نه بگوید و اگر به دیگران نه بگوید؛ احساس گناه می­کند.
 
تامل کنید
کدام یک از جملات و عبارات بالا در مورد شما صدق می­کند؟ کمی تفریح کنید و بعد تعداد جملاتی را که به شما ربط پیدا می کند را بشمارید و سطح عجله و شتابزدگی خود را با استفاده از مقیاس ذیل بسنجید.
صفر= این کتاب برای شما نیست. منتها به مطالعه ادامه دهید؛ شاید بیشتر این کتاب به درد دوستان شما بخورد.
یک تا هفت = شما شتابزده نیستید؛ اما می­بینید این کتاب در شناسایی حوزه های سیستم غدد درون ریز شما ممکن است نیاز به حمایت اضافه داشته باشد.برای مثال اگر دچار سندرم عادت ماهانه هستید؛ می توانید استراتژیهای پیشنهادی هر وضعیت خاص را به کار ببندید.
هفت تا پانزده = شما در مسیری هستید که به شتابزدگی ختم می شود. استراتژیهای پیشنهادی را برای حمایت از سلامت فیزیکی و عاطفی به کار ببندید؛ و امتیازتان را حساب کنید.در این صورت سطح به زیستی شما بالا می­رود.
 
امتیاز پانزده یا بالاتر= سلام خانم عجول! خوشبختیم شما را ملاقات می­کنیم و خوشحال می شویم که به شما کمک کنیم تا از کوه استرس پایین بیایید.
 
سلامت جسمانی و فیزیکی زن شتابزده و عجول
تعدادی از سیستم های بدنی در شتابزدگی زنان موثرند.این سیستم های بدنی شامل موارد زیرند:
.سیستم بدنی
.سیستم غدد درون ریز شامل غدد آدرنال؛ تخمدانها و غده تیروئید و غده هیپوفیز است
.سیستم گوارشی
هر کدام از سیستم های گفته شده یا همه آنها به اتفاق می توانند تحت تاثیر سبک زندگی شتابزده ما قرار بگیرند. وقتی شما یکی از این سیستم ها را مخاطب قرار می دهید و حواس تان به آن است ؛ به نوعی احساس بهتری دارید.
بهرحال اگر شتابزدگی دیوانه وار ادامه یابد؛ احتمالا سلامت کلی شما آسیب خواهد دید و احتمالا  سلامتی تان دچار مشکل خواهد شد.
یکی از اهداف مهم این کتاب آن است به شما کمک کند تا بیوشیمی خود را سروسامان دهید. در چند فصل آتی؛ شما یاد می گیرید که چطور متوجه شوید کدام یک از سیستم های شما نیاز به توجه و مراقبت خاص دارند؛ و به شما یاد می­دهیم که چه کارهایی در این مورد انجام دهید.
 
وقتی بیوشیمی شما به هم می­ریزد؛ برای مثال هورمونهای جنسی شما به هم می­ریزند؛ خیلی مشکل است که کیفیت احساستان را تغییر دهید. ممکن است تصور کنید که تحت فشار قرار دارید و مرتبا از کوره در می­روید و دائم عصبانی و ناراحتید یا ترکیبی از حالات فوق را داشته باشید.
 بدن شما مرتب پیام هایی از محیط  و خودش می گیرد که لازم است مواد شیمیایی و هورمونهایی ساخته شود و مرتب کردن و رسیدگی به این وضعیت به شما کمک می کند تا آرام بگیرید و احساس نکنید که خیلی از کارها را باید دیروز انجام می­دادید.
 
نفس عمیقی بکشید و با من به سفر هورمونها؛افکار؛ و دریافتها؛ انرژی و سرزندگی بیایید.
 
سلامت عاطفی یک زن عجول و شتابزده
 
شتابزدگی زنان تنها به علت مسائل هورمونی و از تعادل خارج شدن هورمونها نیست. همیشه عجول نبوده اید. مطمئنا با شتابزدگی و عجله هم به دنیا نیامده اید.( گرچه بعضی می گویند طرف عجول است و هفت ماهه به دنیا آمده؛ ظاهرا این مسئله ربطی به شتابزدگی ندارد.مترجم )
 می­توانید زمانی را در زندگی به یاد بیاورید؛ که انگار همه چیز ساده تر و آرامتر بود؛ شاید دلتان هوای آن دوران را کرده باشد.با اینحال وقتی فکر می­کنید شاید باید زندگی فعلی و حال حاضر خود را عوض کنید؛ احساس می­کنید نمی­توانید اوضاع را عوض کنید برای آنکه حس می­کنید همه چیز به هم ربط دارد و اوضاع به شکلی خیلی به هم پیچیده شده است.
برای مثال اگر من کارم را نیمه وقت کنم؛ و زمان بیشتری در خانه مراقب بچه هایم باشم؛ نمی­توانیم کرایه خانه را بدهیم و صورتحسابهای خود را بپردازیم.من خسته ام و با اینحال می دانم که شوهرم تحت فشار زیادی است.واگر حقوق من کاهش یابد؛ آن وقت شوهرم به لحاظ مالی بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و من نگران سلامتی او هستم ؛ بخاطر خودش و بخاطر بچه هایم.و بنابراین خیلی راحتتر است که من به کارم ادامه بدهم.
 آیا می­دانید که من چند بار چنین احساساتی را شنیده ام؟ هزار بار. قبول دارم که بخشی از من می­خواهد به مردم بگوید که خانه خود را بفروشند و خانه ایی ارزان تر بخرند؛ کمتر خرج کنند و کمتر مادی فکر کنند؛ برای آنکه فکر می کنم داشتن خانه و مشکلات آن مهمتر از سلامتی خود فرد نیست.
هیچ خانه ایی ارزش ندارد که بخاطرش سلامتی شما به خطر بیفتد.مطمئنا این تنها یک سناریو و مثال است ولی نشان می دهد که ما خیلی دوست داریم از خود مراقبت کنیم؛ اما خیلی وقتها انگار رسیدن به این هدف رویایی دست نیافتنی است.اما هر گره کوری را می توان باز کرد.سعی کنید اگر نمی­توانید این گره را باز کنید؛ کمک بخواهید تا راهی جلوی پای شما بگذارند.
 
سرعت زندگی در زمان امروزی باعث شده که ما بسیار تحت فشار قرار بگیریم.مادرها و مادربزرگهای ما تلفن همراه نداشتند ؛ نه ایمیلی داشتند و نه کار اداره . مجبور نبودند که بلافاصله بعد از کار اداره بخانه بیایند و یکراست سروقت تمیز کردن آشپزخانه و شست و رفت خانه و اتوکاری بروند.
ولی حالا زمانه عوض شده.مادرهای ما به سبک و سیاق خود با فشارهای زندگی خود روبرو می شدند. آنها پول خرج می کردند البته اگر پولدار بودند و یا خیلی غذا می خوردند.خیلی از آنها در ظاهر آرام بودند ولی در باطن خون خونشان را می­خورد و مضطرب و آشفته بودند.خیلی از خانمها می­ترسند که با بیان مشکلات خود به دردسر بیفتند و یا دیگران آنها را تحقیر کنند. حالا بخاطر تکنولوژی هم تحت فشارند و فشار و باز هم فشار. حال طرحواره عاطفی زنانه تازه ایی در حال پدیدار شدن است.و سیستم های عصبی و تولید مثل و دستگاه گوارش ما به دلیل این فشارها آسیب می بیند.به نظر من این طرحواره عاطفی مدتها پیش از شتابزدگی وجود داشته و شتابزدگی باعث شده که این طرحواره عاطفی خاص زنان رو بیاید.و بیشتر باز شود. مخصوصا برای فرد متخصصی مثل من مشاهده این الگو کار چندان سختی نیست.
 
برگرفته از کتاب سندرم زن شتابزده
نوشته خانم دکتر لی بی ویور.
برگردان عفت حیدری.نشر بهار سبز.

 


کد مطلب: 57273

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57273/سندرم-شتابزدگی-زنان-چیست

میگنا
  https://www.migna.ir