ازخبرنامه انجمن روانشناسی ایران زمستان 1400
چکیده پایاننامه دکتر ویدا هرندی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی
ازخبرنامه انجمن روانشناسی ایران زمستان 1400
دکتر ویدا هرندی
نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین با میزان مشکلات یادگیری در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دوره دوم ابتدایی
این پایاننامه ایشان دکتر امان ا. . . سلطانی و دکتر علیرضا منظری توکلی (اساتید راهنما) و دکتر زهرا زین الدینی میمند (استاد مشاور) هدایت شده است.
چکیده
در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین با میزان مشکلات یادگیری در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری دوره دوم ابتدایی تعیین و مورد بررسی قرار گرفت. 123 ﻧﻔــﺮ از دانشآموزان دوره دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ﺑـﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪگیری ﺧﻮﺷﻪای تصادفی انتخاب گردید.
کارکردهای اجرایی و سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین به عنوان متغيرهای پیشبین و میزان اختلال یادگیری به عنوان متغير ملاک مورد استفاده قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه زناشویی انریچ، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه کارکرد اجرایی چکسی بود.
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تاثیر بعد فرزندپروری مقتدارنه و مستبدانه بر اختلال یادگیری معنادار بوده و تاثیر بعد فرزندپروری آسانگیرانه معنادار نبود.
در این راستا مقدار معنیداری t کمتر از 96/ 1 بود که این مطلب تاییدکننده عدم معنیداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی دوم تحقیق رد شده است. اما فرضیه فرعی اول و سوم پذیرفته شده است. تاثیر بعد رضایت زناشویی بر اختلال یادگیری با ضریب مسیر 154/ 0معنیدار بود و مقدار معنیداری t بیشتر از 96/ 1 بود که این مطلب تاییدکننده معناداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی چهارم تحقیق پذیرفته شده است. تاثیر بعد عملکرد اجرایی بر اختلال یادگیری با ضریب مسیر 159/ 0- معنادار بود که مقدار معنیداری بیشتر از 96/ 1بود که این مطلب تاییدکننده معنیداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی پنجم تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
دکتر ویدا هرندی
نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین با میزان مشکلات یادگیری در دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری دوره دوم ابتدایی
این پایاننامه ایشان دکتر امان ا. . . سلطانی و دکتر علیرضا منظری توکلی (اساتید راهنما) و دکتر زهرا زین الدینی میمند (استاد مشاور) هدایت شده است.
چکیده
در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین با میزان مشکلات یادگیری در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری دوره دوم ابتدایی تعیین و مورد بررسی قرار گرفت. 123 ﻧﻔــﺮ از دانشآموزان دوره دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ﺑـﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪگیری ﺧﻮﺷﻪای تصادفی انتخاب گردید.
کارکردهای اجرایی و سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی والدین به عنوان متغيرهای پیشبین و میزان اختلال یادگیری به عنوان متغير ملاک مورد استفاده قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل: پرسشنامه زناشویی انریچ، پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه کارکرد اجرایی چکسی بود.
نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تاثیر بعد فرزندپروری مقتدارنه و مستبدانه بر اختلال یادگیری معنادار بوده و تاثیر بعد فرزندپروری آسانگیرانه معنادار نبود.
در این راستا مقدار معنیداری t کمتر از 96/ 1 بود که این مطلب تاییدکننده عدم معنیداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی دوم تحقیق رد شده است. اما فرضیه فرعی اول و سوم پذیرفته شده است. تاثیر بعد رضایت زناشویی بر اختلال یادگیری با ضریب مسیر 154/ 0معنیدار بود و مقدار معنیداری t بیشتر از 96/ 1 بود که این مطلب تاییدکننده معناداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی چهارم تحقیق پذیرفته شده است. تاثیر بعد عملکرد اجرایی بر اختلال یادگیری با ضریب مسیر 159/ 0- معنادار بود که مقدار معنیداری بیشتر از 96/ 1بود که این مطلب تاییدکننده معنیداری ضریب محاسبه شده بود. بنابراین فرضیه فرعی پنجم تحقیق مورد تایید قرار گرفت.
واژههای ﻛﻠﻴﺪي: کارکردهای اجرایی، سبکهای فرزندپروری، رضایت زناشویی والدین، میزان مشکلات یادگیری.
مرجع : انجمن روانشناسی ایران