شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۲:۱۷
کد مطلب: 57333
۱

افزایش خدمات مشاوره روانشناسی غیر قانونی توسط روانشناس نماها

افزایش خدمات مشاوره روانشناسی غیر قانونی توسط روانشناس نماها
دکتر فربد رهنما چیت ساز، مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد ویزیت‌های دیوانه کننده روان درمانی گفت: بسیاری از تخلفاتی که در حوزه دریافت مبالغ بالای تعرفهخدمات روانشناسی و مشاوره‌ای گزارش می‌شود، توسط این دسته اتفاق می‌افتد که البته تخلف بزرگتر این دسته مداخله غیر مجاز در اموری است که صلاحیت آن را ندارند.

وی افزود: اکثر قریب به اتفاق روانپزشکان پروانه دار به تعرفه‌های مصوب پایبند هستند و تخلفاتی که دیده می‌شود بیشتر از ناحیه افرادی است که به صورت غیر مجاز و بدون پروانه فعالیت می‌کنند یا روانپزشک نیست.

*** ارزان قیمت نبودن خدمات روانشناسی و روانپزشکی
رهنما چیت ساز تصریح کرد: خدمات روانشناسی و روانپزشکی خدمات ارزان قیمتی نیستند و زمان زیادی روانشناس و روانپزشک باید صرف کند و تخصص بالا و مسئولیت بالایی را برای پزشک همراه دارد، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم قیمت این خدمات از این میزان مصوب پایین تر باشد چرا که در حال حاضر نیز شورای عالی بیمه با لحاظ کردن ملاحظاتی مبلغ تعرفه روان پزشکان و روانشناسان را پایین تر از میزان واقعی آن برآورد کرده است.

وی افزود: تعرفه 130 تا 180 هزار تومانی مصوب شورای عالی بیمه تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره برای کارشناسان ارشد و دکترای تخصصی است و در مورد روانپزشکان مبالغ متفاوت است.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی بیان داشت: در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت که سالیانه توسط هیات دولت تصویب می‌شود برای خدمتی مانند روان درمانی فردی مبلغ حدود 360 هزار تومان برای یک جلسه درمانی تعیین شده است که این مبلغ به مراتب نسبت به تعرفه مشابه خود در کشورهای دیگر رقم پایین تری است.

*** ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناسی و مشاوره ای
وی اظهار داشت: ولی متاسفانه به دلیل اینکه در کشور ما توان پرداخت خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای پایین است توان پرداخت همین میزان هم بسیار کم می‌باشد که مسئله توان پرداخت باید توسط بیمه‌ها انجام و پوشش بیمه‌ای صورت بگیرد.

رهنما چیت ساز در ادامه با بیان اینکه خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای خدماتی هستند که مردم ما برای اینکه به سلامت روان خود دست پیدا کنند به آن احتیاج دارند گفت: مسئله اصلی این است که باید چه کنیم که بیمه‌ها برای این خدمات پوشش بهتری انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه خدمات روان درمانی نیاز عمده جامعه ماست و ضرورت دارد بیمه‌ها پوشش بیمه‌ای این خدمات را در اولویت قرار دهند گفت: با توجه به اینکه بیمه‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن این خدمات به تعریف استانداردهایی نیاز دارند، ضروری است هر چه سریعتر این استانداردها تدوین و ابلاغ بشود تا بیمه‌ها این استانداردها را تحت پوشش قرار دهند.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان اینکه به تخلفات تعرفه‌ای که ممکن است توسط پزشکان پروانه دار صورت بگیرد در نظام پزشکی رسیدگی می‌شود بر اهمیت نظارت تاکید کرد و بیان داشت: مردم برای مراجعه به روانپزشکان حتما در سایت سازمان نظام پزشکی و قسمت جستجوی پزشک با جستجوی نام و نام خانوادگی پزشک از تصویر، تخصص و آدرس پزشک مطلع بشوند و تا با درمان‌هایی که توسط افراد ناصالح ارائه می‌شود مواجه نشوند.

*** ضرورت تعیین مجازات‌های بازدارنده برای جرم دخالت در امور پزشکی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مداخله غیر مجاز در امور پزشکی بر اساس قانون سال 1290 یعنی 110 سال پیش جرم محسوب می‌شود و مجازات 4 ماه تا 1 سال حبس را داشته است و پس از آن در قانون مصوب 1334 جرم آن به 6 ماه تا 3 سال حبس افزایش یافته است و در اصلاح قانون مصوب سال 74 مجازات مداخله پزشکی 3 سال تا 10 سال حبس داشته است ولی متاسفانه در اصلاح قانون در سال 1379 مجازات زندان مداخله پزشکی حذف شد گفت: حذف مجازات بازدارنده بزه مداخله در امور پزشکی که به دلیل اینکه مستقیما سلامت مردم را هدف قرار داده بزه بزرگی می‌باشد، معضل بزرگی برای جامعه پزشکی کشور است که از مجلس درخواست می‌شود ماده 3 قانون امور پزشکی اصلاح و مجازات بازدارانده‌ای برای جرم دخالت در امور پزشکی تعریف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.