پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۷
کد مطلب: 57360
۲

جولان آهنگ ‌های ‌سخیف در پلیر نوجوانان

جولان آهنگ ‌های ‌سخیف در پلیر نوجوانان
امروزه در دنیای موسیقی و طرفدارانش، نشانه‌ها حاکی از رواج آهنگ‌هایی است که بین نوجوانان و جوانان طرفدار پیدا کرده و از نظر محتوایی ناپسند است و نه تنها گاهی جنبه اعتراضی دارد بلکه از کلمات ناسزا و توهین آمیز هم در آن استفاده می‌شود. سوال این جاست چرا نوجوانان ما به این گونه سبک‌های موسیقی گرایش پیدا کردند و والدین باید در چه مواقعی، چه واکنشی به این ماجرا داشته باشند؟ در ادامه، نکاتی در همین باره مطرح خواهد شد.

وقتی نوجوان در خانه، درک نمی‌شود
یکی از علل گرایش جوانان به این گونه موسیقی‌ها، نداشتن احساس امنیت در خانه، کنار والدین و دیگر اعضای خانواده است. نوجوانانی که در بین خانواده پذیرفته نشده و مورد توجه قرار نگرفته‌اند، گاهی مجبورند برای جلب توجه والدین، غم یا خشم و هیجانات درونی خود را به صورت اعتراض گونه با شنیدن موسیقی‌هایی با جملاتی که خارج از آداب و قوانین عرف است، نشان دهند.

ناآشنایی با مفهوم احساساتی مانند غم و خشم
همچنین نداشتن اطلاعات کافی از مفهوم احساساتی مثل غم، شادی، محبت، خشم و دیگر حس‌ها و تجربه‌شان در بین دوستان، خانواده، اجتماع و ... است. متاسفانه موسیقی‌هایی که متن آن‌ها کاملا نشان دهنده خشم درونی یک نوجوان است و به صورت کلمات ناسزا و توهین‌آمیز خارج از اخلاقیات از زبان افرادی که نوجوانان آن‌ها را الگو‌های خود قرار می‌دهند شنیده می‌شود، آسیب‌زاست.

شنیدن این سبک موسیقی، استرس‌زاست
روان شناسی از یک سو برای درمان برخی از بیماری‌های روانی، «موسیقی درمانی» را پیشنهاد می‌کند و از سوی دیگر هم تعدادی از سبک‌های آن را کاملا مضر و حتی در مواردی برای قشر‌های گوناگون به خصوص نوجوانان خطرناک معرفی می‌کند. باید در نظر داشت این گونه سبک‌های موسیقی به طور معمول، چون به حالت فریاد و با صدایی خشن و خش‌دار اجرا می‌شوند، استرس‌زا هستند. از منظر کارشناسان علم روان شناسی باید گفت که این سبک به دلیل آثار مخربی که بر روح و روان افراد می‌گذارد، حداقل نباید به عنوان یک شیوه متداول و به صورت عمومی اجرا شود. همچنین نباید نوجوانان در معرض شنیدن مکرر این سبک قرار بگیرند چرا که نه تنها محتوای آن نامناسب است، بلکه ویژگی‌های سمعی دیگر آن هم بسیار مخرب است.

روابط والد و فرزندی بدون کمیت، کیفیت هم نخواهد داشت
برای رفع نگرانی والدین در این حوزه پیشنهاد می‌شود به عنوان اولین قدم، سعی در بهبود روابط خود با فرزند نوجوان‌شان با توجه به در نظر گرفتن شرایط سنی او داشته باشند. در روابط والد و فرزند بدون کمیت، کیفیتی هم وجود نخواهد داشت. نمی‌توانید انتظار داشته باشید فرزندتان همه وقت خود را صرف فعالیت‌هایی کند که والدینش از او انتظار دارند، در صورتی که هیچ زمانی را در طول روز برای گذراندن با نوجوان‌تان نمی‌گذارید.

این زنگ خطر را جدی بگیرید
یکی از بارزترین علامت‌هایی که نشان می‌دهد رابطه شما و نوجوان‌تان نیازمند ترمیم است، مشغولیت نوجوانان به تلف کردن وقت خود در خیابان‌ها یا پارک‌ها، نشستن پای بازی‌های رایانه‌ای یا شنیدن موسیقی‌هایی با محتوای رکیک، ناسزا یا اعتراض گونه است. متاسفانه نوجوانان معمولا نمی‌توانند هیجانات یا احساسات و نیاز‌های درونی خود را بروز دهند. آن‌ها تجربیات زیادی در خصوص بروز هیجانات ندارند و نیاز به الگو یا آموزش چنین مهارت‌هایی توسط مشاور یا روان شناس دارند.

مهارت کنترل خشم و مدیریت غم را به آن‌ها آموزش دهید
خانواده باید محل امنی برای نوجوان و همچنین جایگاه به نمایش گذاشتن استعدادها، خلاقیت و ایده‌های آنان باشد. روان شناسان به کمک خانواده سعی در تشخیص و درمان خشم‌های درونی به جا مانده از گذشته دارند و با آموزش مهارت‌هایی از جمله کنترل خشم، مدیریت غم و اضطراب در بین نوجوانان به کمک خانواده سعی می‌کنند با ایجاد انگیزش و اشتیاق اهداف و ارزش‌های آن‌ها را شناسایی کنند؛ بنابراین اگر متوجه شدید که فرزندتان به چنین آهنگ‌هایی گوش می‌دهد، به جای رفتار‌های هیجانی و جروبحث، با او درباره آسیب‌های این ماجرا صحبت کنید، بگذارید از خشم‌ها و غم‌هایش بگوید، موزیک و ترانه سالم به او معرفی کنید، مهارت‌های زندگی را به او بیاموزید و .... یادتان باشد فرزندان ما سرمایه‌های ما هستند که نیاز است نحوه صحیح شیوه زندگی را در محل امن خانه و خانواده آموزش ببینند.





منبع: زندگی سلام /  روزنامه خراسان
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد