کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کوچینگ و تاب آوری / محمدرضا مقدسی

12 بهمن 1400 ساعت 11:54

به گزارش میگنا تاب ­آوری حرفه­ ای قابلیت حفاظت و حمایت کردن از خود به صورت فعالانه و آگاهانه است.


مطالعات کمی بر روی تاب ­آوری مدیران سازمان­ها انجام شده است، و هدف این مطالعات کشف این موضوع بوده است که چطور این افراد در حالیکه مرتباً منابع­شان تحت چالش قرار می­گیرد تاب­ آور می­مانند.
اگرچه مطالعات تاثیر سه عامل (ویژگی­ شخصیتی، فاکتورهای محافظتی و اکتساب) در این افراد هم مشاهده کرده اند، ولی یافته ها نشان میدهد که عوامل تاثیرگذار دیگری هم راجع به این افراد وجود دارند.
 محققان در مطالعه ­ای که بر روی سیاستمداران، جراحان، پلیس­ های با سابقه و دانشگاهیان انجام دادند متوجه شدند که این افراد رویکردشان در رویارویی با مشکلات، درس گرفتن از سختی­ها است.
زمانی که این افراد در دوران سختی از زندگی قرار داشتند قادر بودند راجع به سختی ­های گذشته و اینکه چه درس­هایی از آنها آموخته بودند تفکر کنند و از آن درس­ها در عمل استفاده کنند. آنها انرژی خود را صرف چیزی می­کردند که می­توانستند کنترلش کنند و در هر حال، حتی در سخت­ ترین شرایط، بقیه­ ابعاد زندگی خود را فراموش نمی­کردند.
همین ویژگی متفاوت، آنها را قادر می­کرد که بتوانند چشم ­انداز خود به آینده را حفظ کنند. در نتیجه­ مطالعه­ ای که بر روی بیست و پنج مدیر موفق تجاری انجام شد، جنی کمپل ( Jenny Campbell )، که یک کوچ اجرایی است، اصطلاح موتور تاب­ آوری(Resilience Engine ) را برای اولین بار به کار برد.
در این مدل، منابعی که فرد در اختیار دارد نقش درون داد را ایفا می­کنند، همچنین فرد یک هدف بیرونی برای خود تعریف کرده است که نیروی پیش برنده­ لازم برای رسیدن به نتیجه و برون داد را برای او تامین میکند. علاوه بر این، چیزی که دورن داد و برون داد را به هم متصل می­کند قابلیت سازگاری و انعطاف پذیری فردی است که در این افراد وجود دارد.
کارهایی که قابلیت سازگاری فردی را تقویت می­کنند استفاده­ درست از انرژی، انجام دادن کارهایی که روحیه را بالا ­می­برند و احساس شادابی ایجاد می­کنند و داشتن چشم ­انداز آینده است. در حقیقت، قابلیت سازگاری فردی به اندازه­ ویژگی­های شخصیتی و تعهد به هدف در میزان تاب­ آوری این افراد تعیین کننده و مهم است.
اگرچه نویسندگان حوزه­ تاب­ آوری راجع به قابلیت سازگاری فردی به عنوان یک عامل درونی فروان مطلب نوشته ­اند، نویسندگانی که در حوزه کسب و کار فعال هستند سعی کرده ­اند این ویژگی فردی را در بازار کار مورد بررسی قرار دهند از آنجایی که بیشتر مراجعان برای مسائل شغلی به کوچ­ ها( رهیاران) مراجعه می­کنند، تاب­ آوری حرفه ­ای جایگاه به خصوصی در کوچینگ پیدا کرده است و هدفش این است که به مراجعان کمک کند رفتارهای جدیدی در خود ایجاد کنند تا بتوانند موفقیت شغلی بهتری در بازار به دست آورند.
در تاب­ آوری حرفه ­ای، به مراجعان کمک می­شود مهارت­های قدیمی خود را کنار بگذراند و شروع به یادگرفتن مهارت­های جدید کنند. حتی ممکن است لازم باشد که این افراد یاد بگیرند به جای اینکه منتظر دیگران باشند تا توانایی­های آنها را ببینند و یا برایشان به دنبال بازار بگردند، بازاریابی فردی را بیاموزند.
در واقع، تمرکز کوچینگ بر این است که افراد بتوانند در بازار کارِ پر نوسان دوام بیاوردند و به طور مستمر تلاش کنند. پس می­توان گفت تعریف تاب ­آوری در تاب ­آوری حرفه­ ای قابلیت حفاظت و حمایت کردن از خود به صورت فعالانه و آگاهانه است.
 


کد مطلب: 57376

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57376/کوچینگ-تاب-آوری-محمدرضا-مقدسی

میگنا
  https://www.migna.ir