سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۸
کد مطلب: 57425
۳

تست اضطراب کتل (CAQ)

تست اضطراب کتل (CAQ)
پرسشنامه استاندارد اضطراب کتل:

پرسشنامه اضطراب کتل، مقیاس اضطرابی است که بر اساس پژوهش های گسترده ای فراهم شده است و موثرترین ابزار برای سنجش و تست اضطراب است. مقیاس اضطراب کتل پژوهش های گسترده ای را شامل می شود و از مؤثرترین ابزاری به حساب می آید که به صورت پرسشنامه ای کوتاه طراحی شده است.

این پرسشنامه مکمل خوبی برای تشخیص بالینی است و نتیجه ای عینی با هدف های پژوهشی در اختیار روانشناس قرار می دهد. این پرسشنامه نیازی به مراقبت و نظارت ندارد و می توان آن را زمانی که مراجعه کننده در اتاق انتظار است، در اختیارش قرار داد.

پرسشنامه اضطراب کتل (CAQ) توسط ریموند برنارد کتل ساخته شده است. این مقیاس شامل ۴۰ سوال است که مقیاس اضطراب تست ۱۶ عاملی شخصیت کتل را تشکیل می‌دهد. ۲۰ سوال اول اضطراب پنهان (صفت) و ۲۰ سوال دوم اضطراب آشکار (حالت) را اندازه‌گیری می‌کند.

مقياس اضطراب را مي توان در هر دو جنس در همه سنين بعد از 15-14 سالگي در اكثر فرهنگ ها بكار بست.
اين اضطراب آشكار و نشانه دار و اضطراب پنهان كه هشيارانه بكار نمي افتد تمايز ايجاد مي نمايند.

اضطراب پاسخ طبیعی بدن به محرک های استرس زا و تنش زا است. این حالت در مواجه با ترس یا دلهره ای که به آینده مربوط می شود رخ می دهد.

اضطراب عبارت است از واکنش فرد در مقابل یک موقعیت ضربه آمیز، یعنی موقعیتی که تحت تأثیر شدیدتر شدن تحریکات (اعم از محرکات بیرونی یا درونی) واقع شده و فرد در مهار کردن آن، ناتوان است (آزاد، ۱۳۷۴).



علائمی که در تست اضطراب کتل مورد بررسی قرار می گیرند
اضطراب با توجه به خصوصیات فردی و محرک های بیرونی، علائم گوناگون و متفاوتی دارد. نشانه های اضطراب ممکن است از احساس حالت های غیر طبیعی در شکم تا تپش قلب متغییر باشند. برخی افراد به صورت کلی و بی دلیل نگران اند و برخی دیگر بر اثر رویداد خاصی دچار تنش و علائم اضطراب می شوند.

نشانه های اضطراب از فردی به فردی دیگر متفاوت است؛ به همین خاطر لازم است بدانید چه چیزهایی موجب ایجاد تنش و نگرانی در شما می شوند.

برای تشخیص میزان و شدت اضطرابتان لازم است در مورد انواع علائم اضطرابی که ممکن است تجربه کنید آگاهی خود را افزایش دهید. با استفاده از تست های سنجش اضطراب مانند تست اضطراب کتل می توانید میزان و شدت استرس خود را بیابید و از راهنمایی ها و توضیحات انتهایی این تست بهره مند شوید.

برخی از مهم ترین علائم اضطراب که در تست اضطراب کتل نیز مورد بررسی قرار می گیرند شامل موارد زیر است:
_ افزایش ضربان قلب و تپش قلب شدید
_ نفس کشیدن سریع و پی در پی
_ احساس بی قراری
_ مشکل در تمرکز کردن
_ اختلال در خواب (بی خوابی)
_ عرق کردن دست ها و پاها و یخ زدن دست و پا
_ خشکی دهان
_ حالت تهوع
_ گرفتگی عضلات
_ سرگیجه

اختلالات اضطرابی
این که از رفتن به مکانی جدید، شروع کار جدید یا امتحان کردن چیزی احساس نگرانی داشته باشید، طبیعی است؛ هر چند که این نوع نگرانی ها و اضطراب ها ناخوشایند به نظر می رسند اما انگیزه شما را برای انجام کارهای سخت تر و بهتر افزایش می دهند. این نوع اضطراب ها معمولی و گذرا هستند و تداخلی در زندگی روزمره شما ایجاد نمی کنند. اما آنچه که به عنوان اختلال اضطرابی از آن یاد می کنیم، طولانی مدت بوده و مانع از این می شود که به فرد به درستی فعالیت های روزانه خود را انجام دهد. در واقع باعث ایجاد اختلال در تمام جنبه های زندگی می شود.

اختلالات اضطرابی شما را از کارهایی که از آن ها لذت می برید منع می کنند. در موارد شدید اضطراب باعث می شود نتوانید به راحتی سوار آسانسور شوید، از خونه بیرون بیایید و یا از خیابان عبور کنید. در صورتی که اختلالات اضطرابی مورد درمان قرار نگیرند، علائم آن ها روز به روز شدیدتر می شوند. این اختلالات می توانند هر کسی را در هر جنسیت و سنی تحت تأثیر قرار دهند. طبق تحقیقات انجام شده زنان بیشتر از مردان به اختلالات اضطرابی دچار می شوند. برای کسب اطلاعات بیش تر در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

انواع اختلالات اضطرابی
در این بخش از مقاله تست اضطراب کتل به بررسی انواع اختلالات اضطرابی پرداخته ایم. اضطراب انواع گوناگونی دارد و هر کدام بر اساس علائم خاصی که دارند دسته بندی می شوند.

انواع اختلالات اضطرابی
بر اساس آخرین ملاک های تشخیصی روانپزشکی شامل موارد زیر است که به اختصار در مورد ان ها توضیح داده ایم.

اختلال پنیک: حملات مکرر هراس که با علائم استرس، تپش قلب، عرق کردن، ناتوانی در نفس کشیدن و… همراه است و در مواقع غیر منتظره رخ می دهد. فرد مدام از اینکه باز هم دچار حمله هراس شود، وحشت زده است.

فوبیا یا اختلال هراس: ترس بیش از حد، غیر منطقی و بیمار گونه از یک موقعیت، یک شئ و یا فعالیت خاص. مانند ترس از آب، ترس از حیوانات و…

اختلال اضطراب اجتماعی: ترس از حضور در جمع و هراس از اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرد.
اختلال اضطراب جدایی‌: این ترس بیشتر در کودکان بروز پیدا می کند و نگرانی بابت دوری از خانه یا دور شدن از عزیزان است.
اختلال اضطراب بیماری: فرد مبتلا اضطراب شدیدی از بیمار شدن دارد.


اضطراب و استرس چه تفاوتی با هم دارند؟
استرس و اضطراب اغلب یکسان تعریف می شوند اما به لحاظ کاربردی با یکدیگر تفاوت دارند. علت های بروز استرس و اضطراب با یکدیگر متفاوت است. استرس بیشتر بر فشارهای بیرونی تمرکز دارد به این صورت که وقتی افراد دچار استرس می شوند خود منبع استرس و نگرانی شان را می دانند و پس از پایان موقعیت استرس زا، علائم نیز از بین می روند. اما در مورد اضطراب به این صورت نیست؛ علت اضطراب به سختی تشخیص داده می شود و در بسیاری موارد بدون دلیل رخ می دهد.

فردی که می گوید دلم آشوب است و دلیل ان را نمی داند، اضطراب دارد. استرس ممکن است زمینه ساز اضطراب باشد؛ به همین دلیل استفاده از روش های مدیریت استرس، در بلند مدت به کاهش نگرانی ها کمک می کند.

استرس و اضطراب بخش جدا نشدنی از زندگی انسان هستند اما در صورتی که مدت های طولانی ادامه یابند، سلامت جسم و روان را به خطر می اندازند. جهت تشخیص اینکه استرس دارید یا اضطراب و همچنین برای یادگیری روش های مقابله با ان ها می توانید از تست ها مانند تست اضطراب کتل استفاده کنید.


تشخیص اضطراب
در صورتی که نشانه های اضطراب را به صورت مداوم در خود مشاهده کردید لازم است پیش از هر چیز تحت معاینات دقیق پزشکی قرار بگیرید. گاه اضطراب از یک بیماری جسمانی نشأت می گیرد و با درمان آن بیماری اضطراب نیز از بین می رود. پزشک با توجه به اظهارات بیمار از شدت، طول مدت نشانه ها، زمان شروع آن ها، عواملی که باعث بروز علائم اضطراب می شوند و در نهایت رفتارها و حالت های او، دست به تشخیص می زند. در صورتی که اضطراب بیمار منشأ جسمانی نداشته باشد، او را به روانپزشک و یا روانشناس ارجاع می دهد. روانشناس با استفاده از مصاحبه بالینی به همراه تست های مرتبط مانند تست اضطراب کتل تشخیص قطعی در مورد نوع و شدت اضطراب را به شما می دهد و یک برنامه درمانی در اختیارتان قرار می دهد.

تست اضطراب چیست؟
پیش از آن که به سراغ تست اضطراب کتل برویم، لازم است با مفهموم و کاربرد تست اضطراب آشنا شویم. تست اضطراب ابزاری است که با استفاده از آن می توان میزان و نوع اضطراب را سنجید. تست های زیادی برای ارزیابی و سنجش استرس و اضطراب توسط محققان و روانشناسان معروف طراحی شده است که از جمله آن ها می توان تست اضطراب کتل، تست اضطراب بک و تست اضطراب همیلتون را نام برد. تمام این تست ها و آزمون ها به روانشناسان کمک می کنند تا بتوانند راحت تر سطح و میزان اضطراب مراجعه کنندگان خود را مورد ارزیابی قرار دهند و راه کارهای درمانی متناسب با آن ها را در اختیارشان قرار دهند.

اجرای تست اضطراب کتل
درمانگر برگه تست را مقابل فرد مراجعه کننده قرار می دهد و از او می خواهد تا به 40 سؤال پاسخ بدهد. این سؤالات بیانگر مشکلاتی هستند که افراد گاه و بی گاه در زندگی با آن ها مواجه می شوند. بهتر است به آزمودنی نگویند که این یک تست اضطراب است بلکه فرد مراجعه کننده باید برگه پرسشنامه را به عنوان یک آزمون خود تحلیلگری ببینند. لازم است با صداقت به سؤالات پاسخ دهید و درمانگر شما را از محرمانه بودن نتایج مطمئن سازد. پاسخ ها بر روی برگه پرسشنامه علامت زده می شوند و مهلت پاسخ به آن ها حدودا 5 دقیقه است. اولین جوابی را که پس از مشاهده هر سوال به نظرتان می آید درست ترین جواب است. سه گزینه برای هر سؤال وجود دارد که لازم است دور یکی از آن ها را خط بکشید. گزینه وسط شامل “گاهی، بین این دو” می شود. این دو گزینه برای مواقعی است که شما بین دو گزینه دیگر شک دارید و به هیچ وجه نمی توانید دست به انتخاب بزنید. اما پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از این گزینه استفاده نکنید تا پاسخ های شما قطعی باشند. هیچ سؤالی را بدون پاسخ نگذارید. همچنین اولین پاسخی که در لحظه به نظرتان می آید را علامت بزنید نه بر حسب آنچه که در گذشته و یا معمولا فکر می کنید. ممکن است قبلا هم به سؤالات مشابهی پاسخ داده باشید، آن ها را فراموش کنید و توجه داشته باشید که پاسخ های شما دقیقا باید بیان گر احساس کنونی شما در لحظه باشند.

در این پژوهش منظور از اضطراب کتل نمره­ای است که کارکنان به سوالات ۴۰ گویه ای پرسشنامه اضطراب کتل می­دهند.

سه گزینه برای هر سؤال وجود دارد که لازم است دور یکی از آن ها را خط بکشید. گزینه وسط شامل “گاهی، بین این دو” می شود. این دو گزینه برای مواقعی است که شما بین دو گزینه دیگر شک دارید و به هیچ وجه نمی توانید دست به انتخاب بزنید. اما پیشنهاد می کنیم تا حد امکان از این گزینه استفاده نکنید تا پاسخ های شما قطعی باشند. هیچ سؤالی را بدون پاسخ نگذارید.

همچنین اولین پاسخی که در لحظه به نظرتان می آید را علامت بزنید نه بر حسب آنچه که در گذشته و یا معمولا فکر می کنید. ممکن است قبلا هم به سؤالات مشابهی پاسخ داده باشید، آن ها را فراموش کنید و توجه داشته باشید که پاسخ های شما دقیقا باید بیان گر احساس کنونی شما در لحظه باشند.
 
 
پرسشنامه تست اضطراب کتل
1 _ علاقه من به مردم یا سرگرمی ها خیلی زود عوض می شود .
درست
بین این دو
نادرست
 
2 _ حتی اگر اشخاص نظر خوبی به من نداشته باشند ، آرامش كامل خود را از دست نمی دهم .
درست
بین این دو
نادرست
 
3 _ قبل از اظهار نظر تأمل می كنم تا مطمئن شوم آنچه می گویم درست است.
درست
بین این دو
نادرست
 
نکته
تست ها به تنهایی ابزار کاملی برای سنجش و تشخیص اضطراب نیستند به همین خاطر لازم است برای تشخیص قطعی و درست حتما به روانشناس مراجعه کنید.

سوالات:
۱ توجه من نسبت به اشخاص یا سرگرمی ها تقریباً به سرعت تغییر می کند.
۲ اگر اشخاص نظر خوبی به من ندارند این امر مانع آرامش فکری کمال من نمی شود.
۳ قبل از اینکه عقیده خود را ابراز کنم،دوست دارم نسبت به صحت انچه می خواهم بگویم، کاملاً مطمئن باشم.
۴ تمایل دارم که خود را به دست احساسات حسادت آمیز بسپارم.

۵ اگر قرار باشد که زندگیم را دوباره شروع کنم:
الف- آن را به گونه ای متفاوت سازمان خواهم داد.
ب- دلم می خواهد همانطور باشد که قبلاً بوده است.
ج- بین این دو ۶ والدینم را در مورد همه مسائل تحسین می کنم.

۷ اگر پاسخ “نه” بشنوم ناراحت می شوم حتی وقتی می دانم که آن چیزی که می خواهیم غیر ممکن است.
۸ وقتی با من رفتاری دوستانه تر از آن دارند که انتظار داشته ام.، در مورد درستکاری فرد تردید می کنم.
۹ والدینم (یا کسانی که من را بزرگ کرده اند)، وقتی دستوراتی می دادند یا اطاعت من را خواستار می شدند:
الف- همواره بسیار معقول بودند.
ب- غالباً نامعقول بودند.
ج- به ندرت معقول بوده اند

۱۰ نیاز من به دوستانم بیشتر از نیاز آن ها به من است.
۱۱ من یقین دارم که می توانم نیرو هایم را بسیج کنم تا با یک مشکل ناگهانی مقابله کنم.
۱۲ وقتی بچه بودم از تاریکی می ترسیدم.
۱۳ دیگران گاهی به من می گویند که به آسانی هیجان را در صدایم و رفتارم نشان می دهم.

۱۴ اگر اشخاص از ملاطفت من سؤ استفاده کنند:
الف- احساساتم جریحه دار می شود. کینه به دل می گیرم
ب- به زودی فراموش می کنم و می بخشم

۱۵ انتقاد بسیاری از اشخاص به جای اینکه به من کمک کند، مرا ناراحت می کنند.
۱۶ غالباً برایم اتفاق می افتد که خیلی زود علیه اشخاص خشمگین می شوم.
۱۷ احساس اضطراب می کنم، مثل اینکه چیزی می خواهم بدون آن که بدانم آن چیست.
۱۸ گاهی از خودم می پرسم که آیا اشخاصی که با آنها صحبت می کنم واقعاً به آنچه می گویم علاقمند هستند؟
۱۹ من هرگز احساس مبهم ناراحتی هایی مانند دردهای نامعین، اختلالات هاضمه، احساس ضربان قلب و غیره نداشته ام.
۲۰ در موقع صحبت با بعضی از افراد ، انقدر ناراحت می شوم که به سختی جرأت حرف زدن دارم.
۲۱ به هنگام انجام کاری، من بیشتر از اغلب اشخاص، نیرو مصرف می کنم، چون آن را با “تمام قوا” انجام می دهم.
۲۲ همواره به خود می گویم که حواس پرت نباشم و جزئیات را فراموش نکنم.
۲۳ هر اندازه موانع،برایم مشکل و ناخوشایند باشند من ایستادگی می کنم و هدف های نخستین خود را حفظ می کنم.
۲۴ من در موقعیت های مشکل، هیجان زده و سردرگم می شوم.
۲۵ من گاهی کابوس هایی میبینم که خوابم را مختل می کنم.
۲۶ وقتی در مقابل مشکلات قرار می گیرم، همواره به اندازه کافی نیرو دارم.
۲۷ گاهی خود را مجبور می بینم که چیزهایی را بدون دلیل موجه، بشمارم.
۲۸ غالب اشخاص تا حدودی روحیه ای عجیب دارند هر چند مایل به پذیرفتن آن نیستند.
۲۹ وقتی در مقابل دیگران مرتکب اشتباه می شوم می توانم سریعاً آن را فراموش کنم.
۳۰ من احساس بد خلقی می کنم و نمی خواهم فرد یا افراد دیگر را ببینم:
۳۱ در مقابل بد بیاری ها، تقریباً به گریه می افتم.
۳۲ حتی در میان جمع گاهی احساس تنهایی و بی ارزشی بر من چیره می شود.
۳۳ به هنگام شب بیدار می شوم و بدلیل هجوم افکار، به سختی می توانم بخوابم.
۳۴ حتی اگر مشکلی برایم پیش بیاید، معمولاً حالم خوب است.
۳۵ گاهی برای چیزهای بسیار کوچک، احساس گناه یا پشیمانی می کنم.
۳۶ اعصابم آنقدر تحریک شده است که بعضی صدا ها مثل صدای درب، به نظرم غیر قابل تحمّل می آیند و مرتعشم می کند.
۳۷ اگر چیزی به شدت ناراحتم کند، معمولاً آرامشم را خیلی زود به دست می آورم.
۳۸ وقتی به کار مشکلی فکر می کنم که باید انجام دهم، تمایل به لرزیدن و یا عرق کردن دارم.
۳۹ معمولاً وقتی به رخت خواب می روم، به سرعت خوابم می برد.
۴۰ وقتی به چیزهایی فکر می کنم که اندکی پیش فکرم را مشغول کرده و توجهم را به خود جلب کرده بودند، گاهی دچار حالت تنش یا ناآرامی می شوم.


آزمونگری که پنجرة تصحیح در اختیار ندارد می تواند پاسخ های آزمودنی را با مراجعه به فهرست نمره گذاری تصحیح کند. شمارة ردیف های این فعرست با شمارة ردیف های پرسشنامه مطابقت دارند.
 
پس تز تعیین نمره های پاسخ های پرسشنامه باید مجموع نمره های 20 پرسش نخست ( از پرسش یک تا 20) و 20 پرسش بعدی ( از 21 تا 40) را به طور جداگانه مشخص کنیم سپس جمع کل نمره ها را به دست آوریم.

نمره خامی که به دست می آید با مراجعه به جدول شماره 1 به نمره های طراز شده تبدیل می گردد . بدین ترتیب موضع آزمودنی نسبت به عامل اضطراب مشخص می شود.


جدول شمارة 1- هنجار گزینی نمرة کلی اضطراب
نمره طراز شده نمره های خام زنان نمره های خام مردان
0 0-14 0-10
1 15-18 11-14
2 19-23 15-19
3 24-27 20-23
4 28-31 24-27
5 32-36 28-32
6 37-40 33-36
7 41-44 37-40
8 45-49 41-45
9 50-53 46-49
10 54-80 50-80

سپس با مراجعه به جدول شمارة 2، جمع نمره های آزمودنی را در هر محاسبه می کنیم و براساس جدول شمارة 3، نمره های خام مؤلفه های مختلف شخصیت رت به نمره های طراز شده تبدیل می نمائیم.


جدول شمارة 2- تعداد و نمره های مواد مربوط به 5 عامل نخستین شخصیت
عوامل نخستین شخصیت تعداد مواد نمرات موادی که معرف عوامل هستند
81،2،3،4،21،22،23،24
65،6،7،25،26،27
48،9،28،29
1210،11،12،13،14،15،
30،31،32،33،34،35
1016،17،18،19،20
36،37،38،39،40

سپس می توان در این آزمونگری، تفسیرهای کیفی . بالینی را که براساس مشاهده دربارة بیمار در لحظة به کاربستن تست با نخستین جلسه مشورتی که پشت سر گذاشته است به دست آمده اند به نتایج افزود و بالاهره می توان جذدول نتایج را با افزئدن خلاصة تشخیص که هم از داده های استاندارد شدة تست و هم از کیفیّات و واکنشهای گرد آوری شده در جلسة مشورتی منتج شده اند، کامل کرد.

 
پس می توان نمره نهایی آزمودنی را از بین سه نوع نمرة ممکن، انتخاب کرد:
  • فقط یک نمره که نمره کل اضطراب است: در بسیاری از موارد تنها دادة مورد نیاز همین نمره است.
    این نمره جمع امتیازاتی است که از 40 مادة تست به دست آمده اند. پس این نمره در عین حال مجموع دو نمرة الف ( جمع 20 پرسش اول) و ب ( جمع 20 پرسش بعدی) نیز هست.

    تمایز بین دو نمره:
    الف- اضطراب پنهان یا جمع امتیازات مربوط به مواد 1 تا 20
    ب- اضطراب آشکار یا نشانه ای کخ مجموعة امتیازات مواد 21 تا 40 است.

    تمایز بین پنج نمره ای که با ساختهای شخصیتی که در اضطراب مداخله دارند مطابقت می نماید. یعنی عملاً امتیازاتی که برای مواد بخش های (-)3Q، (-)C، L و 4Q به دست آمده اند.
نمره اول  یعنی طراز اضطراب کلی مستلزم هیچ نوع تبین یا توصیف اضافی نیست.
نمره های دوم به منظور تعیین میزان هوشیاری یا عدم هوشیاری بیمار نسبت بع اضطراب خویش است.
تمایز سوم بعنب تمایز بین پنج مؤلفه به صورتی که در تصحیح خاطر نشان گردید، تحقق می یابد.

باید در اینجا خاطر نشان ساخت که روانشناسی که به این تمایز علاقمند است با به کار بستن تست 16 عامل شخصیت که در آن هر عامل ب مبنای 20 تا 30 مادة مورد ارزشیابی قرار گرفته است، اطلاعات بیشتری کسب خواهد کرد.

قابل ذکر است که از بین سه نمرة یاد شده، نمرة دوم در وضع کنونی برای تعیین رابطة کلی بین اضطراب پنهان و اضطراب آشکار به کار گرفته می شود و ارزش آن باید در پرتو تجربة بالینی دربارة تست، مورد تفسیر قرار گیردو اما نمره های یک و سه به عکس باید پس از تغییر فوری آنها به نمره های طراز شدهريال مورد تفسیر واقع شوند.

همچنین باید یاد آور شد که نمرة طراز شده ای که بین 4 تا 6 باشد، نشان دهندة درجة متوسط اضطراب است.

نمره ای که بین صفر تا 3 باشد نشان دهندة شخصی آرام، بلغمی، پابرجا و راحت و تنش زدوده است و تفاوت نمرات بر حسب تشخیص بالینی برای روان آزرده های مضطرب در جدول شمارة 4 آورده شده است.

نمره ای که 7 یا 8 باشد نشانگر شخصی است که ممکن است به طور مشخص یک روان آزرده مضطرب باشد.

و بالاخره نمرة 9 یا 10 معرف فردی است که به وضوح ، خواه به منظور اصاح موقعیت خود خواه به منظور مشورت یا روان درمان گری به کمک نیاز دارد.


پاسخنامه
پاسخگوی گرامی اطفاً با دقت پاسخ خود را از بین موارد توضیح داده شده سؤالات، انتخاب و به ترتیبی که شرح داده می شود، در پاسخنامه علامت گذاری کنید:

(1) منظور از کلمه راست در ستون اوّل پاسخنامه، جوابهایی است که ابتدا نوشته شده و بیشتر جنبه مثبت دارد مانند: بله، غالباً درست و ... .

(2) منظور از وسط در پاسخنامه جوابهایی است که نه مثبت است و نه منفی مثل بین این دو، مردد، گاهی و ... .

(3) طبیعتاً منظور از چپ در پاسخنامه، جوابهایی منفی مانند نه، غلط، هرگز و ... می باشد.


روایی و پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می­گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه­گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می­دهد.

این مقیاس براساس پژوهشهای گسترده ای مورد بررسی قرار گرفته و احتمالاً موثرترین ابزاری است که به صورت یک پرسشنامه کوتاه و برای سنجش اضطراب، فراهم آمده است.

این پرسشنامه در حیطه تست های عینی جای می گیرد و دارای اعتبار است. همچنین، پرسشنامه فوق دارای نرم (هنجار) می باشد که می تواند در تفسیر نمرات، آزمونگر را یاری دهد. ضریب اعتبار این پرسشنامه را 72/0 گزارش داده اند.

این پرسشنامه به طور دقیق می تواند جنبه های فیزیولوژیک اضطراب را بر طبق عوارض مشهود آن، اندازه گیری می کند. این پرسشنامه از آغاز سال 1367 با همکاری گروهی از دانشجویان روانشناسی دانشگاه تهران، هنجاریابی شده است (کرمی، 1382).

اعتبار این آزمون که از طریق اجرای مجدد آن و به دفعات متعدد صورت گرفته همیشه بالاتر از 70/0 بوده است و قابلیت تمایز بین افراد مضطرب و طبیعی را دارد (گنجی، 1379).

در پژوهش هومن و همکاران (1390)، ضریب اعتبار مقیاس اضطراب کتل برابر 768/0 و خطای استاندارد آن 007/5 است.
نام متغیر میزان آلفای کرونباخ
اضطراب کتل 72/0



منابع :
گنجی، حمزه، ارزیابی شخصیت، نشر ساوالان،
هومن، حیدر علی؛ وطن خواه، حمیدرضا؛ حاتمی کیا، افسانه؛ احمدی سرتختی، عماالدرین. (1390). همترازسازی دو آزمون اضطراب کتل و اشپیلبرگر در دبیرستانهای شهر تهران.پاییز 1390، دوره 3، شماره 11.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!