پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۸:۰۵
کد مطلب: 57445
۳

کاهش وزن و سیستم عصبی / عفت حیدری

کاهش وزن و سیستم عصبی / عفت حیدری
در کل سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک با هم کار می­کنند؛ اما عملکردهای مختلفی دارند.نقش عصلی سیستم عصبی پاراسمپاتیک آن است که ما را در امنیت نگه دارد.بنابراین وقتی استرس زده هستیم؛ سیستم عصبی پاراسمپاتیک ضربان قلب و تنفس ما را افزایش داده و کورتیزول را آزاد می کند و خون را از دستگاه کوارش به ماهیچه ها هدایت می­کند تا به ما انرژی برای جنگ و گریز را بدهد.

اگر استرس روحی و یا عاطفی را تجربه می­کنیم؛ سیستم های بدنی ما ناسالم و در نتیجه استرس زا بوده و بنابراین سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک کرده و می­بینیم که سیستم ما دچار بار اضافه می­شود.سیستم عصبی سپماتیک ماهیتا کاتابولیک است. ( متابولیسم کاتابولیک باعث تخریب ترکیبات پیچیده و بافتهای بدن می­شود. این متابولیسم انرژی را آزاد می­کند.
بدن وقتی یک منبع انرژی مورد نیاز است از سوختگی استفاده می کند.ورزش پایدار با شدت بالا مانند اجرای یک ماراتن می تواند منجر به کاتابولیسم عضلات شود؛ زیرا بدن نیاز به تجزیه پروتئین برای یک منبع انرژی دارد.)تحریک بیش از حد سیستم عصبی سمپاتیک باعث افزایش ترشح کورتیزول می­شود که بافتهای ماهیچه ایی را می شکند و تجزیه می­کند.
آنچه که ممکن است شما متوجه آن نشوید؛آن است که ورزش خیلی شدید ماهیت سپماتیک است؛یعنی ضربان قلب و تنفس و حرارت بدن را افزایش می­دهد و در نتیجه کورتیزول را در بدن ترشح می­کند که باعث می شود بدن چربی ها را بسوزاند و تولید هورمونهای جنسی ما را قطع کند.
وقتی بدن با تهدید مواجه می­شود ( یادتان باشد که اگر در باره استرس عاطفی یا روحی صحبت می کنیم؛ ممکن است هرگز با آن مواجه نشویم)؛ سیستم عصبی پاراسمپاتیک ضربان قلب و تعداد تنفس شما را کند می­کند و خون را به دستگاه گوارش بر می­گرداند؛ طوری که بتوانیم غذای خود را هضم و خوب تغذیه شویم.
روی ترمیم بافتهایی که در نبرد ما تخریب شده اند؛ کار می کند و اجازه می دهد که نیروی جنسی یا لیبدو حفظ شود. وقتی بدن شما حس می کند که در معرض خطر قرار گرفته ؛ غریزه بقا به بدن اجازه نمی دهد که به مسائل جنسی فکر کند!
سیستم عصبی پاراسمپاتیک وقتی زود به رختخواب برویم؛ می تواند کار شگفت انگیز خود را در طول شب انجام دهد.اگر ما آدم شب باشیم یعنی ترجیح بدهیم که شبها بیدار بمانیم؛ به قول معروف مثل جغد شبها را بیدار بمانیم؛ آن وقت کورتیزول طبیعتا حدود ساعت 2 بامداد شروع به افزایش می کند.هر بار که ما شبها کمتربخوابیم و دیرتر به رختخواب برویم؛سیستم عصبی پاراسمپاتیک وقت کمتری دارد که به کارش بپردازد.
سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک طراحی شده اند تا یکدیگر را متعادل کنند و تمرین با شدت بالا منجر به از دست دادن چربی در کسانی می شود که سیستم عصبی متعادل تری دارند؛ از آنجایی که بافت ماهیچه ایی در زمان استراحت بین ورزش ها توسط سیستم عصبی پاراسمپاتیک ساخته می شود.
 
کسانی که نمی توانند با وجود ورزش شدید؛ چربی های اضافه را از دست بدهند؛ به احتمال قوی سیستم سمپاتیک قوی و در نتیجه سیستم عصبی پاراسمپاتیک ضعیف تری دارند. در موقعیت هایی نظیر این موقعیت جایی که استرس سیستماتیک زیادی از همه جا به بدن به نوعی تحمیل می شود؛ ورزش شدید عدم تعادل سیستم عصبی را با افزودن بار سمپاتیک فرد و اثر متقابل آن را تشدید می کند.به این دلیل است که اگر سیستم های بدنی شما درست و مناسب کار نکنند؛ کم کردن کالری مصرفی  و یا سوزاندن کالری ها به حل چالش چربی بدن شما کمکی نخواهد کرد.
 
حتی بدون در نظر گرفتن نگرانی و اضطرابی که مردم امروز روز در جهان ما به لحاظ چالش های روابط و استرسهای مالی و نگرانی در باره مشکلات؛ حفظ تناسب اندام و کاهش وزن و پیامدهای رژیم غذایی نامناسب ؛ سیستم عصبی سمپاتیک شما ممکن است تحت فشار زیادی قرار داشته باشد.بنابراین خیلی  از مردم حتی نمی دانند که مضطرب و استرس زده هستند.این امر نگران کننده است ولی آنقدر متداول شده است که اگر به این سبک زندگی نکنی؛ انگار استثنا می شوی.
 
علاوه بر این کاهش بار سمپاتیک برای کاهش وزن ضروری است  اگر سیستم عصبی سپماتیک کنترل اوضاع را در دست داشته باشد.
فعالیت
تمرین موثر برای کسانی که سیستم عصبی سمپاتیک در آنها اوضاع را به دست گرفته است؛ آن چیزی است که به قول من ورزش های ین نامیده می شود( ین نیروی لطیف و زنانه بر عکس یانگ نیروی مردانه است) ورزشهایی مثل تای چی؛ چی کونگ؛ یوگا یا هر نوع ورزشی که به آرامی انجام می شود. ورزشهایی که تنفس آگاهانه در آنها نقش دارد. این نوع ورزش به افزایش فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک و در نتیجه به تعادل سیستم عصبی خود کار کمک می کند.وقتی سیستم عصبی بدن بهتر متعادل شود؛ چربی بدن براحتی سوزانده و مصرف می شود.
 
اهمیت سیستم عصبی سپماتیک
اکثر زنانی که من در محل کارم می بینم یا زنانی که در خیابان ملاقات می کنم؛ سیستم عصبی سمپاتیک قوی دارند. درک آنها از آنچه که مجبورند در طول روز انجام دهند؛ آنها را تحت فشار قرار می دهد. آنها معمولا تولید آدرنالین خود را بالا برده و با مصرف کافئین بیشتر در صبح ها؛سیستم عصبی خود را وادار به فعالیت بیشتر می کنند.حتی آرامترین و ساکت ترین زنان هم در دل مضطرب و ناراحت اند.و صبحهای خود را با مصرف قهوه شروع می کنند. برای برخی از آنها مصرف یک نوشیدنی کافئین دار کافی است که به کوچکترین مسائل واکنش بیش از حد نشان دهند و چربی سوزی بدن و آرامش آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
هورمون زنانه پروژسترون که آرامبخش بوده و ضد اضطراب است؛ عمدتا به دلیل ترشح کورتیزول بالا ( هورمون استرس ) و هورمون استروژن زیاد( هورمونی که از غذا و محیط زیست و چرخه کبدی تولید می شود و اغلب در نتیجه تکیه زیادی به الکل برای آرامش است و البته به دلیل ترشح بیش از حد آن منجر به احساس شتابزدگی و واکنش زیادی نشان دادن به مسائل می شود؛ و ممکن است در خلال عادت ماهانه این وضعیت بدتر شود. زنان در چنین حالتی عصرها بیشتر به مصرف قهوه و هله هوله رو می آورند و این کار به جای آنکه استرس بدن را پایین بیاورد؛ بیشتر به تشدید آن دامن می زند.

در اوج مشکلات فیزیکی واکنش های عاطفی قرار دارند که به درد ما نمی خورند و ما را در یک وضعیت سمپاتیک نگه می دارند. به عنوان کودک این الگوهای عاطفی احتمالا ما را به شکلی محافظت می کردند؛ اما به عنوان افراد بالغ آنها برای سلامت روان و جسم ما اغلب مهم و حیاتی اند.من چند موردی از الگوهای معمول عاطفی را در زنان شتابزده میتوان مشاهده کرد .
 

برگرفته از کتاب سندرم زن شتابزده.
نوشته دکتر لی بی ویور.
برگردان عفت حیدری . زمستان 1400
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد