شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۹
کد مطلب: 57481
۴
معرفی کتاب

ذهن آگاهی روزمره برای اختلال وسواسی جبری

Everyday mindfulness for OCD : tips, tricks & skills for living joyfully
ذهن آگاهی روزمره برای اختلال وسواسی جبری
این کتاب توسط دکتر جواد خلعتبری ، مهین اکسیر ، مریم جوادی و سعید مرادی وفا ترجمه و توسط  انتشارات رابو در 194 صفحه منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
اگر در این اختلال تازه ‌وارد هستید، نکته‌ها و ابزارهای موجود در این کتاب می‌تواند در بهبودی شما مؤثر باشد، اما توصیه می‌کنیم با رفتار درمانی شناختی و مواجهه و جلوگیری از پاسخ و یک متخصص اختلال وسواس جبری شروع کنید یا در صورت عدم انتخاب این گزینه، خوددرمانی را با استفاده از یکی از منابع خودیاری در دسترس انجام دهید.

این کتاب مانند کتابچه راهنمای کاربردی برای مدیریت طولانی‌مدت اختلال وسواسی جبری است که به سه قسمت ذهن، آگاهی و شفقت خود، ابزار و بازی‌های روزانه برای ترویج زندگی شاد و جنبه‌های مختلف تسلط طولانی‌مدت بر روی این اختلال تقسیم می‌شود.

فصل یک دو عنصر اساسی را برای افزایش تسلط بر اختلال وسواسی جبری مورد بحث قرار می‌دهد:

ذهن آگاهی و شفقت خود.
تغییر دیدگاهی که ذهن آگاهی در اختیار ما قرار می‌دهد می‌تواند برای افزایش مواردی را که در هدایت اختلال وسواسی جبری کارایی دارند و کاهش آنچه کارایی ندارد، استفاده کنیم. در قسمت یک مفاهیم اساسی ذهن آگاهی را آن‌چنان‌که در مورد اختلال وسواسی جبری به کار می‌آید مرور می‌کنیم و به نقش مراقبه به‌عنوان ابزاری برای افزایش مهارت‌های ذهن آگاهی پرداخته می‌شود.

در قسمت دو به مؤلفه اساسی شفقت خود خواهیم پرداخت. شما فردی هستید که با این اختلال زندگی می‌کنید و همچنین فردی هستید که می‌خواهید بر آن تسلط پیدا کنید؛ بنابراین یادگیری دوست داشتن و حمایت از خود با شفقت یک عنصر اصلی در آموختن تسلط بر اختلال وسواسی جبری شما است.

این دو مفهوم، ذهن آگاهی و شفقت خود در همۀ قسمت‌های کتاب یافت می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از اینکه به سراغ ابزارها و نکته‌های فصل دو بروید خواندن فصل یک را کامل کنید.

فصل دو از ابزارها، نکته‌ها و بازی‌هایی تشکیل‌شده است که می‌توانید در تجربه روزانه خود از اختلال وسواسی جبری بگنجانید.

در فصل سه انواع مختلفی از مراقبه‌ها و رفتارهای شفقت خود را توصیف می‌کنیم و همچنین نکته‌هایی برای فکر کردن با آگاهی بیشتر در مورد افکار ناخواسته‌تان می‌گوییم. فصل چهار شامل انواع مختلف مواجهه و جلوگیری از پاسخ  «بازی» برای حمله بردن به اختلال وسواسی جبری است. همۀ آنها روی اختلال شما جواب نمی‌دهند، اما می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید و تصمیم بگیرید که کدام‌یک محافظ خوبی برایتان هستند.

آنچه اختلال وسواسی جبری را از سایر شرایط به‌اصطلاح «مزمن» جدا می‌کند این است که اگر از ابزارهای مناسب استفاده کنید و کارهای اصلی خود را انجام دهید، می‌توانید انتظار داشته باشید که با پیشرفت زمان بهتر شود.

هنگامی‌که شروع به پیشرفت در درمان کردید، پیشرفت می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. علائم شما ممکن است برای مدتی ادامه داشته باشد، اما به‌محض این‌که حرکت بیشتری پیدا کنید، علائم شما به‌سرعت کاهش می‌یابد (هفته‌ها یا ماه‌ها فکر می‌کنید و نه سال‌ها) اما تا جای ممکن بهتر و بهتر می‌شوید، این علائم کند می‌شود ولی هرگز به صفر نمی‌رسد.

شما به‌طور نامحدود بر روی این اختلال تسلط پیدا می‌کنید، اما هرگز به فقدان کامل و کلی این اختلال نمی‌رسید؛ بنابراین قسمت سه به موضوع‌های مربوط به این رویکرد نامشخص، مانند تسلط بر اختلال وسواسی جبری، پرداختن به عوارض و عود علائم شما و درک اختلال وسواسی جبری درزمینۀ سیستم بزرگ‌تری که در آن زندگی می‌کنید، می‌پردازد.

زندگی با اختلال وسواسی جبری به‌عنوان یک پروژه طولانی‌مدت به معنای ماندن در توسعه تسلط شما بر آن است. اگر تسلط بر اختلال وسواس جبری تلاش جدیدی برای شما است، امیدواریم که این کتاب بخشی از ابهامات مسیر پیش رویتان را کم کند. امیدواریم که این کتاب ابزارهای جدیدی را برای شما ارائه دهد و حتی به حرکت شما سرعت ببخشد.

این کتاب تنفس هوایی تازه است، برای هر فردی که از اختلال وسواسی جبری رنج می‌برد؛ این کتاب به‌جای اینکه فقط به شما بگوید چه‌کارهایی را باید و یا نباید انجام دهید، به شما کمک می‌کند یاد بگیرید چگونه با ذهن آگاهی( Mindfulness  ) و شفقت ( Compassion ) بیشتر، با خود ارتباط برقرار کنید.

در واقع تمرین‌های این کتاب به شما کمک می‌کنند تا به‌جای تلاش برای اصلاح یا تغییر خود، با آن فردی که در حال حاضر هستید، دوست باشید و همچنین به شما این امکان را می‌دهد از طریق قدرت تجسم و مهربانی شفا پیدا کنید.

ذهن آگاهی و شفقت خود از عوامل مهم زندگی شاد است و در این کتاب نویسنده به توصیف و راهنمایی خواننده برای داشتن زندگی شاد از طریق توضیح‌های کاربردی، تمرین‌ها و نمونه‌های ارائه‌شده می‌پردازد.
در سه فصل و هفت قسمت جداگانه در  این کتاب مطالبی تحت این عناوین آمده است:

فصل اول: ذهن آگاهی و شفقت خود برای اختلال وسواس جبری (ذهن آگاهی /شفقت خود )

فصل دوم: جعبۀ ‌ابزار شادی ‌بخش روزانه (راه‌کارهای روزمره برای تقویت مهارت‌های ذهن آگاهی و شفقت به خود / بازی‌های مواجهه و جلوگیری از پاسخ برای تسلط بر اختلال وسواسی جبری)

فصل سوم: تسلط طولانی مدت بر اختلال وسواسی جبری( مالکیت بر اختلال وسواسی جبری خود / پیش‌گیری از عود بیماری /قسمت هفتم: اکوسیستم اختلال وسواسی جبری)

این کتاب توسط دکتر جواد خلعتبری ، مهین اکسیر ، مریم جوادی و سعید مرادی وفا ترجمه و توسط  انتشارات رابو در 194 صفحه منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.