جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۳:۵۹
کد مطلب: 57485
۲

اعلام دلایل تأخیر در برگزاری انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور

اعلام دلایل تأخیر در برگزاری انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
دکتر محمد حاتمی:
سازمان اکنون در طلایی‌ترین دوره خود به سر می‌برد

ما آماده می‌شویم مسئولیت دوره پساکرونا در ستاد ملی کرونا را بر عهده بگیریم؛ این موقعیت با زحمت سه ساله ایجاد شده است، قدر این موقعیت را بدانیم.



به گزارش میگنا به دعوت رؤسا و نمایندگان بعضی از انجمن‌های علمی، دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره شنبه شب با حضور در جلسه مجازی انجمن های علمی درباره فرآیند برگزاری انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسان و مشکلات موجود و چرایی تأخیر در برگزاری آن به ارائه گزارش پرداخت و گفت: دوره چهارساله شوراهای استانی بهمن ماه 98 و شورای مرکزی و هیأت بازرسان مرداد ماه 1399 پایان یافته است. برطبق قانون و براساس اسنادی که در صورتجلسات شورای مرکزی موجود است؛ چند ماه قبل از بهمن 98 مسأله برگزاری انتخابات شوراهای استانی را در شورای مرکزی مطرح نمودم تا مجوز برگزاری در بهمن ماه گرفته شود. شورای مرکزی پس از چند جلسه بحث و بررسی مصوب نمود؛ با توجه به اینکه در آن ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر در جریان است، بهتر است انتخابات شورای مرکزی، هیأت بازرسان و شوراهای استانی تجمیع شود و در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۰۹ سه ماه قبل از اتمام دوره شورای مرکزی برگزار شود. سازمان هم آئین‌نامه تجمیع را آماده کرد و در سایت سازمان تاریخ برگزاری ۱۳۹۹/۰۳/۰۹ را جهت اطلاع اعضاء درج نمود، آئین‌نامه تجمیع شده را تدوین نمود.

در حال آماده شدن جهت برگزاری در تاریخ مصوب بودیم که پاندمی کرونا در اسفند ۹۸ شیوع پیدا کرد، تقریباً کشور تعطیل شد و سازمان هم همینطور تا سه ماه ما حتی نتوانستیم یک جلسه بگذاریم. بالاخره در جلسه‌ای که شورای مرکزی برگزار کرد، انتخابات به زمانی دیگر که شرایط کشور مناسب برگزاری شود، موکول شد و سازمان مجدداً پیگیر برگزاری انتخابات بود.


شورای مرکزی مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۷ جهت برگزاری انتخابات مشخص نمود. سازمان در عین حال از ستاد ملی کرونا درباره برگزاری استعلام نمود که با برگزاری حضوری مخالفت نمودند. فقط مجازی که عدم وجود امکانات مجازی و مخالفت شورای مرکزی با مجازی بودن مشکلاتی بود که سر راه برگزاری انتخابات حضوری وجود داشت و همچنین تمام عوامل ما در استان‌ها در قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی بودند، اما اراده سازمان در برگزاری انتخابات بهر طریقی در ۱۳۹۹/۰۹/۰۷ بود که انجمن‌های علمی و هیأت بازرسان با حضور در شورای مرکزی عنوان کردند، با توجه به اینکه مجمع عمومی ۱۷ سال است، برگزار نشده است. بهتر است، اول مجمع عمومی برگزار شود، پس از آن انتخابات برگزار گردد. شورای مرکزی با درخواست آنان موافقت کرد در مسیر برگزاری مجمع عمومی، درباره نحوه برگزاری آن اختلاف‌نظر وجود داشت. سازمان مجدداً پیگیر برگزاری انتخابات شد و آئین‌نامه برگزاری را در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ در شورای مرکزی تصویب نمود و تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۷ جهت برگزاری انتخابات مشخص و در سایت سازمان اعلام گردید که همه این اقدامات دلیل بر اراده سازمان در برگزاری انتخابات می باشد.

نمایندگان وزراء و هیأت بازرسان مجدداً درشورای مرکزی مطرح نمودند، انتخابات به بعد از برگزاری مجمع عمومی موکول شود شورای مرکزی موافقت نمود. بالاخره مجمع عمومی در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۳ برگزار شد. پس از آن سازمان پیگیر برگزاری انتخابات شد که هیأت بازرسان و بعضی افراد از جمله نمایندگان وزراء خواستار بازنگری آئین‌نامه انتخابات شدند. نهایتاً کمیته ای متشکل از یک نفر از هیأت بازرسان، دو نفر ازشورای مرکزی و دو نفر نمایندگان وزراء مأمور تدوین آئین‌نامه گردیدند. آئین‌نامه مورد نظر کمیته در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ در شورای مرکزی تصویب شد. اما این آئین‌نامه به سازمان ابلاغ نگردید. مستحضرید سازمان برای اجرای امور اینچنینی تابع مصوبات شورای مرکزی است و هیچ مرجع دیگر از نظر قانون تشکیل سازمان مصوب مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند به سازمان غیر از مصوبه شورای مرکزی را تحمیل نماید و مصوبه شورای مرکزی برای سازمان لازم‌الاجراست. البته هیأت بازرسان طبق ماده (8) قانون تشکیل بر عملکرد سازمان نظارت می‌نماید.

تا اینکه آئین‌نامه ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۶ شورای مرکزی مطرح شد؛ اصلاحیه ای در آئین‌نامه ۱۴۰۰/۹/۳ انجام شد. ترکیب هیأت نظارت مرکزی از 5 نفر به 7 نفر یعنی یک نفر نماینده انجمن‌های علمی و یک نفر دیگر نماینده هیأت بازرسان اضافه گردید که ترکیب هیأت مرکزی نظارت اینگونه شد؛ (دو نفر نماینده شورای مرکزی، دو نفر نمایندگان وزراء، دو نفر نمایندگان هیأت بازرسان و یک نفر نماینده انجمن‌های علمی) و آئین‌نامه اصلاح شده ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ توسط دبیر شورای مرکزی در همان روز ابلاغ شد.

سازمان چون التهاب زمان برگزاری را داشت، از قبل نمایندگان انجمن‌های علمی را جهت انتخاب نماینده خود در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۸ دعوت نموده بود که نماینده انجمن‌های علمی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۸ انتخاب شد. اتفاقی که منشا اختلاف گردید دبیر شورای مرکزی بدون طرح در شورای مرکزی در روز ۱۴۰۰/۱۰/۸ آئین‌نامه‌ ای دیگری یعنی همان ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ را ابلاغ نمود. در صورتی این آئین‌نامه برخلاف مصوبه ۱۴۰۰/۱۰/۶ شورای مرکزی تلقی می‌شد. اگر هم قرار بود، آئین‌نامه ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ ابلاغ شود باید مجدداً مصوبه ۱۴۰۰/۱۰/۶ شورای مرکزی لغو و آئین‌نامه ۱۴۰۰/۹/۳ را شورای مرکزی تأیید می‌کردند و هیأت بازرسان نسبت به این ابلاغیه اعتراض داشتند. اما سازمان چون تابع ابلاغیه شورای مرکزی است و زمان هم در حال از دست دادن بود فوراً در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ احکام افرادی که در هیأت نظارت و هیأت اجرایی مشخص و معرفی شده بودند، صادر نمود اما هیأت بازرسان نمایندگان خود را معرفی نکردند.

برای برگزاری هرچه سریعتر به معاونت اجرایی دستور داده شد، تمام امکانات لازم از جمله اتاق، کارشناس، اتاق جلسات، سیستم یا هر درخواستی را در اختیار هیئت اجرایی و هیئت نظارت گذاشته شود. معاون اجرایی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ طی نامه ای امکانات لازم مورد نظر را در اختیار هیأت اجرایی و نظارت گذاشتند و رونوشت نامه به نمایندگان وزرا داده شد. در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ نمایندگان وزراء با ارسال نامه‌ای تحت عنوان هیأت نظارت، هیأت اجرایی و شورای مرکزی که رونوشت آن را به جاهای مختلف ارسال نموده بودند، اعلام نمودند؛ هر مصوبه‌ای را غیر از مصوبه ۱۴۰۰/۹/۰۳ غیرقانونی می‌دانند. نامه نمایندگان وزرا در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ شورای مرکزی قرائت شد.

شورای مرکزی بر مصوبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ خود تاکید نمود و سازمان از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ تا ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ به سه مرتبه نمایندگان شورای مرکزی و نمایندگان وزراء که اعضاء هیأت نظارت مرکزی می باشند و ضرورت دارد، اولین جلسه هیات نظارت به منظور معارفه و تعیین دبیر و رئیس توسط سازمان که مرجع رسمی و قانونی است دعوت به تشکیل جلسه نمود که متاسفانه بدون اطلاع در هیچکدام از جلسات شرکت نکردند و براساس نامه‌هایی که یکی از نمایندگان وزراء در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ برای اینجانب ارسال کردند؛ متوجه شدیم دو نماینده شورای مرکزی و دو نماینده وزراء در خارج از سازمان بدون اطلاع سازمان تحت عنوان هیأت نظارت مرکزی تشکیل جلسه داده اند و با آرم سازمان سربرگ هیأت مرکزی نظارت درست نموده اند که قطعاً تشکیل جلسه و زدن سربرگ بدون اطلاع سازمان وجاهت ندارد و این شیوه عمل را هیأت بازرسان غیرقانونی اعلام داشتند و در ادامه در یکی از نامه‌های ارسالی مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ جهت ریاست سازمان عنوان داشته‌اند، اطاق و امکانات در اختیار هیأت نظارت گذاشته شود. در صورتی معاون اجرایی طی نامه‌ رسمی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ همه این امکانات را در اختیار هیأت اجرایی و نظارت گذاشته است. موضوع در جلسه شورای مرکزی مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱ مطرح شد.

شورای مرکزی بدلیل عدم حضور نمایندگان شورای مرکزی در سه جلسه دعوت شده توسط سازمان و امضاء صورتجلسه‌ای برخلاف وظایف تعیین شده، نمایندگان جدیدی را به سازمان معرفی نمودند. سازمان با دعوت از ۷ نفر هیأت نظارت مرکزی و ۵ نفر هیأت اجرایی در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ به منظور شروع فرآیند انتخابات که متاسفانه نمایندگان وزرا مجدداً شرکت ننمودند، با حسن‌نیت مجدداً برای روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ جلسه هماهنگی به منظور اجرای انتخابات توسط هیئت اجرایی و نظارت دعوت شده‌اند، امیدوارم همه عزیزان حضور یابند. که به محض تشکیل اولین جلسه هیئت نظارت مرکزی فرایند انتخابات از جمله ثبت نام و تاریخ برگزاری مشخص خواهد شد و سازمان آماده برگزاری انتخابات خواهد شد. اما متاسفانه در آیین نامه ابلاغی شورای مرکزی نقش سازمان بر اجرای انتخابات بر عکس ادوار گذشته نادیده گرفته شده است و همه امور به تشکیل هیئت اجرایی و هیئت نظارت احاله شده است.

برگزاری انتخابات سراسری ساده نیست باید سازوبرگ آن در استان‌ها فراهم شود و از تجربیات دوره گذشته استفاده شود. قطعا اگر امروز هیئت نظارت مرکزی تشکیل شود حداقل ۳ ماه فرصت جهت برگزاری انتخابات لازم است. پیشنهاد ما برگزاری انتخابات توسط یک مرجع بی‌طرف همچون وزارت کشور است.

اینجانب همانطوری که شرح دادم به دلایل مختلف تلاش بسیار کردم انتخابات هرچه سریع تر برگزار شود. اما برگزاری انتخابات نیازمند همکاری همگان از جمله شورای مرکزی، هیئت بازرسان و نمایندگان وزرا است. درخواست دارم به یک مفاهمه دست یابیم. آنچه به سازمان ابلاغ شود برای سازمان لازم الاجرا است.

سازمان اکنون در دوران طلایی خود به سر می‌برد با زحماتی که در ۳ سال اخیر کشیده شده است جایگاه روان‌شناسی و مشاوره در کشور اعتلاء یافته و تثبیت شده است. اعتبار پروانه سازمان افزایش یافته است.

ستاد ملی کرونا در نظر دارد مسئولیت پسا کرونا را به سازمان واگذار نماید. اکنون بیش از هر زمان به وحدت و همکاری نیازمند هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!