چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۵
کد مطلب: 57528
۰
سواد سلامت و محیط زیست

برای داشتن محیط زیست سالم در فضاهای باز جه باید کرد ؟

برای داشتن محیط زیست سالم  در فضاهای باز جه باید کرد ؟
دکتر برهان ولدبیگی
☑️اخلاق و فرهنگ زیست محیطی را در بیرون از خانه و فضاهای باز نیز رعایت نموده و تبلیغ نمائیم.
☑️پارکها،خیابان ها، پارکینگ ها،کوچه ها، تفریحگاه های روستایی و کوهستانی را نیز همانند خانه و محل کار خود بدانیم و مانع از آلوده شدن آنها(مخصوصا با زباله و نخاله) شویم.
☑️به منظور آشنایی با حیات وحش و اکوسیستم های آن دیدار از یک «پارک ملی» را در برنامه خود بگذاریم.
☑️ساحل دریا،کنار رودخانه ها و چشمه ها و دامنه و قله کوهها را با «پرتاب زباله»( مخصوصا زباله های نایلونی یکبار مصرف) آلوده ننمایم.
  قایقرانی
☑️بهتر است بجای قایق های موتوری از قایق های پارودار و بادبانی استفاده کنیم، زیرا هم نيازی به  سوخت نيست و هم آرامش آبزیان مختل نمی شود.
☑️هیچگاه زباله (از هر نوع و حتی یک فیلتر سیگار) را به داخل آب نریزیم، بلکه آن را با خود به ساحل آورده و در سطل آشغال مناسب قرار دهیم.
☑️لازم است هنگام قایق سواری به سرعت حرکت خود توجه داشته باشیم ( مخصوصا در فاصله ۱۵۰ متری ساحل)،زیرا امواج حاصل از سرعت علاوه برهم زدن خط ساحلی، موجب تخریب زیستگاه آبزیان نیز می شود.
☑️در صورت استفاده از قایق موتوری،از پر کردن بیش از حد باک سوخت خودداری کنیم، زیرا  منجر به نشت مواد سمی به داخل آب می شود.
☑️ برای پاک  نمودن یا رنگ کردن قایق ، بهتر است مواد دارای کمترین خطر زیست محیطی بکار گرفته شوند.
۷-۲ رعایت اخلاق و فرهنگ زیست محیطی هنگام کمپ زنی
☑️هنگام تفریح در پارکها و زیستگاههای حیات وحش، لازم است  به عنوان یک شهروند،کمترین تأثیر منفی را درآنجا داشته باشیم، هیچ اثری منفی از خود بر جای نگذاریم انگار که اصلا در آنجا نبوده ایم. بهتر است حیوانات وحشی از حضور ما باخبر نشوند.
☑️بهتر است از کمپ های قبلا موجود استفاده کرده  و اقدام به تهیه مورد جدید ننماییم.
☑️هر آنچه را  که با خود به تفریحگاه می بریم، در صورت امکان برگردانیم.
☑️ بهتر است از یک بخاری مخصوص کمپ استفاده کنیم.این بخاری ها سبک، قابل اطمینان و ایمن هستند.گذشته از آن در مصرف چوب صرفه جوئی شده و خطرات آتش سوزی کم می شود.
☑️از صابون های قابل تجزیه استفاده کنیم. ظروف کثیف و لباس ها بجای رودخانه، کناردریا یا جوی آب در یک طشت مخصوص بشوییم. آب حاصل از شستشو را در فاصله ای مناسب از منبع آب دور بریزیم.
☑️مانع از تخریب زیستگاه جانوران وحشی و آزار آنها(مخصوصا حیوانات جوان و پرندگان دارای لانه) شویم .یادمان باشد که ما در خانه آنها میهمان هستیم.
☑️کاغذ و زباله ها نباید در دسترس حیوانات وحشی قرار گیرند.هیچگاه به حیوانات وحشی غذا ندهیم، زیرا این کار عادات طبیعی آنها را مختل می نماید.
☑️درصورت مواجهه با پرندگان زخمی یا مرده، موضوع را به اطلاع  اداره حفاظت محیط زیست  و سایر سازمان های مسئول برسانیم.
 در تفرجگاهها و جاذبه های طبیعی
✅هنگام دیدار از اماکن تفریحی و جاذبه های طبیعی ،به خوبی میتوان  به تخریب زیست محیطی و انواع آلودگی ناشی ازتردد جمعیت آشنا شد.هر ساله صدها هزار نفر از این اماکن و جاذبه ها  دیدن کرده و متاسفانه به علت عدم رعایت موازین  و اخلاق زیست محیطی،آثار ناگواری بر جای می گذارند.
☑️یادمان باشد که درسفرهای تفریحی در طبیعت تمام زباله های قابل بازیافت را با خودمان برگردانیم و تحویل کارخانه های بازیافت بدهیم یا در زباله دانی عمومی بریزیم.
☑️بهتر است بدانیم  که فلزات حدود ۹۰ سال، پلاستیک ها حدود ۲۰۰ سال و شیشه حدود یک میلیون سال در طبیعت باقی می مانند و باعث آلودگی محیط زیست می شوند. برای جلوگیری از تولید زباله های نایلونی ،توصیه اکید می شود تا از ظروف و سفره های یکبار مصرف استفاده نکنیم.
☑️توصیه می شود تا در گردش های دسته جمعی یا خانوادگی، بخشی از وقت مان را صرف ترمیم خرابی های طبیعت(مثلا عوارض ناشی از سیل) یا بهسازی چشمه ها بنمائیم.
☑️برای مقابله با خطر انقراض گونه های جانوری،داوطلبانه شکار پرندگان و سایر جانوران را  کنار بگذاریم.
☑️به جای نوشتن یادگاری روی تنه درختان یا روی تخته سنگ ها و صخره ها، می توانیم به ترسیم زیبائی های طبیعت پرداخته یا از آنها عکس، اسلاید و فیلم تهیه کنیم.
☑️از کوهها به عنوان «منابع تأمین آب شرب و کشاورزی»، «محل تولید درصد قابل توجهی از مواد غذایی مردم»، «جایگاه تفریح و ورزش های گوناگون» و «مظهر زیبائی های طبیعی» و در یک کلام به عنوان «سرمایه نسل حاضر و نسل های بعد» حفاظت کرده و مانع از تخریب و آلودگی آنها شویم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...