سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۷
کد مطلب: 57550
۲
معرفی کتاب

تاب آوری روزانه

Everyday Resilience
تاب آوری روزانه
تحقیقات در مورد تاب‌آوری از نظر تاریخی بر عوامل خطر تأکید داشته است. محققان فهرستی از عوامل خطر و آسیب‌زا، از جمله سوءاستفادۀ جسمی و جنسی، طلاق، فقدان، انزوا و ... را که پیامدهای مثبت رشدی را کاهش می‌دهد، تهیه و تعیین کردند که هر یک از این عوامل و یا ترکیبی از آنها می‌تواند احتمال دستیابی به پیامدهای منفی رشدی را افزایش دهد.

اما این تحقیقات مشخص نکرده­ اند که چرا برخی از افراد که تحت ‌فشار این عوامل بودند، باز هم شکوفا شدند و در زندگی‌شان به موفقیت رسیدند. در واقع، مشخص نشده است که چرا برخی از افراد، در میان سختی‌های زیاد استقامت می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر با کوچک‌ترین مشکل در زندگی‌شان از هم پاشیده می‌شوند؟ چه عواملی چنین مقاومت و ایستادگی را حمایت می‌کند و چه عواملی رشد و زندگی سالم را تضعیف می‌کند؟

با ادامۀ این‌گونه مطالعات مفهوم تاب‌آوری پدید آمد. محققان تاب‌آوری را پیامدی در نظر گرفته‌اند که می‌تواند در نتیجه رویدادهای استرس­زای زندگی باشد.

تاب‌آوری به فرایند پویای سازگاری مثبت در بافتی که سختی قابل ‌توجهی در آن هست، اشاره دارد. این مفهوم بر دو شرط مهم دلالت دارد:
1) قرار گرفتن در معرض تهدید قابل‌ توجه یا سختی شدید و
2) دستیابی به سازگاری مثبت با وجود تجربۀ رویدادی سخت. بنابراین، تاب‌آوری زمانی رخ می‌دهد که استرس هست. برعکس، اگر هیچ استرسی در محیط فرد نباشد تاب‌آوری نمی‌تواند رخ دهد. رویداد ناگوار می‌تواند فرد را محکم‌تر کند، همان‌گونه که، فولاد بر اثر حرارت محکم می‌شود.

این امر تغییر چشمگیری در مفهوم‌سازی رشد انسان در برداشت. رشد و زندگی سالم به معنای چگونگی اجتناب از خطراتی که پیامدهای آسیب‌زا را افزایش می­دهد نیست بلکه، کشف عوامل مثبت و مؤثری است که رشد و زندگی سالم را حمایت می­کند. به ‌این ‌ترتیب، برای افرادی که رویدادهای منفی را در زندگی تجربه کردند، پیش‌آگهی امیدوارانه‌تری ارائه شد. این افراد بر خلاف تصورات، «محکوم به فنا» و یا «قربانی» حوادث تلخ گذشته نیستند.

در این کتاب به عوامل مهم تاب‌آوری، از جمله، خودتنظیمی، پشتکار، خودمراقبتی، ارتباط، مثبت بودن و انعطاف‌پذیری پرداخته‌ شده است، همچنین، با استفاده از یافته‌های علوم اعصاب در مورد تغییر مسیرهای عصبی بحث شده است. تمرین‌های تاب‌آوری به‌عنوان راهنمای عملی برای رسیدن به آرامش به شما کمک می‌کند. همچنین، با ذهن ­آگاهی به‌عنوان تکنیکی برای توجۀ به تجربیات زمان حال آشنا می‌شوید.

سرانجام، تجربیات بالینی نشان می‌دهد که رویکردهای مبتنی بر روان‌شناسی مثبت برای حل ‌و فصل مشکلات روانی بسیار مؤثر بوده است. بر این اساس، مطالب و مهارت‌هایی که در کتاب حاضر ارائه ‌شده است به شما کمک می‌کند تا اعتماد به ‌نفس بیشتری پیدا کنید، احساس راحتی بیشتری با خود داشته باشید و در مواجهه با مشکلات و چالش‌هایی که با آنها روبه­رو می‌شوید، واکنش‌های سازگارانه و موفقیت‌آمیزی نشان دهید.

این کتاب توسط دکتر اسماعیل سعدی پور و نادیا رستمی  در 136 صفحه ترجمه و توسط انتشارات ارجمند در چاپ نخست با قیمت 31500 تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است .
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند