جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۴
کد مطلب: 57616
۰
سواد سلامت و محیط زیست

برای داشتن محیط زیستی سالم چه باید کرد / دکتربرهان ولدبیگی

برای داشتن محیط زیستی سالم چه باید کرد / دکتربرهان ولدبیگی
 فعالیت ها و پروژه های گروهی
✅یادمان باشد که سازمان های خدمات شهری، گروههای صنفی و تجاری، دسته های مذهبی، اتحادیه های کارگری و صنفی، انجمن های شهری و محله ای، انجمن های تخصصی، گروههای جوانان،گروههای مختلف غیردولتی نظیر گروههای طرفدار زنان و کودکان و انجمن های ادبی و فرهنگی، گروههای کوهنوردی و تیم های ورزشی همگی می توانند درحد توان و امکانات خود ، حفظ سلامت محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده و  نقش بازی کنند.
☑️با همکاری گروه های غیردولتی و غیر انتفاعی و استفاده از امکانات دولتی می توان برنامه هائی جهت حفظ پاکیزگی هوا، دفع مواد سمی، حفظ تنوع زیستی (گیاهان و جانوران) و حفظ اکوسیستم ها  طبیعی از جمله جنگل ها و مراتع را اجرایی کنیم.
☑️در برنامه های پاکسازی محلات و کوهها، که در روزهای خاصی اجرا می شوند، مشارکت فعالانه داشته باشیم.
☑️نهال کاری سالیانه را فراموش نکنیم. هر سال حداقل چند نهال بکاریم. بر مزار هر فرد متوفی و بنام هر نوزادی نهالی بکاريم. یادمان باشد که  درختان اکسیژن تولید کرده  و موجب تلطیف و پاکیزگی هوا شده ، مانع از فرسایش خاک گشته و  گازهای مضر از جمله دی اکسید کربن را از هوای محیط جذب می کنند.
☑️با همکاری و همراهی همسایه ها،  می توانیم  اجرای «برنامه تفکیک زباله از مبداء» و نیز «برنامه  بازیافت» را مورد بررسی قرار داده  و عملیاتی نماییم.
☑️می توانیم چند  برنامه  ابتکاری  درآمدزا را به اجرا بگذاریم (مثلا تأتر و موسیقی) و درآمد حاصله را به یکی از گروههای فعال در حوزه حفظ و ارتقای سلامت  محیط زیست هدیه کرده یا آنکه خودمان پروژه های سمبلیک زیست محیطی را با استفاده ازاین درآمد اجرایی نماییم(مثلا خرید نهال برای نهال کاری).
☑️به منظور ارتقای آگاهی ساکنین  یک محله و همسایه ها می توانیم  «کلاس های آموزشی»مرتبط به حفظ سلامت  محیط زیست را  طراحی و اجرا کنیم.
☑️درصورت امکان ، «فیلم های آموزشی زیست محیطی» را برای همسایگان و اهل محل نمایش دهیم.
☑️برنامه تورهای دسته جمعی با همسایگان برای دیدن مناطق حفاظت شده محلی و  ملی و  نیز  نواحی جنگلی و کوهستانی را تدارک ببینیم.
☑️به منظور جلب توجه همگانی به حفظ و ارتقای  سلامت محیط زیست و جلوگیری از تخریب و آلودگی آن، می توانیم در «هفته محیط زیست» (۱۱ تا ۱۸ خرداد) برنامه های متنوعی را اجرایی نماییم.
☑️با استفاده از «نفوذ گروهی» خودمان ، مدیران شرکت ها و کارخانجات را مجبور کنیم تا موازین و اصول حفظ محیط زیست را رعایت  کرده  و کالائی تولید نمایند که ضرر کمتری به محیط زیست برسانند. در این خصوص بهتر است  همواره با بالاترین مقامات تصمیم گیرنده مذاکره کنیم.
☑️از «توان و نفوذگروهی» خودمان برای تصویب قوانین و اختصاص بودجه به نفع محیط زیست استفاده کنیم.
☑️مکانی مانند ساحل دریا، یا رودخانه و چشمه یا کوه یا کنار جاده را در برنامه سمبلیک پاکسازی جمعی قرار دهیم  و به عنوان نمونه آن را ادامه داده و کنترل کنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين