پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۳
کد مطلب: 57627
۲

جولان روانشناسی زرد و مشاوران فیک در فضای مجازی

جولان روانشناسی زرد و مشاوران فیک در فضای مجازی
به گزارش میگنا ابراهیم نعیمی استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره معضل مشاوره‌های فیک اظهار کرد: یکی از ایرادات سازمان نظام مشاوره و روانشناسی این است که در ارتباط با روانشناسان زرد اقدام درخوری انجام نداده و افرادی که تحصیلات مرتبط در زمینه روانشناسی ندارند به این حوزه وارد شده‌اند.

وی با ذکر مثال یادآور شد: من فردی را می‌شناسم که دامپزشک است و با مطالعه چهار کتاب به مسائل روانشناسی ورود کرده؛ حتی نسبت به برگزاری دوره در حوزه روانشناسی اقدام کرده است.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: سازمان نظام مشاوره و روانشناسی متولی حرفه ای در حوزه مسائل روانشناسی است. باید بررسی شود چه انتظاراتی از این سازمان وجود دارد؟ این سازمان باید اساتیدی که از روش‌های قانونی مجوز گرفته‌اند، حمایت کرده و در راستای رسانه‌ای کردن و شناخت این افراد به مردم بیشتر بکوشد.

وی افزود: ممکن است افرادی به حوزه روانشناسی علاقمند باشند، این علاقه خوب و مفید است و طبیعتا نمی‌توان مانع این فرد شد. اما در برخی موارد ممکن است این افراد با مطالعه سطحی و غیر آکادمیک به جمع‌بندی برسد و آموزش‌های بعضا نادرست و غلط را در قالب برگزاری دوره به افراد دیگر منتقل می‌کند.

نعیمی بیان کرد: مسئولیت اجتماعی ما اقتضا می‌کند نسبت به روانشناسی زرد حساس باشیم.

دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در این زمینه شان اجرایی ندارد و تنها می‌تواند نسبت به این موضوع اطلاع رسانی‌های لازم را به جامعه مخاطب از جمله دانشجویان داشته باشد. ما باید به دانشجویان بگوییم بین واقعیت و مفاهیمی که توسط این افراد بیان می‌شود، فاصله زیادی وجود دارد. ممکن است بعضی از این افراد خوب حرف بزنند اما حرف خوب نزنند؛ زیرا حرف خوب را از منشا درست و صحیح نیاموخته‌اند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: اطلاعات روانشناس نماها و مشاوران فیک معمولا بر اساس مطالعات جسته و گریخته، اطلاعات سطحی و بعضاً غلط بوده و بر اساس رویکردی است که تناسبی با فرهنگ ایرانی ندارد. متاسفانه چنین اطلاعاتی در شبکه مجازی و فضای علوم اجتماعی منتشر می‌شود. انتظار داریم سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به صورت جدی تر نسبت به این مباحث ورود کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!