شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۳
کد مطلب: 57706
۰
گزارش پژوهش

چه مکمل هایی به لاغری کمک می کند

چه مکمل هایی به لاغری کمک می کند
مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد مصرف برخی مکمل ها می تواند به تسریع روند لاغری و از دست دادن چربی شکمی و سایر چربی ها منجر شود. بر این اساس دو مکمل ویتامین D و کلسیم نقشی مهم در کاهش وزن ایفا می کنند.
 تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد مصرف مکمل کلسیم همراه با ویتامین D می تواند به کاهش وزن کمک کند. محققان طی این مطالعه دریافتند مصرف این دو مکمل منجر به از دست دادن بیشتر چربی شکمی و سایر چربی های بدن در افراد شرکت کننده  شد.
گفتنی است نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان داده است افرادی که شیر حاوی ویتامین D می نوشند، می تواند کاهش وزن را تا میزان دو برابر بیشتر تجربه کنند. البته این مساله به سادگی هم قابل دسترسی نیست زیرا حدود نیمی از جمعیت جهان ممکن است کمبود ویتامین D داشته باشند و تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند به افزایش اشتهای افراد کمک کند.
به گفته متخصصین، غذاهای غنی از ویتامین D شامل ماهی و تخم مرغ روغنی هستند، اما بیشتر افراد ویتامین D خود را از اثر نور خورشید بر روی پوست دریافت می کنند.از سوی دیگر ذکر این موضوع نیز ضروری است که بدن نمی تواند کلسیم تولید کند، بنابراین تنها از طریق دریافت می تواند این ماده را جذب کند.غذاهای سرشار از کلسیم عبارتند از محصولات لبنی، دانه ها، آجیل و سبزیجات تیره و برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ. 
کلسیم دارای اهمیت زیادی در تنظیم وزن انسان است و مطالعات نشان می دهد حدود نیمی از افرادی که چاق هستند کمبود کلسیم دارند.
برای این پژوهش، ۵۳ فرد دارای اضافه وزن یا چاق در یک رژیم غذایی با کالری محدود قرار گرفتند. برای بررسی نقش دقیق مکمل ها در روند کاهش وزن، به نیمی از آنها مکمل ۶۰۰ میلی گرم کلسیم و ۱۲۵ واحد بین المللی مکمل ویتامین D3 نیز داده شد.
نتایج نشان داد افرادی که کلسیم و ویتامین D را با هم مصرف می کردند ۲ کیلو ۷۰۰ گرم چربی از دست دادند، در حالی که افراد گروه مقایسه تنها ۱ کیلو ۸۰۰ گرم کاهش چربی را تجربه کردند.
پژوهشگران در این رابطه می گویند: مکمل کلسیم به علاوه ویتامین D3 به مدت ۱۲ هفته باعث افزایش چربی بدن و کاهش چربی احشایی در مصرف کنندگان با کلسیم بسیار کم در طول محدودیت دریافت کالری شد.
 اگرچه مکانیسم دقیق چگونگی کمک کلسیم و ویتامین D به کاهش وزن شناخته نشده است اما دانشمندان حدس می زنند کاهش بیشتر توده چربی مشاهده شده در گروه دریافت کننده کلسیم و ویتامین D مطالعه حاضر می تواند ناشی از چندین عامل منتسب به متابولیسم کلسیم باشد.
در وهله نخست نشان داده شده است که یک رژیم غذایی غنی از کلسیم باعث افزایش اکسیداسیون چربی، ترویج آپوپتوز سلول های چربی و کاهش جذب چربی به دلیل تشکیل صابون های اسید چرب کلسیم نامحلول در روده می شود که در نهایت از طریق مدفوع دفع می شوند.
دوم این که مصرف زیاد کلسیم در رژیم غذایی با سرکوب سطوح 1,25-دی هیدروکسی D (1,25-(OH)2D) همراه است که به نوبه خود باعث کاهش هجوم کلسیم به داخل سلول می شود.
شرح کامل این مطالعه در مجله Nutrition منتشر شده است.

مترجم: مریم عالمی
 
مرجع : خبرگزاری سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.