باشگاه تاب آوری
تجربه درمانی و تاب آوری نوجوانان / عفت حیدری
Experiential therapy
به گزارش میگنا بخشی از ویژگی های نوجوانان ، توانمندی در مقابل خطرات است . بهرحال بسیاری از رفتارهای پر خطر جوانان در حقیقت شامل استفاده از روشهای *نابهنجار برای مقابله با استرس در زندگی آنها است. شرب خمر یا مصرف مواد مخدر, رفتارهای پر خطر جنسی و اختلالات خوردن و رفتارهای گزنده و فرار از مدرسه برخی از روشهای غیر موثری هستند که جوانان سعی میکنند با استرس مقابله کنند.
بنابراین برای بار آوردن جوانان به شیوه تاب آور و به زیستی بیشتر ؛ بهتر است که مداخلاتی برای جوانان انجام داد طوری که حداقل خطر را برای آنها داشته باشد. و بتوانند با استرس خود به شیوه ایی سازگارانه مواجه شوند. درمان تجربی دقیقا این کار را میکند : یعنی جوانان را از منطقه امن خود خارج و به آنها کمک میکند تا با موقعیت های تازه و جدید آشنا شوند که زندگی آنها را بهبود می بخشد. این فصل مداخلاتی را نشان میدهد که توانمندی را با افزایش انگیزه و خوش بینی جوانان را برای رویارویی با چالش های زندگی میسازند. ( لرنر و دیگران ؛ 2000 ؛ پیتمن ؛ 1998 ؛ روث و دیگران ؛ 1997 )
تجربه درمانی گاهی درمان ماجراجویی یا درمان بیرونی هم نامیده میشود که میتواند خارج از اتاق درمان رخ دهد ، البته میتواند در کلاس درس یا باشگاه یا فضاهای بزرگ اداری و آموزشی نیز اتفاق بیفتد.
تجربه میتواند بازی یا فعالیت یا طرح معمای ذهنی یا چالشی برای فعالیت یا ورزشهای گروهی باشد و یا حتی گذراندن زمانی در طبیعت یا یک چالش فیزیکی باشد. درمان تجربی، دقیقا تجربه ایی است برای جوانان شرکت کننده که ایشان را از منطقه امن خود به فضایی از اعتماد به نفس و خود آگاهی و دیدگاه های تازه برای سازگاری با مسائل زندگی میآورد.
نتایج درمان تجربی اغلب باعث تشکیل تیم و قدردانی از اعضا تیم و آگاهی و ارزش دادن به مهارتهای دیگران و ویژگی های آنها میشود اغلب درمان تجربی توسط گروه درمانی انجام میشود و میتواند از طریق خانواده درمانی و زوج درمانی یا تجربه تک نفره نیز بدست آید.
تجربه نوعی کاتالیزوری برای باز سازی تصویر جوانان و ارزشمندی آنان و دانش راجع به خود تلقی می شود درمان شناختی رفتاری به جوانان توانایی درون نگرانه بیشتری میدهد. و به آنها کمک میکند تا معنای شخصی تازه ایی را یافته و افکار ناسالم خود را تغییر دهند و روی تاب آوری و به زیستی جوانان تاکید میکند .
درمان تجربی بجای گفتگو درمانی و CBT کل شخصیت فرد را در نظر میگیرد. درمان تجربی جوانان رادر موقعیتهای ناآشنا قرار میدهد و لازم است در این محیط ها خود را به چالش بکشند و به اعضا تیم خود برای موفقیت اعتماد کنند.
شواهد حمایتگر
تجربه درمانی (Experiential therapy ) به عنوان تجربه یادگیری برای جوانان از سال 1930 میلادی مورد بحث قرار گرفته است ( دیویی ؛ 1939)
بهرحال این درمان به تدریج به شکل مداخله پدیدار شده است. بسیاری که در درمان تجربی فعالیت میکنند ، میدانند که در فراهم کردن درمان تجربی برای جوانان مزایای زیادی وجود دارد ؛ اما معدودی از افراد در خصوص کار آیی آن تحقیق کرده اند. بنابراین تنها تعدادی از مطالعات وجود دارند که شواهد متقن و دقیقی را فراهم میآورند. ( هاربر ؛ 1997, ماگل – هابرک ؛ تاکر و گاس, 2012 ) پنجمین ویرایش دستنامه آماری و تشخیصی جوانان ( راسل ؛ 2003 , شل, کاتن و لاکسمور, 2012) و گزارشات والدین در مورد بهبود جوانان یکسال بعد از درمان تجربی ، افزایش نشان میدهد. ( راسل ؛ 2003 ) ؛ عزت نفس و ( شل ؛ کاتن , لاکسمور؛ 2012 ) عملکرد اهداف شخصی جوانان را بهبود میدهد ( شل ؛ کاتن , لاکسمور؛ 2012 )
برگرفته از کتاب روشهای نوین بهزیستی و تاب آوری جوانان.
برگردان محمدرضا مقدسی،عفت حیدری
.نشرورجاوند.1397

بنابراین برای بار آوردن جوانان به شیوه تاب آور و به زیستی بیشتر ؛ بهتر است که مداخلاتی برای جوانان انجام داد طوری که حداقل خطر را برای آنها داشته باشد. و بتوانند با استرس خود به شیوه ایی سازگارانه مواجه شوند. درمان تجربی دقیقا این کار را میکند : یعنی جوانان را از منطقه امن خود خارج و به آنها کمک میکند تا با موقعیت های تازه و جدید آشنا شوند که زندگی آنها را بهبود می بخشد. این فصل مداخلاتی را نشان میدهد که توانمندی را با افزایش انگیزه و خوش بینی جوانان را برای رویارویی با چالش های زندگی میسازند. ( لرنر و دیگران ؛ 2000 ؛ پیتمن ؛ 1998 ؛ روث و دیگران ؛ 1997 )
تجربه درمانی گاهی درمان ماجراجویی یا درمان بیرونی هم نامیده میشود که میتواند خارج از اتاق درمان رخ دهد ، البته میتواند در کلاس درس یا باشگاه یا فضاهای بزرگ اداری و آموزشی نیز اتفاق بیفتد.
تجربه میتواند بازی یا فعالیت یا طرح معمای ذهنی یا چالشی برای فعالیت یا ورزشهای گروهی باشد و یا حتی گذراندن زمانی در طبیعت یا یک چالش فیزیکی باشد. درمان تجربی، دقیقا تجربه ایی است برای جوانان شرکت کننده که ایشان را از منطقه امن خود به فضایی از اعتماد به نفس و خود آگاهی و دیدگاه های تازه برای سازگاری با مسائل زندگی میآورد.
نتایج درمان تجربی اغلب باعث تشکیل تیم و قدردانی از اعضا تیم و آگاهی و ارزش دادن به مهارتهای دیگران و ویژگی های آنها میشود اغلب درمان تجربی توسط گروه درمانی انجام میشود و میتواند از طریق خانواده درمانی و زوج درمانی یا تجربه تک نفره نیز بدست آید.
تجربه نوعی کاتالیزوری برای باز سازی تصویر جوانان و ارزشمندی آنان و دانش راجع به خود تلقی می شود درمان شناختی رفتاری به جوانان توانایی درون نگرانه بیشتری میدهد. و به آنها کمک میکند تا معنای شخصی تازه ایی را یافته و افکار ناسالم خود را تغییر دهند و روی تاب آوری و به زیستی جوانان تاکید میکند .
درمان تجربی بجای گفتگو درمانی و CBT کل شخصیت فرد را در نظر میگیرد. درمان تجربی جوانان رادر موقعیتهای ناآشنا قرار میدهد و لازم است در این محیط ها خود را به چالش بکشند و به اعضا تیم خود برای موفقیت اعتماد کنند.
شواهد حمایتگر
تجربه درمانی (Experiential therapy ) به عنوان تجربه یادگیری برای جوانان از سال 1930 میلادی مورد بحث قرار گرفته است ( دیویی ؛ 1939)
بهرحال این درمان به تدریج به شکل مداخله پدیدار شده است. بسیاری که در درمان تجربی فعالیت میکنند ، میدانند که در فراهم کردن درمان تجربی برای جوانان مزایای زیادی وجود دارد ؛ اما معدودی از افراد در خصوص کار آیی آن تحقیق کرده اند. بنابراین تنها تعدادی از مطالعات وجود دارند که شواهد متقن و دقیقی را فراهم میآورند. ( هاربر ؛ 1997, ماگل – هابرک ؛ تاکر و گاس, 2012 ) پنجمین ویرایش دستنامه آماری و تشخیصی جوانان ( راسل ؛ 2003 , شل, کاتن و لاکسمور, 2012) و گزارشات والدین در مورد بهبود جوانان یکسال بعد از درمان تجربی ، افزایش نشان میدهد. ( راسل ؛ 2003 ) ؛ عزت نفس و ( شل ؛ کاتن , لاکسمور؛ 2012 ) عملکرد اهداف شخصی جوانان را بهبود میدهد ( شل ؛ کاتن , لاکسمور؛ 2012 )
برگرفته از کتاب روشهای نوین بهزیستی و تاب آوری جوانان.
برگردان محمدرضا مقدسی،عفت حیدری
.نشرورجاوند.1397

*(Maladaptive methods شیوه ایی است که بیشتر از مفید بودن مضر بوده و در تضاد با سازگاری است که بیشتر مفید است تا مضر . تمام موجودات از باکتری گرفته تا انسان رفتارهای ناسازگارانه و سازگارانه از خود نشان می دهند. رفتارهای سازگارانه در تضاد با رفتارهای ناسازگارانه قرار می گیرند. ناسازگاری مثل سازگاری به تدریج در زندگی فرد یا گروه رخ داده است.)