جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۰ / ۰۶:۵۴
کد مطلب: 5779
۰

ضرورت مدرن‌سازی الگوی ازدواج/ طلاق تنها با موافقت زوجین جاری نشود

یک استاد جامعه شناس معتقد است باید باید الگوی ازدواج در جامعه امروزی مدرن شود تا بتوانیم همپای جوانان و همراه با ایده ها و عقاید آنها، نیازهاشان را نیز برطرف کنیم.
پروفسور حسین باهر، رفتارشناس در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر در جامعه ما ازدواج مسئله مهمی است که در واقع جوانان در حال تجربه و دست و پنجه نرم کردن با این مشکل هستند. همچنین طلاق نیز یک پدیده اجتماعی است که با توجه شرایط کنونی جامعه باید با موافقت مشاوران اجتماعی اتفاق افتد. نباید صیغه طلاق تنها با موافقت زوجین جاری شود، چون همسران با توجه به مشکلات و گرفتاریها خواهان جدایی هستند که در این زمینه یک رفتارشناس یا مشاور به راحتی می تواند مشکلات را برطرف و جوانب را بررسی کند. الگوی ازدواج در جامعه امروزی مدرن شود
 
باهر با اشاره به اینکه در حال حاضر مخروط جمعیت به سمت نسل سوم است، ادامه داد: در مجموع جوانان جامعه امروزی برای ازدواج با دو مشکل عمده اقتصادی و فرهنگی مواجه هستند. از سوی دیگر جنبش، وجود، استقلال و نوع اندیشی اجزای تشکیل دهنده جوان است لذا باید برای رسیدن به ایده آل ها، باید الگوی ازدواج در جامعه امروزی مدرن شود تا بتوانیم همپای جوانان همراه با ایده ها و عقاید آنها، نیازهاشان را نیز برطرف کنیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه جوانان در جامعه امروزی، می خواهند که خود همسر زندگی را انتخاب کنند، اظهار داشت: در واقع خواستگاری سنتی دیگر خریداری ندارد و در این زمینه باید پدران و مادران هم متقاعد شوند. بنیانگذار مکتب رفتارشناسی ایران بر مدرن و امروزی شدن الگوی ازدواج در جامعه تأکید و افزود: برخی از خانواده ها با این مهم کنار آمده اند، اما در مجموع باید با همکاری و تعامل رسانه ها به خصوص رادیو و تلویزیون کارشناسان این موارد را به خانواده ها گوشزد کنند. کاربرد ازدواج سنتی هم اکنون کمرنگ شده است وی با اشاره به اینکه 65 درصد دانشجویان دانشگاهها را دختران تشکیل می دهند، عنوان کرد: در جامعه امروزی مانند زمان قدیم نیست که دختر بی سواد و کم سواد در خانه پدری منتظر همسر بنشیند و نه تقاضای مسکن داشته باشد و نه مهریه، بلکه اکنون پسران و دختران از نظر تحصیلات، شغل و میزان درآمد در یک سطح هستند و باید در ازدواج تمامی این موارد را مورد نظر قرار داد. از سوی دیگر در حال حاضر پسران زیر بار مهریه سنگین برای ازدواج با دختران نمی روند و دختران نیز نمی توانند تنها در منزل شوهر به خانه داری بپردازند بلکه شغل بیرون از خانه را ترجیح می دهند. در این میان یکی از مشکلات این است که جوانها و انتظارات آنها مدرن شده اما افکار و انتظارات پدران و مادران به صورت سنتی و قدیمی باقی مانده است. حال آنکه این روشها و راهکارها دیگر در جامعه و بین نسل سومیها کارساز و شدنی نیست و باید الگوی ازدواج مدرن شود، در واقع باید ازدواج بین جوانان رفاقتی باشد نه رقابتی. وی با اشاره به اینکه تنها فرق بین دختران و پسران در حال حاضر مسئله جنسیت است، اذعان داشت: باید خانواده ها برای استفاده از روشهای مدرن ازدواج متقاعد شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...