چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۲
کد مطلب: 57823
۵
عفت حیدری

تاب آوری با مدیریت انرژی / عفت حیدری

باشگاه تاب آوری
تاب آوری با مدیریت انرژی / عفت حیدری
 به گزارش میگنا گرانبهاترین دارایی ما در یک روز  چیزی جز 24 ساعت و 1440 دقیقه یا 86400 ثانیه نیست. وقتی ثانیه ایی می­گذرد،از دست می­ رود. زمان را نمی­توانیم افزایش بدهیم، گرچه فکر می­کنیم که می­توانیم زمان را مدیریت کنیم. زمان را هم مثل استرس نمی­توانیم مدیریت کنیم. این هم از آن باید و نبایدهاست.

 حقیقت آن است که زمان ما را بهتر مدیریت می­کند تا مایی که فکر می­کنیم آنرامدیریت می­کنیم. تلاش ما برای مدیریت زمان با این نکته تعیین می­شود که چقدر ما آنرا صرف فعالیتهای مختلف می­کنیم.فعالیتهایی که وقت بیشتری به آنها تخصیص می­دهیم، اولویتهای­ ما هستند.

فعالیتهایی که چندان وقت صرف نمی­کنیم، آنهایی هستند که کمتر در اولویت قرار دارند. برای مثال، برنامه داشتید که به باشگاه برای ورزش بروید، در عوض محو تماشای عکس های تعطیلات دوستتان در فیس بوک شده اید. مردم اغلب در مورد انتخابهایی که کرده اند ، ناراحت می­شوند. شما را تشویق می­کنم که نسبت به زمان بخشنده تر و پذیراتر باشید. لازم نیست که احساس بدی داشته باشید. شاید در آن لحظه حضوردر فیس بوک برای تان مهم تر از ورزش بوده است.
 
زمان واقعا به معنای اولویت هاست. در روز 24 ساعت وقت دارید و وقت است تصمیم بگیرید ،چطور از آن استفاده کنید. من برای بازی فوتبال دخترم وقت ندارم، به معنای آن است که تصمیم گرفته اید به بازی او  نروید. تصمیم گرفته اید که اولویت آن روزتان نباشد.

بیشتر ما وقت زیادی را صرف مدیریت زمان می­کنیم همانطوریکه عملا سعی می­کنیم زمان خود را صرف انجام کارها کنیم. لیست تهیه می کنیم و تقویم خود را بررسی و برای خود یادداشت می­نویسیم ، و دفترچه قرارها را چک می­کنیم. حتی به دوستمان می­گوییم که قرار فردا را به ما یاد اوری کند. تلاش ما برای مدیریت زمان احتمالا محکوم به فناست به دلیل ماهیت محدود این کالا و تعداد زیاد عواملی که در زندگی حواس ما را پرت می­کنند.
 
می­خواهیم بجای تمرکز روی کنترل زمان، روی انرژی فردی خود مدیریت کنیم. انرژی توانایی ما برای انجام کار است . انرژی به شکل های مختلف وجود دارد. یک نوع انرژی زمانی است که کار شما خوب پیش می­رود و احساس مثبتی در مورد پروژه های خود دارید. احساس توانمندی و هیجان و قدرت می­کنید. لبخند می­زنید و توانمندی شما همه کس را مورد تشویق قرار می­دهد. شما انرژی ایجاد می­کنید.شاید کسی هم باشد که مدام مشغول نک و ناله است و کارها را خوب انجام نمی­دهد. این افراد انرژی دیگران را هم می­مکند و بعد از این که با آنها وقت می­گذرانید ؛ آنقدر بی حال می­شوید که دلتان می خواهد بخوابید.

مدیریت انرژی مخصوصا در مرحله آمادگی پیوستار تاب آوری مهم است برای آن که به شیوه های مختلفی می­توانید به آن نزدیک شوید.

شیوه اول  به شکل  انرژی موجود برای صرف در روز می شود. مدیریت انرژی در این دیدگاه به میزان و کیفیت استراخت شما ، صبر و بردباری و استراتژیهای موثر مدیریت انرژی در طول روز بستگی دارد.

شیوه دوم  آن است که چطور انرژی خود را حفظ یا آنرا هدر می دهید. بیشتر به رفتار شما در مورد سلامتی و به زیستی بستگی دارد. ورزش مثال خوبی است. برخی در پایان روز ورزش می­کنند و می­گویند ورزش خستگی شان را از بین می برد . بعضی ها هم می­گویند ورزش اول صبح به آنها روحیه و انگیزه می دهد.

تغذیه هم مثال دیگری است. خوردن ناهار سنگین باعث می­شود که بعد ازناهار به زور چشم های خود را باز کنید. در حالی که وقتی ناهاری پر از پروتئین میخورید، روی کارهای تان متمرکز تر می­شوید. وقتی دقت می­کنید که بدن تان چطور کار می­کند و انتخابهای درست و مناسب بدن تان به معنای آن است که می­توانید مشکلات و چالش ها را بهتر تحمل کنید.

در روز، می­توانیم آنچه انرژی داریم را صرف کنیم.صبح ها که بیدار می­شویم ، خوب استراحت کرده ایم . در پایان روز احساس خستگی می­کنید. آنچه که در طول روز رخ می­دهد تفاوت بین توان انرژی در صبح و پایان انرژی درشب است . باز سازی انرژی به کیفیت خواب و نیازهای شخصی شما به خواب بستگی دارد . با خواب مناسب می­توانید خود را دوباره شارژ کنید.

حتی اگر شب خوب نخوابیده اید ،می­توانید در طول روز خود را شارژ کنید. یادتان باشد که وقتی کودکستانی بودید، می­توانستید سر خود را روی میز بگذارید و چرتی بزنید. می­توانید در محل کار خود چند دقیقه ایی استراحت کنید. همسرم شیلا می گوید وقتی به کلاس زومبا می­رود پر انرژی می شود. او می گوید رقصیدن باعث پر انرژی شدن من می­شود.

بیایید عوامل مربوط به انرژی شخصی را بررسی کنیم. اول آن که زمان بندی انرژی هر کس با دیگری متفاوت است . من سحر خیز هستم و همیشه ساعت 5 صبح بیدارم . کمی پیاده روی می کنم و آماده ام که کمی بنویسم و بعد ساعت 7 صبح مراجعانم را می­بینم. تا پایان روز انرژی ام تحلیل می­رود. همسرم از سوی دیگر صبح را به کندی شروع می­کند ،اما در ادامه روز پر انرژی است. او دوست دارد بیدار بماند و در وبلاگش مطلب بنویسد یا روی مقاله ایی کار کند. در عوض من ساعت 9:30 یا 10 شب به خواب می­روم. سطح انرژی افراد متفاوت است . ما می­توانیم برای مدیریت انرژی خود از ردیاب انرژی در طول روز استفاده کنیم.

برای استفاده از این ردیاب می­توانید درک خود را از میزان انرژی خود در هر ساعت از روز  یادداشت کنید. بسیاری از افراد از ردیاب برای یادداشت سطح انرژی خود استفاده می­کنند. اما می توانید از آن برای یادداشت سطح انرژی روحی و احساسی خود استفاده کنید. شما می خواهید 5 روز اطلاعات را یادداشت کنید . از جمله در تعطیلات پایان هفته انرژی خود را یادداشت کنید طوری که بتوانید در باره میزان انرژی خود در طی هفته اطلاع پیدا کنید.
 
عامل دوم یا کلیدی در مورد انرژی شخصی شما این است که همه ساعتها انرژی یکسانی ندارید. ممکن است متوجه شوید که صبح ها خلاق ترهستید و تا نیمه های عصر بهتر است گزارشات مالی را بنویسید تا برنامه ای عملیاتی بریزید. چون دیگر در این لحظات چندان خلاق نیستید.از طرف دیگر بهتر است موقع ناهار کاری مثل پر کردن فرمها را انجام دهید ،چرا که بهتر است این کار را کنید تا برگزاری جلسه ای  با رئیس چون می­بینید دلتان می خواهد چرتی بزنید. توجه به تغییرات انرژی تان در طی روز بسیار مهم است و این یکی از مسائلی است که در مدیریت زمان توسط مردم در نظر گرفته نمی شود. برای خیلی از افراد ساعات با هم برابرند، اما به لحاظ انرژی ساعات متفاوتند.

چه وقت ،بهترین عملکرد خود را دارید؟ چه نوع کاری رادر این بخش از روز انجام می­دهید؟
چه وقت بدترین عملکرد را دارید؟ چه نوع کاری را بهتر است انجام دهید؟
 
سوم ایده کلیدی آن است که می­توانید با انجام کارهای مفرح و لذت بخش برای خودتان انرژی پیدا کنید. حتی در محل کار نیز می­توانید چنین کارهایی انجام دهید. می­توانید کارهایی را که برای تان پاداش به همراه دارند ؛انجام دهید. این کار به شما انرژی بیشتری می­دهد.

با مدیر ارشدی کار می­کردم که می­دید در روزهایی که جلسه دارد،انرژی ندارد انگار کل انرژی بدن او تمام می شد. او متوجه شد که در این روزها دو نکته را از دست می­دهد. یکی آنکه او نمی توانست وقتی را صرف تعمق کند. زمانی را که به فکر کردن در مورد تصویر بزرگتر می­پرداخت و از حل مسائل روزانه فارغ می ­شد. او می­توانست از کارمندانش بپرسد که چه چیزی در محل کار او را به هیجان می­آورد؟ چه چیزی برای شما سرخوردگی به همراه دارد؟

وقتی برنامه ریزی کردیم ، تصمیم گرفت این دو مورد را در برنامه اش بگنجاند. او به معاونش گفت که چه زمانی نمی خواهد کسی مزاحمش شود. امروز او می گوید که وقتی می تواند این زمان را در برنامه اش بگنجاند،احساس می­کند سرزنده تر و خلاق تر است . وانگهی این نکته به وی کمک می­کند که به کارمندانش متعهدتر باشد.
 
بر اساس تحقیقات ویلیام آنتونی محققی در دانشگاه بوستون،  چهارم چرت زدن تاثیر قدرتمندی روی سلامتی فیزیکی و روحی دارد . ی چرت 15 دقیقه ایی کفایت می­کند. تحقیقات وی نشان داد که بیش از 70 درصد از افراد گزارش کردند که به چرت کوتاهی در محل کار خود نیاز دارند. شرکتهایی مثل خطوط هوایی انگلستان و راه آهن یونیون پاسیفیک خلبانان و رانندگان قطار را وادار می­کنند که  چرت 30 دقیقه ایی بزنند. البته اگر محل کار شما از این ایده استقبال نمی­کند،می­توانید کمی به اتاق استراحت بروید.

پنجم و کلید نهایی برای مدیریت انرژی استفاده از داشبرد ماشین است.ماشین ما صفحه ایی برای نمایش سرعت موتور و آمپر و سرعت سنج دارد که به ما اطلاعاتی در باره عملکرد ماشین می­دهد. امروزه ماشین های پیشرفته ایی وجود دارند که از سنسورهای کامپیوتری برای مدیریت وضعیت آمپر و درجه حرارت ماشین استفاده می­کنند و حتی می­توانند ماشین ما را آماده کنند که در ترافیک آرامتر براند . چه می­شود که ما نیز از تکنولوژی برای ردیابی سطح انرژی خود استفاده کنیم طوری که بهتر بتوانیم درک کنیم که بدن ما چطور به استرس های خاص واکنش نشان می­دهد و فرصتی داشته باشیم تا بتوانیم در مورد واکنش های خود خوب بیندیشیم. ردیاب های انرژی مثل ساعت اپل به ما کمک می­کنند تا بهتر انرژی خود را مدیریت کنیم.

انرژی شخصی ما ارزشمندترین کالای ماست . برخی فکر می کنند که زمان ارزشمندترین کالای ماست ،اما عملا انرژی گرانبهاترین دارایی ماست. برای آنکه می­توانیم انرژی خود را مدیریت کنیم، اما نمی­توانیم زمان را مدیریت کنیم. چگونگی استفاده از انرژی ؛ موفقیت و پیروزی ها و شاید حتی خوشبختی ما را تعیین می­کند. حتی می­توان بر اساس سطح انرژی شغل را انتخاب کرد . برخی از مشاغل نیاز به انرژی زیاد و برخی کم دارند.

برگرفته از کتاب مزایای تاب آوری.
محمدرضا مقدسی،عفت حیدری.
نشر ورجاوند

 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ