کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پاسخ علم به یک باور خطرناک:

آیا می توان با دارو عملکرد مغز را افزایش داد؟

خبرگزاری سینا پرس , 10 اسفند 1400 ساعت 17:36


در گذشته بارها شاهد اخباری مبنی بر ساخت داروهایی بودیم که ادعا می شد قادر به افزایش قدرت مغز هستند. این تبلیغات معمولا برای فریب دانشجویان و فروختن قرص هایی است که می توانند مضر باشند. ممکن است بخواهید بدانید این موضوع تا چه حد واقعی است؟


افزایش توان مغزی، بیشتر شدن قدرت حافظه و قابلیت یادگیری بیشتر می تواند برای همه مردم و به طور ویژه دانشجویان و دانش آموزانی که در حال آماده شدن برای امتحانات هستند، بسیار جذاب باشد. 
حال این پرسش مطرح می شود که علی رغم تبلیغات غیر مجاز و شایعاتی که در این زمینه وجود دارند، آیا واقعا دارویی وجود دارد که بتواند قدرت مغز را بیشتر کند؟ از منظر علمی،  نوتروپیک (nootropic) که گاهی اوقات از آن به عنوان افزایش دهنده شناختی یاد می شود،  هر نوع دارو یا مکمل غذایی است که ظاهراً عملکرد ذهنی شما را به نحوی افزایش می دهد.
البته بحث افزایش توانمندی مغز موضوع چندان پیچیده ای نیست و برخی مواد غذایی عادی مانند کافئین، فواید واقعی برای تمرکز دارند.
باید اعتراف کرد که برخی مواد شیمیایی قادر هستند به طور موقت قدرت تمرکز و فعالیت مغزی را بیشتر کنند اما این مواد شیمیایی عمدتا در گروه مواد مخدر دسته بندی شده و استفاده از آن ها با عوارض جانبی متعددی همراه است. بحث برانگیزتر داروهادر بین این گروه از مواد، استفاده از داروهای تجویزی به عنوان تقویت کننده های شناختی مانند متیل فنیدات و مودافینیل هستند.

ین مواد در گروه مواد مخدر دسته بندی شده و البته کاربردهای پزشکی نیز دارند. برای نمونه متیل فنیدات در درمان ADHD یا اختلال تمرکز و بیش فعالی مورد استفاده قرار گرفته و مودافینیل نیز توسط پزشکان برای درمان نارکولپسی  استفاده می شود. باید تاکید کرد که مصرف این داروها زیر نظر پزشک و در دوزهای کنترل شده می تواند مزایایی در پی داشته باشد اما مصرف خودسرانه ان قطعا دارای مضرات و مشکلاتی متعدد خواهد بود.

در حالی که تحقیقات متعددی برای درک بهتر این موضوع در حال انجام است، شواهد کنونی نشان می ‌دهد که فواید این داروها برای عملکرد توجه و حافظه بسیار کم است و باید با خطرات احتمالی از جمله اضطراب، وابستگی و اعتماد به نفس بیش از حد ناشی از مصرف این داروها توجه داشت.به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است، بهترین توصیه برای افزایش عملکرد مغز، کنترل استرس، داشتن تمرکز، خواب کافی و مناسب و تغذیه خوب است.

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus


کد مطلب: 57834

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57834/آیا-می-توان-دارو-عملکرد-مغز-افزایش

میگنا
  https://www.migna.ir