کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کافئین و سندرم زنان شتابزده / عفت حیدری

10 اسفند 1400 ساعت 18:29


کافئین سریعترین و مطمئن ترین راه برای بر انگیختن واکنش سمپاتیک وعصبی ماست.ای کاش مصرف کافئین اینطور نبود؛ حرف مرا باور کنید.ای کاش مصرف کافئین اینطور نبود؛ حرف مرا باور کنید. و چه تعدادی از افراد روز خود را با یک نوشیدنی سرشار از کافئین شروع می­کنند؟ بیش از 90 درصد از افراد در غرب روزانه کافئین مصرف می­کنند.کافئین داروی قوی برای سیستم عصبی است و غدد آدرنال را وادار می­کند تا آدرنالین تولید کنند( سیستم عصبی و چربی های بدن را ببینید) .
بدن شما درست مثل شرایط استرس با مصرف کافئین نیازمند استفاده از گلوکز به عنوان سوخت است و باعث می­شود که گلوکز در خون ترشح شود و یا گلیکوژن از کبد به خون جاری شده و ماهیچه ها در حالت برانگیختگی از آن به عنوان سوخت استفاده کنند.
 
بدن  از سطوح زیاد گلوکز در خون خوشش نمی­آید؛ چون گلوکز زیاد باعث تخریب رگهای خونی می شود. اگر آدرنالین باعث شود که شما عملا از خطر دور شوید؛ می توانید از گلوکز در واکنش جنگ یا گریز استفاده کنید. اما عمدتا ما در کنار صفحه کامپیوتر خود نشسته ایم و کافئین مصرف می­کنیم و مصرف گلوکز چندانی نداریم. دراین وضعیت بدن شما هورمون دیگری بنام انسولین می­سازد تا گلوکز را از خون خارج کند. انسولین هورمون چربی سوز دیگری است ویکی از مکانیسم هایی است که استرس را به عنوان عامل خطر برای دیابت نوع دوم ربط می­دهد.
چیزی که من در بسیاری از زنان مشاهده کرده ام این است که اگر روز آنها آرام و بدون آشفتگی و فشار یا شروع کنند ولی با این حال قهوه مصرف کنند؛ باز هم برای آنها محرک خواهد بود؛ اما آنها را به نقطه فشار نمی­رساند. وقتی تحت فشار قرار می­گیرید؛ رفتاری شتابزده داشته و احساس غم و اندوه کرده و یا فکر می­کنید که دیگران شما را طرد کرده اند.
اما شما چطور می­دانید که یک روز ممکن است با چالش ها روبرو شوید و فکر می­کنید که سالم تر است نوشیدنی کافئین دار مصرف کنید؟
 
یکی از مراجعان وضعیت خود را به زیبایی تشریح می­کند:
من روزم را با قهوه لاته ایی که خودم درست می­کنم؛ شروع می کنم.گاهی اوقات نصفه های روز وقتی بیرون هستم برای خودم قهوه می­خرم.اگر درطول روز با کسی حرف نزنم؛ حالم خوب است.من متوجه بی حالی خودم دوساعت بعد از نوشیدن قهوه دوم می شوم.گاهی هم احساس می­کنم که تحت فشار قرار دارم.
این روزها در سن 41 سالگی؛ فقط یک تلفن از سوی شوهرم دارم گاهی که از مسئله ایی ناراحت است یا به نظر می­آید که از دست من ناراحت شده به من زنگ می­زند. بعد از این که تلفن قطع می شود؛از تو می­لرزم. احساس می کنم کوچکترین کاری که در لیست کارهایم نوشته ام برایم پرفشار است و گاهی از کاه کوه می سازم. حتی وقتی نتوانم با مسائل کنار بیایم ؛ اشکم سرازیر می­شود.
 
وقتی نزد شما بخاطر مشکلات پریدم آمدم؛ از من خواستید که دوماهی مصرف قهوه را قطع کنم. با قطع مصرف قهوه نظم عادت ماهانه ام برگشت و حتی وقتی شوهرم گله و شکایتی از من داشت؛ دیگر آنقدر  بهم نمی ریختم.نمی توانم بگویم که مصرف نکردن قهوه چه تاثیر مثبتی روی زندگی  و سلامتم گذاشته است. حالا گاهی آخر هفته ها قهوه می­نوشم. یا اگر من و همسرم بچه ها را برای صبحانه بیرون ببریم؛ قهوه می­نوشم. این وقفه به من یاد داد که قهوه چقدر برایم من مشکل ساز بوده است.
 
فعالیت
فشار عصبی خود را با مصرف نکرده قهوه پایین بیاورید. می توانید اول بجای مصرف قهوه؛ چای سبز بنوشید؛ چای سبز در مقایسه با قهوه کافئین بسیار کمتری دارد. و علاوه بر آن سرشار از آنتی اکسیدان است و خواص ضد سرطان مهمی داشته و به نفع کبد است.برخی از زنان شتابزده متوجه می شوند که حتی مصرف چای سبز برای آنها تحریک کننده ست و بنابراین می توانید بجای مصرف چای سبز از چای های گیاهی که کافئین ندارند؛ استفاده کنید. چای بابونه هم جایگزین بسیار مناسبی برای مصرف قهوه است. یا خیلی ساده می توانید کمی لیموی تازه را به آب گرم اضافه کنید و بنوشید.
 
برگرفته از کتاب سندرم زن شتابزده
دکتر لی بی ویور.
برگردان عفت حیدری.
نشر بهارسبز.زمستان 1400
 
 
 


کد مطلب: 57836

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/57836/کافئین-سندرم-زنان-شتابزده-عفت-حیدری

میگنا
  https://www.migna.ir