سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۲:۰۵
کد مطلب: 57860
۲
پرونده سهمیه ناعادلانه فرزندان اعضای هیأت علمی بسته شد

فردی با میانگین 8 درصد در دروس اختصاصی، پزشکی می‌خواند

چرا باید رتبه‌ 160 هزار پزشکی بخواند؟
فردی با میانگین 8 درصد در دروس اختصاصی، پزشکی می‌خواند
علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره تعیین تکلیف سهمیه فرزندان اعضای هیأت علمی، اظهار کرد: در سال 1392، در جلسه 735 شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه‌ای را در خصوص تسهیلات فرزندان اعضای هیأت علمی داشتند که این مصوبه در دو بخش بود؛ یک بخش درباره انتقال و دیگری درباره تغییر رشته فرزندان اعضای هیأت علمی بود.
 
وی با بیان اینکه از زمانی که این سهمیه تصویب شد به طور میانگین تا امسال، هر سال 1000 تا 1500 نفر از فرزندان اعضای هیأت علمی از این سهمیه استفاده کردند، افزود: این امتیاز خلاف عدالت بوده و ظلم در حق داوطلبان دیگر است زیرا شاهدیم با این سهمیه رتبه 160 هزار در حال تحصیل در رشته پزشکی است، رتبه 140 هزار در حال تحصیل در رشته دندانپزشکی است، رتبه 105 هزار و همچنین رتبه 60 هزار در حال تحصیل در رشته پزشکی هستند.

* فردی با میانگین 8 درصد در دروس اختصاصی، پزشکی می‌خواند
امرایی ادامه داد: مثلا داوطلبی داریم که میانگین دروس اختصاصی‌اش در کنکور 8 درصد بوده است و وی در حال تحصیل در رشته پزشکی است؛ جالب این است که در کارنامه اولیه وی که سازمان سنجش اعلام می‌کند، مردود اعلام شده است ولی بر اساس ضوابطی عجیب در حال تحصیل در رشته پزشکی است.

وی با تأکید بر اینکه فردی که با رتبه 160 هزار پزشکی قبول می‌شود، تفاوت زیادی با خرید صندلی ندارد، گفت: برخی از آنهایی که مدافع این سهمیه هستند، یا از این سهمیه استفاده کرده یا می‌خواهند استفاده کنند؛ کما اینکه در بررسی‌های اخیر به فرزندان مسؤولانی رسیدیم که مدافع سهمیه بودند و از این سهمیه استفاده کرده بودند و یک فرزند یا حتی دو فرزند خودشان را از طریق همین مصوبه ناعادلانه به بهترین دانشگاه تهران منتقل کرده بودند.


*چرا باید سهمیه به اعضای هیأت علمی داده شود؟
عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت تصریح کرد: دیوان عدالت اداری در سال 1399، بخشی که مربوط به تغییر رشته بود را لغو کرد و در سال 1400 بخشی که مربوط به انتقال بود را لغو کرد اما شهریور امسال رئیس وقت سازمان سنجش طی نامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد که فرزندان اعضای هیأت علمی در بازه زمانی اشاره شده می‌توانند ثبت‌نام کنند و این نامه خلاف رای دیوان عدالت اداری و خلاف عدالت بود و سازمان سنجش در پاسخ به اعتراض دیده‌بان و کمیسیون اصل 90 اعلام کردند که سازمان سنجش مجری قانون است و شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما دستور اجرای مجدد این مصوبه را داده است.

وی با بیان اینکه رئیس دیوان عدالت اداری طبق ماده ۸۶ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، درخواست مستقیم لغو این مصوبه را داشته است، گفت: در اوایل اسفند امسال، مصوبه برای بار سوم لغو شد و پیرو مکاتبه دیده‌بان با رئیس جمهور، ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور ارائه گزارش نهایی را داد که ما منتظر این گزارش هستیم و ان‌شاءالله کمیته‌های نظارتی به زودی تشکیل شود تا در سال آینده موارد انتقال و تغییر رشته برای فرزندان اعضای هیأت علمی ممنوع باشد.

امرایی تصریح کرد: قاعدتا سهمیه را بسیار محدود به افراد آسیب دیده و با شرایط خاص می‌دهند، چرا باید سهمیه به اعضای هیأت علمی داده شود؟ و این نوع سهمیه‌ها که داده می‌شود باید مسدود شود.
مرجع : فارس من
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!