جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۴
کد مطلب: 57868
۹

کوچینگ تاب آوری/محمدرضامقدسی

کوچینگ تاب آوری/محمدرضامقدسی
 به گزارش میگنا نحوه­ تفکر ما درباره­ رویدادها به طور قدرتمندی بر رفتارها و واکنش­های هیجانی ما تاثیر می­گذارد. به همین دلیل، نحوه­ تفکر افراد درباره­ رویدادها اساس کوچینگ شناختی رفتاری است، و در این کتاب بر آن بسیار تاکید شده است. بررسی تفکرمان نقطه­ شروعی برای آشنایی با دنیای درونی­مان است، و از این طریق می­توانیم بفهمیم که در مواجهه با سختی­ها، نگرش­ها و باورهای­مان کمک کننده­ یا مانع و آسیب رساننده هستند.

کشف نگرش­ها و باورهای فرد ممکن است فوراً نشان ندهد که آن فرد در سختی­ ها  تاب آوری خواهد داشت یا نه: بررسی برشی کوتاه از زندگی فردی که در حال تلاش برای رفع سختی­ هاست نمی­تواند نشانگر چگونگی رفتار او در دراز مدت باشد.

برای مثال، دو مرد که از کار بیکار شده­ اند ناراحت و غمگین ­اند، زیرا در آن لحظه دیدگاه مشابهی نسبت به این اتفاق دارند. ولی آیا می­توان با بررسی همین یک لحظه، فهمید که کدامیک به کوشش ادامه می­دهد و کدامیک دست از کار می­کشد؟ آیا هر دو به زندگی عادی خود بازمی­گردند؟ اگر شخصی را می­شناسید که بسیار با روحیه و مثبت­ اندیش است، نمی­توانید به این نتیجه برسید که او فردی تاب­ آور است زیرا ممکن است تا به حال در شرایط سخت قرار نگرفته باشد و عمق شخصیت او پدیدار نشده باشد.

بنابراین، نمی­توان نتیجه گرفت که از پس مشکلات برخواهد آمد یا نه. به عبارت دیگر، تا زمانی که با سختی مواجه نشوید، نمی­توان سطح تاب ­آوری­ تان را ارزیابی کرد.

اگر در برابر سختی­ های کنونی قوی هستید، به این معنی نیست که در برابر هر چه در آینده پیش بیاید قوی خواهید بود. همچنین اگر دچار نا­­­امیدی شدید، به این معنی نیست که برای همیشه ناامید خواهید ماند.

 معنا ایستا و ثابت نیست، و به نحوه­ ارزیابی ­تان از رویدادهای پیش آمده بستگی دارد، برای مثال، ممکن است زمانی که در شرایطی سخت به سر می­برید، این سه حالت بسیار متفاوت را تجربه کنید: گیج شوید و مرتب از خود بپرسید «چرا من؟»، دچار ناامیدی شوید و بگویید «دیگر نمی­توانم تحمل کنم»، و یا احساس قدرت کنید و بگویید «از پس این هم بر میایم».
 
در جلسات کوچینگ تاب آوری به این نکات پرداخته میشود :  
رهیار حتی اگر خوشش نیاید باید بپذیرد که همه­ افراد معتقد نیستند باید با همه عادلانه رفتار شود، و اینکه او می­تواند تصمیم بگیرد در چه مواقعی در برابر رفتار ناعادلانه­ دیگران از خود دفاع کند.

نحوه­ برخورد با انتقاد، مهارت بسیار مهمی است. ولی اینکه وانمود کنی انتقاد را پذیرفته ­ای و هیچ تاثیری هم بر تو نداشته است، دروغی بیش نیست و به هیچ عنوان نشانه از تاب­ آوری به حساب نمی­آید.

متکی به خود بودن صفت قابل تحسینی است، اما اگر در آن زیاده ­روی شود (تاب­ آوری وسواس­ گونه) به ضررتان تمام می­شود، زیرا همه­ توان خود را برای کمک کردن به خود صرف کرده­ اید و حاضر نیستید این موضوع را بپذیرید.

برخورداری از حمایت دیگران به شما کمک می­کند که احساسات سرکوب شده­ خود را آزاد کنید. این حمایت شاید می­توانست احساس خشم را تسکین دهد و از خالی کردن آن بر  سردیگران جلوگیری کند. بنابراین متکی به خود بودن وقتی دارای تعادل است که دربرگیرنده­ خودحمایتی و حمایت اجتماعی باشد.
در نتیجه، تعریف و توصیف از تاب­ آوری باید شامل طیف گسترده ­ای از واکنش­ها و منابع برای مقابله با سختی­ها باشد


برگرفته از کتاب تاب آوری به منزله چارچوبی برای کوچینگ ، مایکل نینان
برگردان : دکتر محمدرضا مقدسی / دکتر مرضیه نزاکت الحسینی
انتشارات رشد
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.