جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۵
کد مطلب: 57883
۱

چرا «تیک‌تاک» بین نوجوان‌ها محبوب است؟

چرا «تیک‌تاک» بین نوجوان‌ها محبوب است؟
هرکدام از پلتفرم‌های مختلف شبکه اجتماعی محبوبیت خود را مدیون ویژگی‌هایی از خود است که توانسته یک خلاء عاطفی یا نیاز انسانی عموم مردم و یا بخش خاصی از آن‌ها را پر کند و با سوار روی همان ویژگی آن‌ها را به حضور و فعالیت در آن شبکه تشویق کرده‌است. اگر بزرگتر‌ها درباره توییتر و اینستاگرام صحبت می‌کنند در دوسال اخیر «تیک‌تاک»‌تبدیل به یکی از ۱۰ شبکه‌اجتماعی محبوب جهان شده‌است که از ویژگی‌ها و مشخصات آن نیز به خوبی می‌توان یافت که جامعه هدف آن از بچه‌های زیر ۱۸ آغاز می‌شود. بچه‌های ۱۸‌ساله‌ای که شاید در سایر شبکه‌های دیگر مثل یوتیوب شبیه موجودات عجیب و غریب و مهمان با آن‌ها برخورد شوند. اما تیک‌تاک شبیه سرزمین اصلی آنهاست.

«تیک‌تاک» با اسم «TiKTok» یک برنامه اشتراک ویدیو است که در سال ۲۰۱۶ در چین راه‌اندازی شد و تا سال ۲۰۲۰ توانست حدود ۶۰‌میلیون کاربر در ایالات متحده، ۱۰۰ میلیون کاربر در خود چین و ۶۸۹ میلیون کاربر در سراسر جهان برای خودش دست و پا کند. کاربران تیک‌تاک به گنجینه بی‌پایانی از ویدیو‌هایی دسترسی دارند که می‌توانند با آن‌ها سرگرم شوند و هوش مصنوعی این شبکه از روی ویدیو‌هایی که تماشا می‌کنند و یا آن را دنبال می‌کنند برای آن‌ها محتوا‌های جدید و مشابه فراهم می‌کند تا همه جوره فضا را برایشان اعتیاد آور کند و این همان چیزی است که تیک تاک را به پلتفرمی جذاب تبدیل می‌کند، چون به افرادی که حتی فالوئر کمی دارند کمک می‌کند تا یک شبه با وایرال شدن ویدیویی که تولید کردند تبدیل به فرد مشهوری در شبکه شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نوجوان‌ها شیفته فناوری و رسانه‌های اجتماعی هستند و برخلاف نوجوانی نسل‌های قبل خود به دسترسی راحت به اینترنت عادت دارند؛ بنابراین بیشتر به چت کردن، برقراری روابط و گذراندن اوقات فراغت خو به صورت آنلاین تمایل دارند که در این دوسال کرونا نیز به اوج خود رسیده‌است. آن‌ها هر روزه دنبال فناوری و راه‌های جدید هستند و حضور در هر برنامه جدید را برای خودشان ضروری می‌دانند. از این رو ویژگی‌های تیک‌تاک نیز دقیقا بر اساس نیاز‌ها و سلیقه‌های نسل تازه طراحی شده‌است. نسل جوان تازه برای پیام‌های مختصر و راحت و قابل هضم ارزش قائل است و حوصله متن‌های طولانی و یا کار کردن با نرم‌افزار‌های حرفه‌ای و سنتی را برای تولید محتواهایش ندارد.

از طرفی عاشق ساخت ویدیو‌های مخصوص به خودشان با موسیقی‌های محبوبشان هستند و میل زیادی دارن محصول تولیدی خود را به نمایش بگذارند و این تولید نوعی وسیله ارتباطی آن‌ها با باقی آدم‌های شبکه است. تیک‌تاک به خوبی توانسته با ساده‌سازی و خودکارسازی فرآیند تولید و اشتراک‌گذاری ویدیو را به سطح بالاتری برساند و تنها کاری که کاربران باید انجام دهند این است که از همه‌چیز زندگی روزمره خود فیلم بگیرند و آن را بلافاصله آپلود کنند.

به دلیل مشخصات تیک‌تاک نه تولید و نه مشاهده ویدیو نیاز به زمان یا تلاش زیادی ندارد. علاوه بر این، هنگامی که کاربر برنامه را راه اندازی می‌کند، این مطالب ویدیویی کوتاه به صورت خودکار پخش می‌شود. ویدیو‌ها یکی یکی شروع به پخش می‌کنند و بیننده در دریایی از مطالب ویدیویی جالب، هیجان انگیز و اعتیادآور گم می‌شود.

به دلیل ماهیت اعتیاد آور محتوا، ساعت‌ها صرف تماشای ویدیو‌های تصادفی برای مردم آسان است. تیک‌تاک اجازه می‌دهد کاربر زمان خود را خلاقانه بسازد و همین باعث می‌شود او ساعت‌ها وقت خود را آنجا بگذراند و یا تولید ویدیو کند یا ویدیوی باقی کاربران را تماشا کند. این برنامه به دقت نظارت می‌کند که شما با چه نوع ویدیو‌هایی درگیر هستید تا علایق‌تان را پیدا کند و ویدیو‌های بیشتری که فضای مشترک با آن‌ها دارند را به شما نشان دهد.

همچنین تیک‌تاک به جای تمرکز روی روابط شما با افرادی دیگر، بیشتر روی محتوایی که می‌بینید حساس است و سعی می‌کند گنجینه نامتناهی از آن‌ها را به شما به عنوان مخاطب نشان دهد. چیزی که برای جوان‌های امروزی که چندان میلی به دنبال کردن افرادی که آن‌ها را به شکل حقیقی می‌شناسند در فضای مجازی ندارند و دنبال آشنایی‌های تازه‌اند جذاب است.

بسیاری از چهره‌ها و حتی برنامه‌های مختلف در جهان نیز برای وایرال کردن موج‌های خود کاربران جوان تیک‌تاکی را تشویق به تولید ویدیو‌هایی با یک مضمون و یا لب‌خوانی و یا ساخت ویدیو با یک آهنگ خاص می‌کنند و همین باعث می‌شود سرو کله زدن با تیک‌تاک برای کاربران تمامی نداشته باشد و آن‌ها را از این کمپین مجازی به کمپین دیگر میفرستند.

جالب اینجاست که تاثیر گرفتن از موسیقی و یا ابتکارات ویدیویی افراد فعال در تیک‌تاک بسیار رایج است و خود شبکه نیز با توجه به هوش مصنوعی که دارد روی این موضوع مانور ویژه می‌دهد. همچنین تیک‌تاک در بسیاری موارد از محل زندگی کاربرانش نیز به خوبی استفاده می‌کند و به آن‌ها ویدیو‌هایی را نشان می‌دهد که در نزدیکی و اطراف آن‌ها تولید شده تا ارتباط بیشتری بگیرند.

در دوسال اخیر تیک‌تاک تبدیل به پاتوق اصلی نوجوانان و جوانان جهان شده‌است و بسیاری از آن‌ها قصد دارند با اینفلوئنسر شدن در این شبکه حتی پول در بیاورند. با این حال با بررسی این شبکه و ویدیو‌های پربازدید آن به خوبی می‌توان فضای فکری نسل‌های تازه را پیرامون مسائل مختلف شناخت.


منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند