جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۲:۳۵
کد مطلب: 57922
۸

فرافکنی / مریم فرجی

Psychological projection
فرافکنی / مریم فرجی
 مریم فرجی در یادداشتی اختصاصی برای میگنا نوشت :فرافکنی یعنی انگشت اتهام به سوی دیگران گرفتن. فرافکنی عبارت است از تمایل به نسبت دادن آنچه در درون می‌گذرد به دیگران یا به محیط. فرافکنی فرد را در مقابل یک نوع اضطراب حفظ می‌کند: اضطرابی که در اثر اعتراف به کاستیها و نقصها ممکن است به وجود آید. کسی که فرافکنی می‌کند معمولاً احساسات، نقصها، یا آرزوهای غیرقابل قبول خود را در دیگران می‌بیند. فرافکنی، با برجسته کردن و اغراق‌آمیز کردن صفات شخصیتی منفی در دیگران، از اضطراب می‌کاهد.
فرافکنی یعنی نسبت دادن اعمال، عیب‌ها و امیال ناپسند خود به دیگران که در واقع ساز و کاری پدافندی به‌شمار می‌آید. زیگموند فروید نخستین کسی بود که این مبحث را در روان‌شناسی مطرح کرد. آلفرد آدلر شاگرد فروید و از جمله اولین منتقدان این نظر است فرافکنی به معنای خوی و خصلت های خود را ناآگاهانه به دیگران نسبت دادن است .
فرافکنی
در روانشناسی لغتی است که نخستین بار توسط زیگموند فروید مورد استفاده قرار گرفت. در واقع یک نوع سیستم دفاعی است که در آن شخص افکار یا رفتار خود را به دیگران نسبت می دهد.فرافکنی پدیده ای است که افراد به صورت غیر ارادی رفتار ناآگاهانۀ خود را به دیگران نسبت
می دهند. به گونه ای که به ما القا می شود این ویژگی در ما وجود ندارد و دیگری این ويژگی را دارد.
فرافکنی با بیان و تلقیح علایق و محرک های ناخواسته نیمه خود آگاه بدون این که اجازه دهد ایگو(من) از آن باخبر شود باعث کاهش اضطراب و دلهره می گردد. در زبان های انگلیسی و فرانسوی این لغت Projection معروف است.
برای مثال: اگر ما تحمل افرادی را نداریم احتمالاً حس حقارت خود را به آنها نسبت می دهیم. بعضی از ویژگی های ناکامل دیگران، ویژگی هایی هستند و تحریک می شوند، در نتیجه آن چیزی را که ما در خود طرد کرده ایم به افراد نسبت می دهیم. ما بطور غریزی خود را ازبازتاب های منفی دور نگه می داریم. اگر غرور و خودپسندی شما، مرا آزار می دهد دلیل آن این است که غرور و خودپسندی خود را نمی پذیرم. اگر غرور و خودپسندی مرا ناراحت میکند باید به دقت تمام
زمینه های زندگیم را بررسی کنم و از خود بپرسم آیا امکان دارد من در آینده مغرور و خودپسند شوم؟ اگر این ويژگی را در خود بپذیرم دیگر از غرور و خودپسندی شخصی ناراحت نمی شوم. سپس متوجه آن هستم ولی تأثیر بر من نمی گذارد. هنگامیکه به خود دروغ می گوییم یا از جنبه ای در خود نفرت داریم از رفتار دیگران دچار بار احساسی می شویم. اگر شخصی در اطرافمان به ما اطلاعات بدهد احتمالاً ما فرافکنی نکرده ایم ولی اگر بر ما تأثیر بگذارد آن وقت قربانی فرافکنی های خود شده ایم. وقتی ما این مطلب را درک کنیم به راحتی دنیا را طور دیگری می بینیم.
 هر چیزی که بتواند شمارا ناراحت کند شاید بتواند عاملی برای رشد شما هم باشد براي رشد  همیشه فرصتی هست  تا آن جنبۀ پنهان خود را بیابید. بهتر است بدانید آنچه بر زبان می آورید و انجام می دهید، تصادفی نیست. زندگی تان را خود شما رقم می زنید و در آن هر چیزی بازتابی و معنایی خواهد داشت.
وقتی بر کسی که مرتکب اشتباه شده بر چسب می زنید شک نکنید و ببینید که آیا خودتان را همین گونه نمی نامید؟ اگر با خود صادق باشید قطعاً پاسخ مثبت خواهد بود. جهان آینۀ بزرگی است که همواره ویژگی هایمان را به خودمان منعکس می کند.
چندی پیش متوجه شدم که به دوستانم مرتب گوشزد می کنم که روزانه دقایقی را برای خودتان وقت صرف کنید کتاب بخوانید، مراقبه کنید و از داشته هایتان شکرگزاری کرده و بنویسید. سپس از خودم پرسیدم که چرا اینقدر در این رابطه به دیگران گوشزد می کنم؟ وقتی انگیزه ام را بررسی کردم متوجه شدم که دلیل این پیگیری های مکرر من این است که بیشتر روزها برای خودم وقت نمی گذارم.
متوجه شدم که بخشی از وجودم تشنۀ این است که بیشتر به خودم بپردازم و برای خودم وقت بگذارم. پس وقتی متوجه این تصمیم شدم فرافکنی های خود را پس کشیدم و بر خواستۀ ناآگاهم احترام گذاشتم. اکثر سایه های ما چنان ماهرانه از دید ما مخفی شده اند که پیدا کردن آنها تقریباً غیرممکن است که اگر پدیدۀ فرافکنی نبود قطعاً همۀ عمر از نگاه ما پنهان می ماندند.

گرد آوری و تنظیم : مریم فرجی
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .