جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۵:۵۶
کد مطلب: 57958
۱
گزارش پژوهش

اثرات مثبت اندیشیدن به مرگ

مترجم: مولود یوسفی
اثرات مثبت اندیشیدن به مرگ
تحقیقات جدید نشان می‌ دهد که انعکاس مرگ، انسان را تشویق می‌ کند تا با زندگی واقعی تری رو به‌ رو شده و بر اساس ارزش‌ هایش بهتر زندگی کرده و از آن لذت ببرد.

 اندیشیدن به مرگ و فکر کردن به مرگ ناخوشایند باعث می شود تا انسان بیشتر به زندگی روزمره فکر کند. با اینکه یادآوری مرگ، ترسناک است، یکی از اصول روانشناسی وجودی این است که مواجهه با این افکار و غلبه بر اضطراب مرگ، فواید مثبتی به همراه دارد. یکی از این مزایا، تمایل به زندگی واقعی و مطابق با ارزش های شخصی خود فرد است.

این تحقیق که توسط دکتر اندرو آرنا (Andrew Arena) از مؤسسه بلک داگ انجام شد، ۱۰۷ کارمند برگزاری مراسم تشییع جنازه را با گروه مشابهی متشکل از ۱۲۱ نفر که هیچ یادآوری مرگ در شغل خود دریافت نمی کنند، مقایسه کرد. این دو گروه از مردم از بسیاری جهات مهم مانند سن، سطح تحصیلات، جنسیت، متاهل یا مجرد بودن و تعلق به گروه های فرهنگی مختلف شبیه هم بودند. تفاوت عمده بین آنها به سادگی این بود که یک گروه با یادآوری مرگ و مردن در زندگی روزمره خود احاطه شده بودند.

به طور متوسط، کارکنان برگزاری مراسم تشییع جنازه، اضطراب ناشی از مرگ کمتری احساس می کردند و همچنین انگیزه خود محور واقعی تری برای دستیابی به اهداف خود نشان دادند آنها همچنین کنجکاوتر و از نظر روانی انعطاف پذیرتر بودند و احتمال بیشتری داشت که از اشکال فعال مقابله با استرس مانند نزدیک شدن به مشکل به جای اجتناب از آن استفاده کنند. 

این نتایج از نظریه‌ های وجودی حمایت می‌ کنند که تأمل در مورد مرگ می ‌تواند منجر به نتایج رشد شود. در این پژوهش ها محققان صحت را بر اساس انگیزه ‌های مختلف افراد برای پیگیری اهداف خود اندازه ‌گیری کردند.

 شرکت کنندگان در این مطالعه، پنج پروژه شخصی مختلف را که در زندگی آنها مهم بود فهرست کردند.

این پروژه ‌ها می ‌توانست مواردی مانند کاهش وزن، پیدا کردن دوستان بیشتر یا گذراندن زمان بیشتر با فرزندان باشد. پژوهشگران سپس چهار منبع مختلف انگیزه را برای انجام این پروژه ارزیابی کردند.

•    انگیزه بیرونی: دلیل افراد برای انجام کاری دریافت جایزه، تمجید یا تایید است. فرد این کار را انجام می دهد زیرا شخص دیگری از وی می خواهد که این کار را انجام دهد و در صورت انجام آن چیزی دریافت خواهد کرد.

•    انگیزه درونی: دلیل فرد برای انجام کاری این است که احساس می کند موظف به انجام آن است. اگر این کار را نکند احساس شرم، گناه یا اضطراب خواهد داشت.

•    انگیزه شناسایی شده: دلیل فرد برای انجام هر کاری این است که صمیمانه برای آن پروژه ارزش قائل باشد و واقعاً به نتیجه آن اهمیت دهد.

•    انگیزه ذاتی دلیل شخص برای انجام کاری، بحث سرگرم کنندگی، لذت بخش بودن و جالب توجه بودن است. فرد می خواهد این تجربه را داشته باشد زیرا به وی احساس لذت می دهد.

افراد با اعتبار بالا به جای انگیزه بیرونی و درونی، انگیزه ذاتی و شناسایی شده دارند و اصالت انجام کارها به این دلیل است که برای آنها ارزش قائل هستند و از آنها لذت می برند نه به این دلیل که احساس می کنند به خاطر خواسته های دیگران مجبور به انجام آن هستند.

در مطالعه آرنا، کارکنان تشییع جنازه از اعتبار بالاتری برخوردار بودند و پروژه‌ های مهم زندگی آنها چیزهایی بود که برایشان ارزش قائل بوده و از آنها لذت می‌ بردند. به گزارش سیناپرس، این تحقیقات نشان داد در حالی که قرار گرفتن در معرض مرگ با اعتبار بیشتر مرتبط است، دو ویژگی وجود دارد که می تواند این اثر را افزایش یا کاهش دهد.

افراد مبتلا به اضطراب مرگ بالا از یادآوری مرگ و میر بی بهره بودند یعنی برای یادآوری مرگ برای آنها هیچ تفاوتی نداشت. یکی از دلایل این امر این است که تصور می ‌شود رویارویی و غلبه بر اضطراب در مورد مرگ فرآیندی است که در آن نتایج رشد رخ می ‌دهد.

در حالی که کارکنان خدمات تشییع جنازه به طور متوسط اضطراب مرگ کمتری داشتند، آنهایی که اضطراب مشابهی با گروه مقایسه را تجربه کردند، اصالت بیشتری را تجربه نکردند. 

افرادی که انعطاف‌ پذیری روان‌ شناختی بیشتری داشتند، فواید بیشتری از یادآوری‌ های مرگ‌ را دریافت کرده و از خود نشان دادند. انعطاف ‌پذیری روان ‌شناختی تمایل به تفکر راحت در مورد احساسات و خاطرات ناخوشایند است. در میان افرادی که انعطاف پذیری بالایی داشتند، تفاوت حتی بیشتر در اعتبار بین کارکنان برگزاری مراسم تشییع جنازه و سایرین وجود داشت.

 کارکنان خدمات تشییع جنازه که از نظر روانی انعطاف پذیر بودند واقعاً از پروژه های زندگی خود لذت برده و برایشان ارزش قائل بودند. محققان پیشنهاد کردند که انعطاف پذیری به عنوان یک کاتالیزور برای نتایج رشد عمل کرده و فرآیند بازتاب مرگ را تسهیل کرده که رشد شخصی را به همراه دارد.

این مطالعه نشان می دهد یادآوری مرگ می تواند ما را ترغیب کند تا از زندگی خود لذت ببریم و طبق ارزش های خود زندگی کنیم. اگر بتوانیم با احساسات یا خاطرات منفی خود راحت تر کنار بیاییم و مرگ را بدون اضطراب بیش از حد در نظر بگیریم، می توانیم از این یادآوری های مرگ و مردن بهره مند شده و از آنها برای کمک به داشتن زندگی بهتر استفاده کنیم.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله OMEGA منتشر شده و قابل دسترس است. 

 
 
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ